Jarlen
Jag undrar hur en Monstrea håller sig uppe i naturen, eftersom den inte har några naturliga griprötter eller dylikt. Jag har en ganska stor växt själv, men har problem med att hålla den uppe på ett vackert sätt. Jag har stuckit ner en avskalad julgran som håller den uppe. Jag skulle vara tacksam för lite tips på hur man arrangerar den på ett bra sätt.
Red Top
Så här gör Monsteran i det vilda.

Din idé med julgranen är ju inte så dum, men multnande granvirke kanske inte monsteran gillar. Kolla på nästa skogspromenad om du kan hitta någon annan gren. Annars finns det kraftiga blomstöd att köpa.
jonatan
enligt mig en av dom vackraste växterna som finns... har älskat monstrea ända sen jag var en liten plutt... vi hade en JÄTTE stor monstrea när jag var liten nämligen som hade växt i många år gissar jag och den var nog sammanlagt över 5 m lång och växte runt ett stort valv vi hade där vi bodde då... och bladen var gigantiska... och det räcker ju att se bilden här som red top skickade in... hur snygg som helst... yes.gif
mojan
[attachment=28201:DSC02382.JPG]
Vad sägs om denna Monstreraskogen?
Sussie F-Flower
CITAT (mojan @ 10-12-2008, 17:39) *

-Nämen!!!!! wub.gif laugh.gif tummenupp.gif -Vilken gullig liten skog!!! wub.gif
mojan
Hittade den i Spanien, skulle jag kanske tillägga.
Sussie F-Flower
CITAT (mojan @ 10-12-2008, 19:39) *
Hittade den i Spanien, skulle jag kanske tillägga.

Hehe, då hade jag packat bagaget fullt!!!! shy.gif

Hur mycket fick du med dig då? naughty.gif
jonatan
CITAT (mojan @ 10-12-2008, 17:39) *

hur snygga som helst...

MEN... är inte sydamerika den rätta hemmiljön för monstrea ?
Sussie F-Flower
CITAT (jonatan @ 10-12-2008, 20:26) *
hur snygga som helst...

MEN... är inte sydamerika den rätta hemmiljön för monstrea ?

Ibland är det också vanligt att saker och ting finns utanför "sitt hemland". biggrin.gif

...som BMW till exempel.... shy.gif
evaisa
Vilken fin blomma den trädklättrande monstrean har!

Visst vet jag att de är vilda men ändå blir man så förvånad över att se hur de växer. Har dom inte krukor i skogen :-) ???
jonatan
CITAT (Sussie F-Flower @ 10-12-2008, 21:36) *
Ibland är det också vanligt att saker och ting finns utanför "sitt hemland". biggrin.gif

...som BMW till exempel.... shy.gif

hahaha... helt sant... wink.gif
mojan
Nu var "Monstreraskogen" inne i en park runt ett palats så det var kanske fusk. Men de var härdiga där, det är jag tämligen säker på. Det är kul att träffa krukväxterna från våra fönster i jätteexemplar i varma länder. Jag behöver väl bara säga bouganvilla... biggrin.gif Jag tog inga plantor alls bara bilder. innocent.gif
embees
Monstera hör naturligt hemma i tropiska skogar. Växer på ett lianliknande sätt genom att använda sig av andra växter/träd som stöd.
Bassam
Tack för fråga:
Du kan lämna de fri på sina platser, o de är duktiga ge special luft rötter , som stöder för att står på vackraste formen.
H: Bassam
Scout
Ja de är lite svåra att binda upp snyggt. Vet inte hur de gör i naturen egentligen.

Om man bara sticker ner en pinne i jorden och binder upp dem mot den är det lätt att den efter ett tag inte sitter så stadigt längre utan börjar luta, rankorna är rätt tunga med alla blad och jorden är mjuk. Eller att träpinnarna ruttnar i jorden, bambu ruttnar mycket långsammare än vanliga träblompinnar har jag märkt.

Jag stack ner tre stabila bambupinnar i jorden och band ihop dem längst upp till en trefot som jag band upp rankorna mot. det var relativt stabilt. men hela trefoten började efter ett tag att luta på grund av snedfördelning av rankornas vikt, de dras ju mot ljuset.

Men mitt bästa tips är att kila fast stabila bambupinnar mellan inner och ytterkruka och binda upp rankorna mot dem. Det bygger på att mellanrummet mellan krukorna är lagom stort förstås. Då slipper man att pinnarna börjar luta vartefter tiden går eller börjar ruttna.

Om man leder ner de kraftigaste luftrötterna mot jorden utan att de knäcks och får dem att rota sig där kan det stadga upp rankan lite om den inte är för lång och tung, men det hjälper inte alltid.

Ett annat sätt är ju, om rankorna är väldigt långa, att dra i några skruv/spik i väggen och binda upp den mot dem. Men då står den där den står sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon