Full version: Varegierad kirskål
Betty
Lägger denna fråga även här där jag tror att de flesta läser den...

Hej alla! Jag har köpt en varigerad/brokbladig kirskål, Aegopodium podagraria variegata, som jag hade tänkt ha tillsammans med Förgätmigej och Revsuga som marktäckare under ett syrenbuskage.
Hur pass aggresivt växer brokbladig kirskål?
Det finns ingen ogräs-kirs i min trädgård sen tidigare och jag har läst här på forumet om hur besvärligt det kan vara att bli av med kirskål. Är det dumt att chansa,,,? Är den ett förklätt ogräs? Har ni någon erfarenhet av den varegerade/brokbladiga kirskålen?
Ljusalfheim
jag har bara erfarenhet av den vanliga.

men det är väl lite olika hur växter beter sig? jag menar, i olika mikroklimat, jordar osv.

så bäst är väl att prova med lite grann. så man kan kontrollera allt.
för det blir ju hemskt besvärligt om den sprider sig som den vanliga gör. wink.gif
hoppas du får något mer vettigt svar. huh.gif

wub.gif
Tittiluringen
Hejsan!

är den liksom cremevit och grön?
en sån tog jag vara på i våras när min kusin grävde upp två jätteplanteringar med sådana....
min har spritt sig lite men jag tycker den verkar ganska snäll tongue.gif

och kusinen har inte fått tillbaka några alls (än) där hon grävde upp dom....
så är det samma så testa, men som tidigare talare säger: håll lite koll...

den är iaf väldigt dekorativ tillsammans med en färgblomma

Kram Titti wub.gif
estet
Jag har den i min rabatt.
Den fanns i den gamla och när jag gjorde nya, jordförbättrade och dränerade (dvs grävde upp all jord & la i igen), så fanns den där ändå!
Jag sparade några exemplar och de verkar inte vara aggresiva.
smile.gif
Iris i V-botten
Jag har den också i min trädgård men den sprider sig ganska friskt.
Kommer upp lite här och där. Men gräv ner den i kruka så kan du hålla koll på den .
Jag tycker inte att du ska behöva avstå från den för den är så dekorativ i rabatten
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Kul att se att fler har den irabatte - jag ahr haft min i över tre (nog mer förresten) i rabatten och visst sprider den sig - men ganska massivt d v s den dyker int eupp här och var hos mig utan är lite snällare. jag ar redan vanig kirskål i rabatten så denna här är rättså ok :-) och att föredra.

Och i kallare klimat är den nog definitivt snällare skulle jag misstänka! Minns 'någon ' som har snårvinda som d ekorativ blomster :-)))))

Ett tips till - en annan orsak till att min variegerade kirskål är liten - den är -ähum- BITAR av den som ges bort hela tiden :-=))))

Hälsar ingrid
Hannele
BITAR av den som ges bort hela tiden :-=))))

Tack, Ingrid! wub.gif
Den mår prima - i en pallkrage. tongue.gif
Betty
Tack för alla svaren! smile.gif
I morron ska den få komma i jorden, om det inte regnar så mycket som det gjort idag.
Charlotte V
Om jag vore som du skulle jag ta det säkra före det osäkra och plantera den lille rackaren i ett rör eller bottenlös kruka eller något i jorden. Något som bildar en barriär för rotskott. Vill du vara säker nyper du av blomställningarna innan de fröar i framtiden också.

Så skulle jag göra. Skulle inte lita på den där växten.

Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon