2008-12-12
Jag är på ett jäkla dåligt humör just nu. Det snöar. Har kommit ca 15 cm och mer verkar det att komma. Parabolen är täckt med snö så jag har ingen signal på TVn. Det är 17 också att det skall jäklas. Skulle ha farit till stan i dag men fått en släng av vinterkräksjukan så Eva rådde mig att stanna tills i morgon.
Nu tillbaka till denna däringa gräsmattan i en tråd i ett forum. Alltså det där gröna som ligger 60 cm ner under ett underbart snötäcke. (Tills man skall skotta sig fram). Då är det inte underbart.
Skottar vi vägar så reser leran sig ett par dm och vi får häftiga valkar på gården. Där det går skall vi köra vägar med skoterspår. Är det bara vettigt kallt, sisså där än – 15° så blir det efter något dygn stenhårda gångvägar. Håller ända in i april. Och under allt det där ligger gräsmattan, dvs grönområdena. Ca två veckor efter tjällossningen är valkarna returnerade och gräs och annat elände börjar grönska. Mossan syns men vad gör det? Den är grön och med mossrivare förökar den sig till japansk grönyta. Let it bee whith that.
Vi har noterat att i år tycks vi slippa sorken. Ännu inte en mus i kåken och en lekatt har säkert skött om ev sorkar. Blir inga ytgångar i vår. Förra året talade jag tungomål när jag såg hur urvarelserna hade farit fram. Tänk om det gick att hyra 10 sibiriska katter (finns det sådana), som under ett par veckor kunde hållas sig Böle och käka de små bruna under värsta vintern.
Måste väl angripa klippningen av gräs mattan igen. Alltså. Om jag skall vara riktigt ärlig, och det vill jag ju vara, så är det på det här viset. Att besväret att klippa gräsmattan är väsentligt mindre än att gräva för nya rabatter. Och eftersom kära Eva har bra fart på spaden så varför i fridens dar skall jag slita min ömtåliga kropp med så triviala arbeten? Jag lastar en skottkärra, eller helst släpvagnen och kärrar fram jord. Den senare varianten innebär inget slitande med att rulla skottkärran. Från släpkärran kan man dessutom tippa så att man slipper skotta ur jorden.
Gräsmattan var det ju! Alltså tro det eller ej men i vår gräsmatta finns det mer än gräs. Tyvärr importerade vi maskrosor från Östersund. Det finns vitklöver, kvickrot, revsmörblommor, fibblor, lungört, mossa, groddar av björk , rönn, sälg och mycket annat grönt. Därför kallar vi det grönområde. Endast en golfgreen är värd att kallas gräsmatta.
Men! Håller vi våra grönområden välklippta och ”klippgödslade” så är det faktiskt ganska snygga gräsmattor om inte kraven är för höga och synen lite för bra.
Men om det är en lisa för själen att klippa grönområdena så är det jobbigaste att kantklippa. Trots miljöbov så kör jag med en 2-taktare. Bortsett från en reklamation på vridsystemet så funkar den alldeles förträffligt. På ca 4 dl kör jag allt runt tomten alla buskar och rabatter. Sedan kommer problemet. Räfsa ihop eländet och förpassa det till kompostlimpan. I vår när leran blivit nog hård skall jag be grannen att komma med traktorn och vända den så den får brinna färdigt. Bör nog bli ett par tre kubik vad tiden lider.
Jaha. Det var lite om gräsmattor och dess kanter och lite annat också.
Men vad gör man utan kvällsTV?
Mae råkes