Anders Roslagen
12-12-2008, 00:52
Friskhet, växtkraft, ständig blomning med pionliknande blomkorgar med en doft av fruktkola och hallon gör den här rosen fascinerande!
Lite ovanlig färg med rödrosa och lite orange blandat. Kan tillsammans med en annan Austinros, Summer Song, binda ihop olika färger i rosplanteringen som annars drar åt två olika håll - de med varma färger och de med kalla. Busken bör klippas en del eftersom den drar iväg och blir högsmal.
[attachment=28243:080901Be...nBritten.jpg]
[attachment=28244:070716BB.jpg]
Ezereht
12-12-2008, 00:59
Fruktkola och hallon lät helt okej

Vad tycker du Summer song luktar då?
Anders Roslagen
12-12-2008, 01:15
Har inte luktat på den än faktiskt, jag var så lite i trädgården i somras och min Summer Song är liten och hade ännu inte så många blommor. Kanske doftar den som det beskrivs på Austins hemsida:
It has a lovely strong, mixed scent, which our fragrance expert tells us is ‘like a florist’s shop, with hints of chrysanthemum leaves, ripe bananas and tea’.
Låter ganska sammansatt och inte bara insmickrande.
Härlig färg på Benjamin Britten, det du skrev på Rosforum att storlekarna inte stämmer alla ggr på Austinrosorna utan att dom blir högre gäller det även denna, LÅG skriver ca 1.20 hög ?

Summer Song ( bilden ) och Benjamin Britten kan nog matcha varandra bra har bara inte tänkt på det, den här rosen är klen den kan behöva en Austinvän och växa med.
Anders Roslagen
12-12-2008, 17:50
1.20 blev den rätt kvickt så det vore konstigt om den stannade där. Jag tror att det är den höjden man ska hålla den på maximalt om man vill ha någon bredd också.
Jo, att jag funderade över att många Austinrosor blev högre än angivelserna var ju att jag inte hade förstått att det var rekommenderad höjd, inte naturlig höjd. Många av deras rosor kan man, åtminstone i milt klimat, låta växa upp till klätterrosor om man vill.
Jag har inte kollat hur Summer Song och BB passar precis bredvid varann, kanske utmärkt, tänkte mer att de förmildrar färgkrockar om de är planterade i samma plantering som rosa och orange som är rätt drastiska tillsammans.
Aqvakul
12-12-2008, 19:38
Funderar allvarligt på att skaffa mig en eller annat exemplar av Benjamin Britten. Namnet är nämligen förknippat med en högtidilig händelse i min barndom. Jag var 11 år och hade kvalificerat mig till Sveriges Radios gosskör. Mitt första stora framträdnde var i konserhuset i Stockholm, med Benjamin Brittens vårssymfoni. Solist var Elisabeth Söderström som var både snygg och trevlig. Men framförallt så var hon den första vuxna människa som behandlade mig som en jämlike. Så länge leve Benjamin Britten!
F´låt mitt OT-utbrott...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.