Alla mina stora, kraftiga pelargoner som jag har ute i stora krukor har ledsnat. Det började för någon månad sedan, med att stjälkarna UPPE VID BLADEN blev bruna och torkade, sen torkade hela bladet och stjälken. Pelargonerna blev risigare och tunnare och tunnare.
De nya blad och få blommor som kommer är små och tunna. Är det någon som vet vad det är för fel och om man så här sent på året kan göra något åt saken.
Kan de ha frusit? Har ni haft frost på sistone? Har du flyttat krukorna från deras ursprungliga lägen? Hur har du vattnat dem (näring)? /Ann-Louise i Umeå
Har du några friska skott kvar kan du ju ta sticklingar. Om du tänkte spara pelargonerna är det den säkraste metoden för lyckad övervintring.
Hälsar Unn. vars rosenknoppspelargoner oxå betett sig underlgt i år
Min största pelargon frös förra senhösten och såg brun och trist ut på de flesta grenarna. Efter övervintring och nedklippning i våras har den dock tagit sig snabbt och är rejält stor och kraftig nu och har blommat massor i sommar. Det verkar som pelargoner är ett tåligt släkte...
Tack för svar - nej det har varken varit kallt eller frost. Har inte flyttat krukorna eller rört dem på något sätt. Vattnat med vanligt vatten och haft ibland flytande gödning i vattnet.
Det var varken för fuktigt eller för varmt ute. Jag har inte haft några synliga "odjur", eller mögel på pelargonerna.
Det konstiga var att blad- och blomstjälkarna först började att vissna nästan uppe vid blad och blomfästet och inte nere vid stjälkens infäste till "stamen". Sen vissnade bladet och resten av stjälken.
Kan de ha fått för mycket eller för lite gödning, eller fel gödning?
Man kan liknade det med snittade rosor som nickar i vasen trots att de får vatten.