Full version: Lucka 10
Thé
Mortimer Sackler är en Austinros som har ett smäckert och något slingrande växtsätt. Enligt LÅG har den styva grenar, men det har jag hittills inte sett så mycket av. Den ska passa bra på en låg spaljé. Den doftar mycket gott (i gammaldags stil, enligt LÅG) och ska bli 1,5 meter hög.

Namnet kommer från en amerikansk industrimagnat och jag kan inte låta bli att tycka att den borde vara döpt efter en sagoprinsessa eller något liknande istället.

Min Mortimer hade det svårt i somras när det var som varmast, blommorna orkade inte riktigt slå ut, men den var nyplanterad och det kan bero på det.

Knopparna är vackert mörkrosa och den utslagna blomman ljusrosa.

Mortimer Sackler2.jpg

Mortimer Sackler1.jpg
Kajsa
Får bra omdömmen i nya LÅG, frisk, stark doft, nästan inga taggar, bra höjd tycker jag lite högre 1.5 m, kom 2002. Låter bra, kanske kan vara en ros i sommar, färgen är fin rosa/lila och är det inte lite gult i mitten. I din snälla zon kanske der blir en lägre klätterros ?
Thé
Jag tänkte sätta en spaljé som kan dölja soptunnan, tänkte att den kunde bli lagom hög till det.

Doften är helt ljuvlig, jag kan säga att den överraskade mig. Än så länge har jag inte lyckats bedöma blommornas utseende riktigt, det är nog lite åt det rufsiga hållet men jag får invänta nästa säsong för att kunna säga säkert. Jag väntade hela tiden på de där ljuvligt vackra näckrosformade blommorna som exempelvis Flora Linnea visar upp, men de blev aldrig så. Kanske nästa år.

Är det ingen annan som har Mortimer Sackler?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon