Solstorm
Vanlig buxbom har jag haft i många år. De växer på bra och är lätta att föröka. I många år har jag haft utkik efter trädbuxbom, det är en växt som jag verkligen önskat mig. För några år sedan fick jag tag i en. Men det växer så otroligt sakta, både moderplantan och sticklingarna. När jag tar sticklingar på den vanliga så grenar det sig snabbt och kommer nya skott på moderplantan. På trädbuxbomen går det så otroligt sakta. Sticklingarna står nästan stilla i växten.

Jag hade väntat mig att trädbuxbomen skulle växa snabbare än den vanliga eftersom den får en större sluthöjd. Kan det vara så att det är på gränsen med härdigheten här i zon två eller vad kan det bero på?
Bassam
Tack för fråga:
Boxbom växer sig långtsam, tyvärr kan jag inte säga mera. Det är ärv o spelar ingen roll var du planterar de eller vilken jord eller näring du använde eller ska använda.
H: Bassam
Anders Roslagen
När du köpte din trädbuxbom, vad kallades den? En annan art eller något sortnamn? Jag har missat att det finns något som heter trädbuxbom men det låter vackert så jag blir nyfiken.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 12-12-2008, 17:58) *
När du köpte din trädbuxbom, vad kallades den? En annan art eller något sortnamn? Jag har missat att det finns något som heter trädbuxbom men det låter vackert så jag blir nyfiken.

finns en som heter Buxus sempervirens ''Arborescens'' är upprätt och ska bli högre tål till zon 3. Fast även i zon 1 blir vanlig buxbom höga.
Boxer
Mitt favoritexemplar av buxbom är tre-fyra meter högt. Det flyttades till sin nuvarande plats på sjuttiotalet och var redan då ganska stort.

Ett riktigt träd med andra ord.
Anders Roslagen
Aha, nu lärde jag mig något nytt igen, händer rätt ofta här. Om det är en variant av Buxus sempervirens så bör ju inte härdigheten vara problemet utan snarare att den inte förgrenar sig ´normalt´och därför får mindre proportionellt rotsystem och blir långsammare än den vanliga sorten. Men ha tålamod, den kanske sätter fart snart.
Det finns en annan variant som ska bli lika hög, Buxus sempervirens 'Latifolia Nova' - kallas den också trädbuxbom?
Jag gillar buxbom, planterade en på ett magert och soligt ställe på 70-talet och den är bara 1,5x1,5 meter, trots att den aldrig frusit ned något. Sedan köpte jag småplantor av skånsk gammal sort, antar att det är ´Vrams Gunnarstorp´, får se hur de blir med tiden.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 12-12-2008, 20:34) *
Aha, nu lärde jag mig något nytt igen, händer rätt ofta här. Om det är en variant av Buxus sempervirens så bör ju inte härdigheten vara problemet utan snarare att den inte förgrenar sig ´normalt´och därför får mindre proportionellt rotsystem och blir långsammare än den vanliga sorten. Men ha tålamod, den kanske sätter fart snart.
Det finns en annan variant som ska bli lika hög, Buxus sempervirens 'Latifolia Nova' - kallas den också trädbuxbom?
Jag gillar buxbom, planterade en på ett magert och soligt ställe på 70-talet och den är bara 1,5x1,5 meter, trots att den aldrig frusit ned något. Sedan köpte jag småplantor av skånsk gammal sort, antar att det är ´Vrams Gunnarstorp´, får se hur de blir med tiden.

vanlig Buxus sempervirens har haft synonym Buxus arborescens och Buxus sempervirens var arborescens.

så dom är ändå rätt likartade även om man köper Buxus sempervirens ''Arborescens''.

Anders Roslagen
Ok, men ´Solstorm´ hade i alla fall rätt stor skillnad mellan de två. Och på Esveld skiljer de mellan dem också. Men visst låter det rimligt att man inte alltid skilt på dem och att det kan vara samma sort ibland.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 12-12-2008, 21:14) *
Ok, men ´Solstorm´ hade i alla fall rätt stor skillnad mellan de två. Och på Esveld skiljer de mellan dem också. Men visst låter det rimligt att man inte alltid skilt på dem och att det kan vara samma sort ibland.

jo det är ju skillnad på dom. dom säljs ju som olika alltså den ena är den vanliga med tidigare synonym och den andre är en namnsort med en mer trädform på med störreblad. jag själv tycker inte att det är någon jätte skillnad.
HelenJ
CITAT (flaxss @ 12-12-2008, 20:49) *
vanlig Buxus sempervirens har haft synonym Buxus arborescens och Buxus sempervirens var arborescens.

så dom är ändå rätt likartade även om man köper Buxus sempervirens ''Arborescens''.

Så här står det i SKUD (Svensk Kulturväxtdatabas):
Buxus sempervirens
Flaxxs har helt rätt. wink.gif
(och det finns ett antal sorter till, som synes...)

Edit: attans, sökningen följde inte med. Men sök på Buxus sempervirens L.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon