Full version: Hjälp med Gurka
Fafner
Kanske inte rätt del av forumet men det får gå an ändå.
Jag tycks inte lyckas få några gurkor på min nyodlade gurkväxt av sorten Druvgurka.
Jag har penslat och penslat men det verkar inte hjälpa det minsta, blommorna slår ut och blir väldigt fina, vissnar och ramlar av. Hur ska jag gå till väga? Kan de endast pollineras med hjälp av bin/humlor eller ska jag fortsätta försöka? Någon som har haft samma problem?

Tack i förhand.
Åsa, mälardalen zon 2
En del gurkor har skilda han och honblommor, dessa kan behöva pollinering, det är dock enbart honblommorna som bildar frukter. Det finns dock numera ganska många sorter som enbart har honblommor och dessa brukar inte behöva någon pollinering. Druvgurkor som är mera åt frilandsodlingsgurka (dessa brukar man så i maj och utplantera en bit in i juni) brukar dock ha skilda han och honblommor. Honblommorna kommer inte förren klimat, ljus etc. är optimal jag skulle tro det är svårt att få till det optimala ljuset mm. nu i december.

Nu är det dock på tok fel tid att odla gurka ifall det är i sverige du odlar, även i uppvärmda växthus är det knepigt denna tid de behöver ju en hel del belysning för att de ska hanka sig fram. För en riktigt bra odling brukar det dock behövas bra naturligt ljus ckså.
Fafner
Jag odlar inte utomhus utan i ett rum med "konstbelysning". jag har 2 st olika plantor och båda har säkert runt 15 knoppar var och 4 utslagna. De har växt på mycket snabbt och ser väldigt friska ut, speciellt från den stora mängden knoppar för nya blommor och de redan utslagna. Men vad du menar är att den inte producerar honblommor för att de inte får rätt ljus m.m.? Skulle vara bra att veta hur en honblomma skiljer sig från hanblomman. Jag vet hur befruktning funkar och hur de ser ut men jag tycker det mera ser ut som om alla skulle vara honblommor, men det är antagligen fel då jag skulle haft massa gurkor nu.

Tack
Åsa, mälardalen zon 2
Honblomman har en liten frukt bakom blomman.

Fafner
aha! Så den har alltid en frukt bakom blomman? separerad från blomman då.

Då vet jag iallfall hur blomman ska se ut. Jag verkar inte ha en enda blomma med något fruktliknande bakom blomman/knoppen. Är det möjligt av 30 blommor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon