annicaF
Hej

Jag har fått några pelargonier från en bekant. En står i en egen kruka, och fyra stycken står tillsammans i en balkonglåda. De är inte nerklippta, men lite rangliga och med en massa torra blad. De stod ute på en altan tills slutet på oktober, sedan fick jag dem, och satte dem i min källare som är ca 15 grader.

Och vad gör jag nu? smile.gif

Jag har plockat bort de torra bladen, och gett dem lite vatten, såg så torra ut. De har dock sedan jag fick dem, fått nya ljusgröna blad med stjälkar som fort blir långa och rangliga...

Ska jag klippa ner? Vattna/inte vattna? Mer?

Hoppas på hjälp

Hälsn
Annica
Red Top
Att de blir så rangliga, beror på att de får för lite ljus.
Ge dem lite vatten då och då, men inte så att de blir genomblöta, bara lätt fuktiga.

I februari kan du ta fram dem och plantera dem i ny jord. Vänta sedan någon vecka med att klippa ner dem till c:a 10 cm ovan jord. Om det du klipper bort, ser friskt ut kan du sätta skotten i ny mager jord(t ex såjord)ställ dem ljust så rotar de sig snart.
Lycka till!

Förresten, vet du vad det är för pelargoner?
annicaF
Hej, och tack för svaret! Då vet jag!

Frågan är om jag isåfall ska ge dem mer ljus nu...eller ska jag ställa dem mörkare? Nu står de i ett rum i källaren som har fönster, men de står i en hylla brevid fönstret, så de får ju inte så mkt ljus...

Den som står själv i en kruka ska heta "Tant Augusta", och inte vara så vanlig...men jag vet inte smile.gif
De andra är en vanlig sort, vet tyvärr ej namnet.

Red Top
Försök att ställa dem närmare fönstret.
Även om du inte kan det, så överlever de nog. Ställ dem inte mörkare.
annicaF
Okej, ska försöka ge dem lite mer ljus! Tack för hjälpen!
renate
Jag brukar ta fram mina pelagoner i slutet på januari då jag ger dem lite vatten och ta bort allt visset.Med omplantering väntar jag till de börjat växer.Jag ställer de i hallen till att börjar med under ett takfönster och extra ljus lite svalare än i vardagsrummet.När ljuset åter kommer i februari klipper ja ner de och ställer i fönstren då kommer de igång snabbt och då kan man omplantera fast jag gör det senare i mars/april och då kommer de ut i uterummet om det inte är för kallt.Värmefläkt vid frostrisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon