Full version: Julkakor
Pius
Gubben och jag satt och diskuterade julkakor vid middagen.

Vilka brukar ni baka?

Själv har jag minnen både av min mamma och min dagmamma. Min mamma hade mani på att baka fruktkaka till jul, förskräckligt äcklig tyckte jag, men en massa suckater i, brrrr. Sen gjorde hon även schackrutor och drömkakor. Säkert fler men de minns jag inte.

Min dagmamma gjorde klenäter som var jättegoda, tror minsann hon även gjorde struvor. Mums så gott. Tror minsann jag ska försöka mig på att i alla fall göra klenäter, fast det är ett himla jobb.

Sen bakade hon några småkakor med socker och kanel på, tror de var i form av en fyrklöver eller nåt liknande, är det nån som vet vad de kakorna kan heta?

Själv lyckades jag med Lussebullarna i torsdags, en jättebra deg med kessela i, de blev väldigt fluffiga och fina.

Pius tongue.gif
renate
Jag måste erkänner att jag inte alls baka till jul,är inte hemma julafton och är inte förtjust i kakor.
Mina barnbarn är hos mig mellandagarna ev baka vi tillsammans men inga småkakor.
Åsa, mälardalen zon 2
Vi har aldrig haft speciellt mycket kakor under jul men struvor hade vi någon dag under julen åtminstone förr, det är riktiga julkakor för mig.
Betty
Struvor och klänäter har jag aldrig smakat ens en gång! ohmy.gif Jag bakade rätt många sorter "förr i tiden" men numera blir det bara några få sorter. Ingen jul utan dessa dock: Hallongrottor, cocostoppar doppade i choklad, Amerikanare, och drömrulltårta. smile.gif
Pius
CITAT (Betty @ 14-12-2008, 14:00) *
Struvor och klänäter har jag aldrig smakat ens en gång! ohmy.gif Jag bakade rätt många sorter "förr i tiden" men numera blir det bara några få sorter. Ingen jul utan dessa dock: Hallongrottor, cocostoppar doppade i choklad, Amerikanare, och drömrulltårta. smile.gif

Amerikanare? Vad är nu det för något?

Pius
Huggorm
Att ingen har nämnt pepparkakorna ännu smile.gif
renate
CITAT (Huggorm @ 14-12-2008, 15:11) *
Att ingen har nämnt pepparkakorna ännu smile.gif

Ha ha de är så självklart att de behöver inte nämnas de har tom jag(köpt).
Grå
Judebröd är små fina mördegskakor med pärlsocker och kanel på, kan det vara sådana? De kan inte jag baka för jag äter upp dem på en gång med ett stort glas mjölk. blush.gif

Brysselkex och struvor bakas här, tillsammans med pepparkakor. Lussekatter gör jag alltid precis till jul, för gör jag dem till lucia är de slut innan jul, även dem med ett stort glas mjölk... whistling.gif

Här är kvinnan som äter en påse lussekatter till frukost om det finns tillgängligt...
Aqvakul
CITAT (Pius @ 14-12-2008, 14:47) *
Amerikanare? Vad är nu det för något?

Pius

kan det vara något sånt här...

http://cupcakecarny.blogspot.com/2007/07/b...up-of-gold.html
teddi
låter som amerikanare är jätteSTOOORA kakor crazy.gif giggle.gif
Betty
Färdiggissat! biggrin.gif Här kommer recept på
Amerikanare, ca 24 st:

2 ägg
2 dl strösocker
100 g mjukt smör
ca 1 1/4 dl vetemjöl
1 krm bakpulver
100 g smält mörk blockchoklad
1 dl hackade nötter (kan uteslutas)

Vispa ägg, socker och msmör.
Rör i den smälta blockchokladen och nötterna.
Häll smeten i en smord smörpappersform ca 20x30 cm (ställ först pappersformen på en plåt eller i en långpanna).
Grädda i 175 graders ugnsvärme ca 10-12 minuter.
Låt kakan svalna innan du skär den i ca 5x5 cm stora bitar.

Försvinnande goda, mjuka, lite småsega chokladrutor som jag bara inte kan vara utan till jul... wub.gif
Man kan utesluta de hackade nötterna om man vill, kakorna är lika goda ändå. tummenupp.gif
Klura
Struvor brukar jag baka på julaftons förmiddag så det är alldeles färska till kaffet efter julmaten.
Men det är nog det enda jag brukar göra, blir mest julgodis hos oss.
Idag har jag iofs bakat lussebullar.
Myosotis
Tyska pepparkakor
Valnötskakor
Aretikakor (apelsin)
Havrekakor
Vanillekipferl
Koraykakor (Dubbla med marmelad)

Dessa är med varje år. Brukar alltid testa några nya recept också, i år gjorde jag en sorts vaniljkakor som kommer att bli en ny favorit. Kanelstjärnor har jag också bakat fast jag inte tycker om dem själv, men vi brukar ge bort mycket kakor och då är det kul med många sorter. Av den överväldigande responsen på min tråd med småkakerecept tycker jag mig ana att folk inte bakar så mycket småkakor till jul. confused.gif Själv äter jag ingen julmat, men småkakor hör julen till!!

Bilden är från ´06 då jag testade många nya recept. I år har jag hittils bara bakat 7 sorter, men så är jag inte klar än heller.
Gossen Ruda
Tidigare var jag familjens klenätt-bakare, kanske blir det en sats i år. Tyvärr har jag inte kvar mammas gamla recept som tyvärr försvann redan medans hon levde men dagens recept duger. Svägerskan har med sig struvtradition från sitt föräldrahem. Sen brukar hon och brorsan även baka gorån, eller hur det nu stavas, detta på ett gammalt gorånsjärn från mitten av förrförra seklet.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 15-12-2008, 11:10) *
Tyska pepparkakor
Valnötskakor
Aretikakor (apelsin)
Havrekakor
Vanillekipferl
Koraykakor (Dubbla med marmelad)

Dessa är med varje år. Brukar alltid testa några nya recept också, i år gjorde jag en sorts vaniljkakor som kommer att bli en ny favorit. Kanelstjärnor har jag också bakat fast jag inte tycker om dem själv, men vi brukar ge bort mycket kakor och då är det kul med många sorter. Av den överväldigande responsen på min tråd med småkakerecept tycker jag mig ana att folk inte bakar så mycket småkakor till jul. confused.gif Själv äter jag ingen julmat, men småkakor hör julen till!!

Bilden är från ´06 då jag testade många nya recept. I år har jag hittils bara bakat 7 sorter, men så är jag inte klar än heller.

IMPONERANDE!!! bravo.gif
kasam
WOW!!! Jag är helt tagen av Myosotis fantastiska kakbord. Instämmer i applåderna!!! bravo.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2008, 11:31) *
IMPONERANDE!!! bravo.gif

Håller med! tummenupp.gif Här äts inte mer kakor på julen än på året för övrigt, det vill säga nästan inga alls. g.gif Vi äter nog mer kakor övriga året än till julen, egentligen. Det kanske är lokala traditioner, julkakor?
Anki på Öland
Har faktiskt aldrig bakat en småkaka...... och tänker inte göra heller no.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon