Full version: så perenner
Monica E
Hej! undrar om någon kan hjälpa mig ,tänkte så lite perenner och undrar vilka man kan så ute och låta stå i växthuset över vintern,fungerar bra med akleja, men kan man göra det med andra,
tänkte så fackellilja.vit blåklocka,sandlilja,kokardblomster,praktveronika, tacksam för lite hjälp.
Bassam
TACK för fråga:
Jag tycker att nästan alla perenner ska så ut nu, de ska gro under vår.
H: Bassam
Eva 33c
CITAT (Monica E @ 11-12-2008, 19:30) *
Hej! undrar om någon kan hjälpa mig ,tänkte så lite perenner och undrar vilka man kan så ute och låta stå i växthuset över vintern,fungerar bra med akleja, men kan man göra det med andra,
tänkte så fackellilja.vit blåklocka,sandlilja,kokardblomster,praktveronika, tacksam för lite hjälp.

Jag håller med Bassam, man kan så alla perenner nu och låta dem stå ute. Vissa måste ha denna kallperiod, men de som inte behöver det tar i allafall ingen skada av det. Om du har dem i växthuset kan du , iallafall teoretiskt, råka ut för att vissa frön gror när solen börjar värma upp växthuset på vårvintern, och sedan fryser de ihjäl när det blir bakslag. Det har hänt någon enstaka sådd som jag haft ute också. Men oftast har inte alla frön grott då, så sen har det kommit en ny omgång. Jag har mina perennsådder stående ute och lite skuggigt för att de inte ska vakna för kvickt av vårsolen. Ibland tar jag in en del i växthuset när jag satt på frostvakten där, första april ungefär.
Irene_L
jag brukar göra så här med perennerna:
Jag sår ....låter sådden stå inne ett dygn....ställer sen ut sådden på altanen med fiberduk över. Sen när värmen kommer brukar dom gro. Sedan brukar jag ställa ut sådden i mitt plastväxthus i april-maj då dom får mer fart av värmen där.

Har man mycket plats kan man ta in sådden efter ca 6 veckor och låta det gro inne. Men jag brukar inte göra så för det är alldeles för fullt under mina lysrör då giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon