Hej
Fick rek att börja i Jan & feb med ett högt kväve tal i min gödning till Begonior ,Någon som känner till något bra gödning som kan användas inomhus.mvh strepp
tack för fråga:
jag tycker att de är näringslösning som sälja i vanliga butiken i Sverige, man kan lösa de med vatten o vattna blommor i huset , de är bäst.
H:Bassam
Vanligt flytande blåkorn har väl en ganska hög andel kväve. Det lär ju räcka i alla fall. Lagomt billigt också, annars finns det mängder av olika lösningar med variande NPK. Om du orkar leta så hittar du säkert någonting bättre, men flytande blåkorn går nog bra.
Tusen tack för hjälpen..strepp
Sussie F-Flower
10-12-2008, 23:02
Bara lite nyfiken...
Av vilken anledning sade den personen att du skulle ha gödning med hög kvävehalt till dina begonior...?
Hej
Denna person i England har otroliga begonior i alla dessa grupper som finns,
Han rek Jan,Feb högt kväve för att få igång dem efter vintervilan,Han stänger ner nästan allt i sitt växthus o hans begonior har ca 10-12 C sedan i Jan är det dags för väckning sa han.
Han har alltså olika sorters gödnings schema beroende på vilken månad.mvh strepp
ps han namngav dessa gödningar han använder men de finns inte i Sverige,-På sommaren använder de mycket tomatgödsel flytande.
Tror på detta eftersom jag vet i Usa brukar de ge dem lite extra blodmjöl i början av säsongen.
Sussie F-Flower
11-12-2008, 10:48
Jahaaa... Vad intressant! Det tänkte jag inte på...
Min tanke var att begonior skulle ha en kaliumrik gödning för att få mycket blommor...
Fast det är klart... jag menar, det låter ju väldigt logiskt att man "väcker upp dom" med ett mera N-rikt gödselmedel.
Tack för din förklaring! Fick mig att få upp ögonen för ett annat synsätt.
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-12-2008, 10:48)

Min tanke var att begonior skulle ha en kaliumrik gödning för att få mycket blommor...
Fast det är klart... jag menar, det låter ju väldigt logiskt att man "väcker upp dom" med ett mera N-rikt gödselmedel.
---
Japp .därför har denna odlare ett gödselschema,Han använder just tomatgödsel för kalium för att få mycket blommor sedan ett jämnt NPK värde alltså typ 10-10-10..Strepp
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-12-2008, 10:48)

Man brukar väl generellt använda en hög kvävehalt för att främja tillväxten fram tills det att de börjar blomma, då sänker man kvävehalten och höjer fosfor- och kaliumhalten i näringen när det gäller de flesta blommande växter?
Annetorp
11-12-2008, 20:33
CITAT (Nauti @ 11-12-2008, 12:57)

Man brukar väl generellt använda en hög kvävehalt för att främja tillväxten fram tills det att de börjar blomma, då sänker man kvävehalten och höjer fosfor- och kaliumhalten i näringen när det gäller de flesta blommande växter?
Blommningen stimuleras av fosfor, den ska finnas med i gödselblandningen när man vattnar.
Med vänliga hälsningar
Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.