Majas lilla plats
Oj, vad fel denna kom... unsure.gif
går den att ta bort.. ??
Sussie F-Flower
CITAT (Majas lilla plats @ 10-12-2008, 23:11) *
Oj, vad fel denna kom... unsure.gif
går den att ta bort.. ??

Vad har du funnit då?
(nyfiken...)
Majas lilla plats
ja, om det jag sökte o fann.. jo.. så här är det... Har nu sökt/läst på allt om växthus i detta forum, varit medl i nån månad, så mycket har man hunnit med att läsa, Ni har verkligen hjälpt mig att komma på vad jag vill ha för växthus!
Har kommit på att jag vill ha ett hus (att bo i).. för jag vill ha ett växthus.. blush.gif ja vissa folk (jag) börjar ibland i en annan ände men men.. så nu letar jag hus så jag kan bygga mig ett växthus..

Har tack vare Er kommit fram till att jag ska bygga ett själv. Min plan är att bygga ett växthus med plasttak, stomme i trä, sidor av glas, en vägg ska vara helvägg av nått slag (förråd ska bygga på baksidan)
grunden har jag förstått att den skall vara redig, dörr vill jag helst ha dubbeldörr på ena långsidan, ska användas till massa odling, liten oas o mys o pyssel... ja lite om mina tankar, nu till mina frågor.

Om man ska ha trä (som fasad o stomme) har jag förstått att linolja o terpentin e bra, hur mycket delar av varje? Varför inte måla? (tänker att man kan matcha husets färg)

Bygglov har jag koll på, men undrar om jag väljer att "bygga" huset ner i marken, så takhöjden blir högre men ändå inte (om jag bygger 15kvm max 3m takhöjd+ca1m ner i marken) räknas 3m från mark runt om växthus eller i växthusets taknock, vad avgör om jag ska söka bygglov eller ej? (har en annan galen idé också men den kan vi ta en annan gång)

har läst här också att tegel är ett värmemagasin, är det bättre att ha en vägg i tegel än att göra en i lecablock el, trä? varför
Undrar om värmen också, vilket håll ska vilken sida vara mot solen? Hur mycket sol o värme ska det vara?

Undrar också om man måste ha det klassiska taket, tänker mig att man kan bygga ett pulpettak, där högsta del är den sida som har glasfönster. Är det en dålig idé? vilken vinkel är det bästa på taket? vilket är bäst brett eller avlångt växthus?

har läst länge och mycket om man ska ha värme under vinter eller inte, eller om man ska ha övervintringsrum i växthuset? vad avgör?
Min tanke är att odla massa gurka, tomat, oliver, melon vindruvor, physalis o annat gott..... och självklart vackra blommor men den delen har jag inte kommit in på ännu!
Bor i Borås området, hur långt ned tror Ni att det är till tjälfritt djup? (har inte haft en riktig kyla o snö på tre år)

Oj, det blev många frågor innocent.gif
blir glad om jag får några godasvar, då dessa frågor var de jag inte fann svar på
ABCiV
Jag bor i Boråsområdet med och vi bygger vårt växthus just nu. Grävaren fick gräva djupt för att komma till fast mark, sedan lades ett lager med makadam och därpå gjöt vi en sula. Sedan har vi byggt på med 5 lager leca-block för att komma upp i markhöjd och dessutom få 2-3 lager över mark. Jag vill ha högt i mitt växthus. Du kan se lite grann på min blogg... www.annasodling.wordpress.com

Nu är det i alla fall djup tjäle här :-)
ogräset
HEJ PÅ ER

Har precis varit ute i mitt växthus och vattnat mina växter, jag har olivträd myrten och fikon. Försökte att ha olivträdet inne och ganska svalt men det tappar ändå blad, har nu isolerat en liten del av växthuset med bubbelplast och inte ett blad har fallit däremot är det små oliver på det.

Vi har byggt växthuset själva det vill säga min son gjorde det mesta men jag fick som jag ville ha det. Man tröttnar aldrig på att vara där det är så kul och rogivande.

Bor även jag utanför Borås och vi hade 18 grader kallt i måndags men mina växter klarade sig.
Skickar en bild på mitt växthus.

MVH Birgitta biggrin.gif

8.jpg

ABCiV
riktigt riktigt fint Birgitta! Jag längtar så jag tror jag dör..
uno

18 minus ute. Hur varmt var det Då i växthuset. Vad värmer Du med och hur stor yta värmer Du upp?

CITAT (ogräset @ 09-01-2009, 16:21) *
HEJ PÅ ER

Har precis varit ute i mitt växthus och vattnat mina växter, jag har olivträd myrten och fikon. Försökte att ha olivträdet inne och ganska svalt men det tappar ändå blad, har nu isolerat en liten del av växthuset med bubbelplast och inte ett blad har fallit däremot är det små oliver på det.

Vi har byggt växthuset själva det vill säga min son gjorde det mesta men jag fick som jag ville ha det. Man tröttnar aldrig på att vara där det är så kul och rogivande.

Bor även jag utanför Borås och vi hade 18 grader kallt i måndags men mina växter klarade sig.
Skickar en bild på mitt växthus.

MVH Birgitta biggrin.gif

8.jpg

ogräset
Tjena Uno

Jag använder bubbelplast och ytan är ca 3m2 som jag har isolerat hela växthuset är ca 12m2 jag har en frostvakt som håller tempen på någon plusgrad, än så länge mår växterna bra. De ser ut att trivas alldeles utmärkt jag har en liten väderkvarnspalm där och den har vuxit.

MVH Birgitta tummenupp.gif
ogräset
Hej igen

Hade lite bråttom när jag skulle skriva ett svar var på väg ut på en långpromenad, glömde skriva att jag har frigolit på golvet som växterna står på.
Myrten fikon olivträd tål ju lite frost likaså palmen.

MVH Birgitta biggrin.gif
Eva i Höga
Jag vill bara gratulera dig till ett jättefint växthus och så snyggt runt omkring också. Önskar jag kunde få min man engagerad och hjälpa mig att bygga, får väl se vad som händer. confused.gif
Majas lilla plats
åhh, vad roligt o se Era växthus!
Längtar! ska bygga ett litet växthus till sommaren ( på min lilla uteplats) om jag inte hittar något hus..

hur fungerar det med frostvakt? kolla på Clas olssons hemsida, kopplar man den till kupevärmare el dyl bättre??

Tips på bra bubbelplast o billigt i Borås området?

ogräset -- hur tjock är plasten som Ni byggt växthuset med?

ABCiv -- fint växthus, hoppas det kommer fler bilder smile.gif

ogräset
Hejsan

Frostvakten är ett elektriskt värmeelement kopplat till 220 volt, finns en termostat på elementet så att man kan ställa in önskad temperatur. Tror att jag har ställt den på ca plus 5 grader.

Hittade ingen plast i Borås utan jag beställde den hos Willab.

Plasten som vi byggt växthuset med är egentligen till solfångare som vi lyckades få tag på billigt tjockleken är 8mm.

Har en del bilder i mitt album men det kommer fler.

MVH Birgitta biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon