Överbölingen
2008-12-12

Jag är på ett jäkla dåligt humör just nu. Det snöar. Har kommit ca 15 cm och mer verkar det att komma. Parabolen är täckt med snö så jag har ingen signal på TVn. Det är 17 också att det skall jäklas. Skulle ha farit till stan i dag men fått en släng av vinterkräksjukan så Eva rådde mig att stanna tills i morgon.

Nu tillbaka till denna däringa gräsmattan i en tråd i ett forum. Alltså det där gröna som ligger 60 cm ner under ett underbart snötäcke. (Tills man skall skotta sig fram). Då är det inte underbart.
Skottar vi vägar så reser leran sig ett par dm och vi får häftiga valkar på gården. Där det går skall vi köra vägar med skoterspår. Är det bara vettigt kallt, sisså där än – 15° så blir det efter något dygn stenhårda gångvägar. Håller ända in i april. Och under allt det där ligger gräsmattan, dvs grönområdena. Ca två veckor efter tjällossningen är valkarna returnerade och gräs och annat elände börjar grönska. Mossan syns men vad gör det? Den är grön och med mossrivare förökar den sig till japansk grönyta. Let it bee whith that.
Vi har noterat att i år tycks vi slippa sorken. Ännu inte en mus i kåken och en lekatt har säkert skött om ev sorkar. Blir inga ytgångar i vår. Förra året talade jag tungomål när jag såg hur urvarelserna hade farit fram. Tänk om det gick att hyra 10 sibiriska katter (finns det sådana), som under ett par veckor kunde hållas sig Böle och käka de små bruna under värsta vintern.

Måste väl angripa klippningen av gräs mattan igen. Alltså. Om jag skall vara riktigt ärlig, och det vill jag ju vara, så är det på det här viset. Att besväret att klippa gräsmattan är väsentligt mindre än att gräva för nya rabatter. Och eftersom kära Eva har bra fart på spaden så varför i fridens dar skall jag slita min ömtåliga kropp med så triviala arbeten? Jag lastar en skottkärra, eller helst släpvagnen och kärrar fram jord. Den senare varianten innebär inget slitande med att rulla skottkärran. Från släpkärran kan man dessutom tippa så att man slipper skotta ur jorden.

Gräsmattan var det ju! Alltså tro det eller ej men i vår gräsmatta finns det mer än gräs. Tyvärr importerade vi maskrosor från Östersund. Det finns vitklöver, kvickrot, revsmörblommor, fibblor, lungört, mossa, groddar av björk , rönn, sälg och mycket annat grönt. Därför kallar vi det grönområde. Endast en golfgreen är värd att kallas gräsmatta.

Men! Håller vi våra grönområden välklippta och ”klippgödslade” så är det faktiskt ganska snygga gräsmattor om inte kraven är för höga och synen lite för bra.

Men om det är en lisa för själen att klippa grönområdena så är det jobbigaste att kantklippa. Trots miljöbov så kör jag med en 2-taktare. Bortsett från en reklamation på vridsystemet så funkar den alldeles förträffligt. På ca 4 dl kör jag allt runt tomten alla buskar och rabatter. Sedan kommer problemet. Räfsa ihop eländet och förpassa det till kompostlimpan. I vår när leran blivit nog hård skall jag be grannen att komma med traktorn och vända den så den får brinna färdigt. Bör nog bli ett par tre kubik vad tiden lider.

Jaha. Det var lite om gräsmattor och dess kanter och lite annat också.

Men vad gör man utan kvällsTV?

Mae råkes
Lady Hamilton
CITAT (Överbölingen @ 12-12-2008, 19:59) *
2008-12-12
.......Nu tillbaka till denna däringa gräsmattan i en tråd i ett forum. Alltså det där gröna som ligger 60 cm ner under ett underbart snötäcke. (Tills man skall skotta sig fram). Då är det inte underbart...............
Skottar vi vägar så reser leran sig ett par dm och vi får häftiga valkar på gården. Där det går skall vi köra vägar med skoterspår. Är det bara vettigt kallt, sisså där än – 15° så blir det efter något dygn stenhårda gångvägar....

....Tänk om det gick att hyra 10 sibiriska katter (finns det sådana), som under ett par veckor kunde hållas sig Böle och käka de små bruna under värsta vintern.........

Måste väl angripa klippningen av gräs mattan igen...... eftersom kära Eva har bra fart på spaden så varför i fridens dar skall jag slita min ömtåliga kropp med så triviala arbeten? Jag lastar en släpvagnen...... släpkärran kan man dessutom tippa så att man slipper skotta ur jorden..........
Mae råkes

Goder afton käre Överböling kompiskram.gif Nu har jag citerat och klippt som jag vill giggle.gif och nu kommer funderingarna g.gif
Varför gör ni gångar i gräsmattan? Räcker inte vägarna till på vintern? Själv brukar jag undvika att beträda gräsmattan överhuvutaget vintertid (men det kan ju bero på att jag inte gillar att "plumsa om kring" i meter djup snö...............

Sibiriska katter har jag ännu inte sett att de finns till uthyrning, men skulle du hitta en annons så meddela mig (kan också behöva ett "gäng"

Vem är det som klipper gräsmattan? Att Eva gräver har jag förstått och att du gillar "tipp funktionen" på släpvagnen lika så........men det framgår inte vem som igentligen klipper gräsmattan? Ingen av er kanske .............
Ha det gott i snöyran / Lady´n
Whiskuchi
CITAT (Överbölingen @ 12-12-2008, 19:59) *
Tänk om det gick att hyra 10 sibiriska katter (finns det sådana),

Jajamen, men de är knappast bättre lämpade att jaga sork under snön än andra katter wink.gif
http://www.sibiriskkatt.nu/
Överbölingen
Tjena Ladyn!

Jo, det där med klippning sköter nog jag mest men sonhustrun kastar sig gärna på klipparen och ibland kör lilla Jenny. Hon är så lätt att när det guppar till blir det motorstopp. Eva börjar vilja klippa nu för hon har insett det rogivande att snurra runt på ett tunnland under ett par timmars tid. Så snart stjäl hon den rasten för mig.

Och varför ha gångar? Jo vi måste ta oss till vedboden, skotergaraget, badtunnan och gäststugan. Att pulsa i snö till knäna är inte kul och mera kan det bli. Nog för att jag uppskattar de ”orörda vidderna” men nöden har ingen lag. Och rätt vad det är så har ett gäng älgar trampat härsan och tvärsan över gården. Så snövidderna är ändå brutna.

Så får du inte ta mina litterära ingivelser så allvarligt. Det är ju bara sarkasm över min egen otillräcklighet.
Lady Hamilton
Aha! tummenupp.gif Du gillade alltså gräsklippningen naughty.gif jag trodde du fördrog "tippningen" med släpvagnen. Och det är klart att man bör ta sig fram och hämta ved, köra skotern och värma upp gäststugan innan gästerna kommer kompiskram.gif .
Men älgarna thumbdown.gif de kan hålla sig i skogen tycker jag
Lycka till
Biggan_
Så trevliga kåserier du skriver Överbölingen! Mycket roande! tummenupp.gif
Heda
Ja tänk så avlångt vårt gamla Sverige är!

Här gör vi grusgångar tvärs igenom gräsmattan för att slippa klampa runt i lera på vintern. Vi måste ta oss till vedbod och hönshus åtminstone två gånger per dygn...någon skoter är inte att tänka på, skulle vara en med hjul i så fall, men då kanske det heter fyrhjuling...eller?! Vi fick en skvätt snö härom veckan, det täckte precis gräset, det kortklippta alltså, som växte fram till mitten av november. Då blev det ju kallt en stund, eller i alla fall kallare...t.o.m. minusgrader i flera dagar! Snart jul och termometern visar +2. Snön från häromveckan har regnat bort, det är disigt hela dagarna och inte knastrar det under fötterna heller, förutom när man går i grusgången då. Tänk ett lager snö, strålande sol och kanske i alla fall -5! Suck, verkar inte bli denna vinter heller. Fast förra året blev det ju vinter i slutet av Mars helt plötsligt, DÅ blev man ju bara sur sad.gif

Helen i Piteå sår i januari ute...vi måste så på hösten för att ha en chans till kallperiod för vissa mer köldkrävande frön. Kasta snö över sådderna....går det bra med sån på burk?? wink.gif

Allt är skitigt. Hundarna får gå rakt in i duschen efter löpturen och golvet blir brunfläckigt på under 24 timmar. Bilarna är effektivt lackförseglade i brunt och grusvägen är en riktig "potthåls stig" som kräver operativa ingrepp av maskin en gång i veckan, om vi vill ha några stötdämpare och hjullager kvar ända fram till våren vill säga. Jag körde till och med ner i det lååånga hålet vid sidan av vägen i min iver att undvika de runda på blush.gif Uj, uj, uj det var pinsamt att ringa mannen och be om assistans...med hjullastaren. "Kvinnor kan", sa han och flinade med kameran i högsta hugg. Den stackars Audin skämdes över mig och surade i flera dagar...vi klarade oss båda med blott blåmärken dock. Jag när jag skulle kliva ur i 45graders vinkel och Audin när han kanade som en padda på dikeskanten.

Kvällar utan TV klagar jag inte över, tyst och lugnt i huvet. Gräsmattan börjar väl att växa i februari. Klippa går ju inte då....vi har inte fyrhjulsdrift på klipparen...kräver väl draghjälp och grusning om den ska ta sig fram. Bättre att gräva fler rabatter, tycker jag. Mannen tycker synd om mig nu, för jag blir lite lättare grinig när min trädgård är i vila...följer med ut i skogen på jakt istället...men det kan ändå aldrig ersätta min trädgård. Den frid och ro och glada energi som infinner sig efter ett par timmars påtande! Åh, som jag längtar!!

Julrosen som startade i juli blommar i alla fall fortfarande och de andra är på gång med massor utav knoppar. Blir inga fler till jul men tidiga blir de i alla fall! Sitter och bläddrar i STAs frölista och räknar ut att det kommer att bli ett varv med gräsklipparen kvar, om jag ska få plats med alla sådda plus de därifrån....Rosenskärorna också och Gurkört. Ett halv varv?? Nä det går ju inte, får sätta upp bord på torget och sälja perenner...

På söndag vänder det i alla fall! Måste kanske offra något till solen för snabbare återkomst...fast det gör väl inget...ska ju hinna så inne också och äta knäck och kola och öppna paket...snödroppar och krokus vill jag se länge...vintergäck och alla nya tulpaner.

God Jul och Gott Nytt, nu börjar det om igen, eller fortsätter smile.gif

//Heda

//
Överbölingen
Härligt att läsa Heda. Och nu har dey blivit blötföre så vägen upp till landsvägen var om möjligt svårare nu än när jag skulle igenom plogvallen för några dagar sedan. I natt for ena sidan på taket. Ja, jag menar snön. Dån som kunnat vara en jordbävning. Hela huset skakade.

Mae råkes
Bengt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon