|
Monchichii
13-12-2008, 21:11
Hej,
Jag har sett att vissa affärer börjar sälja Azalea i kruka. Nu undrar jag är inte det lite tidigt, trodde att Azalea var en vårblomma? Hur lände kan de hålla sig inomhus och vad borde man tänka på? Kan man plantera ut dem under våren om de fortfarande håller? eller är det någon annan sorts Azalea ute?
Christer i Falköping
13-12-2008, 21:43
Azalean har ju blivit en av de populäraste julblommorna så visst är det dags att börja sälja dem nu. Om du åtminstone förvarar dem kyligt på natten (övet 0grader) ochvattnar dem rikligt bör de kunna klara sig i flera år. Med att vattna rikligt menar jag doppa hela krukan under vatten minst var tredje dag. Tyvärr är de sorter man köper nu inte härdiga i sverige, utan skall övervintra inne i runt 5-6 plusgrader och med extraljus om möjligt. Christer.
blomkronan
14-12-2008, 09:52
OJ, jag kunde väll ha räknat ut det själv...  Att den vill stå kalt!!! Jag köpte en här om dagen och jag har satt den i fönstret i vardagsrummet. Alla växter som blommar nu, som dom säljer ute i plantskolorna nu, verkar vara så att dom vill ha kalt!! Det är bara julstjärnan, som vill ha varmt. Jag får ta ut min i förådet när den blommat färdigt
Jul-azalean gillar inte att stå i direkt sol eller över ett element. Azalean är ju av naturen en skuggväxt (Rododendron) så en bit in i ett rum är inga problem om den får lite lampljus. Förslagsvis i ett kök där lampor i regel alltid är tända ändå... VAttnas som Christer beskrev. Får den dessutom det ngt svalare under nätterna (15-18grader) kommer den att sätta knopp och blomma ganska länge.
till sommaren ställer man ut den på en skuggig plats och låter naturen sköta skötseln. Plantera om den i rododendronjord till hösten innan frosten och den kommer snart igång och blommar igen.
En blomma som kan glädja under en lång tid, med lite kärlek och pyssel.
Alexander-VG-zon3
14-12-2008, 13:06
CITAT (Monchichii @ 13-12-2008, 21:11)  Hej,
Jag har sett att vissa affärer börjar sälja Azalea i kruka. Nu undrar jag är inte det lite tidigt, trodde att Azalea var en vårblomma? Hur lände kan de hålla sig inomhus och vad borde man tänka på? Kan man plantera ut dem under våren om de fortfarande håller? eller är det någon annan sorts Azalea ute? nej den du köper till jul är höstblommande eller vinterblommande. Azalean vi köper till jul är hybrider med andra sorter med olika härdighet. jag har exempel en jute som klarat sig. annars tar jag in dom innan frosten kommer. har du den inne och köper den nu under hösten-vintern så ska den stå ljust och svalt då håller dom som bäst och alltid vara fuktiga. efter den blommat klart så placerar du den svalt. så här sköter jag min ( som jag nu sparat sen 04-05) Vår - i feb-mars planterar jag om den om det behövs i roddisjord och blandar upp med små leca också. placerar det sedan ute i östläge när det är i skuggan ca +5c (tar in vid frost!). Sommar - efter frostrisken är förbi placera den ute dygnet runt och håll den fuktig hela tiden!, ge näring utan kalk en gång i veckan från maj till juli. snart börjar den få nya knoppar! och dom långa gröna skotten som kommer ska du toppa ovanför ett bladpar. Hösten - knopparna kommer att växa mer och mer! ha kvar den ute så länge det går, ta in vid frost men sätt ut den på dagen igen. när det sedan blir för kallt ute så ta in den och sätt den i ett svalt och ljustfönster i okt-nov börjar den att blomma om inte så börjar den istället att blomma i jan-feb. bild på min som har blommat sedan slutet av okt och gör än! http://www.pixbox.se/pic_show_id24758587.html
Monchichii
21-12-2008, 18:54
Men är det skillnad mellan de som man kan kan köpa hos växthandlare på sommaren och de som säljs nu i butiker? Om man ska köpa någon, hur stora hål ska man gräva till dem?
Åsa, mälardalen zon 2
21-12-2008, 19:01
De som säljs i kruka nu till julen är inte härdiga i Sverige = du kan inte ha dem planterade i trädgården + de i kruka brukar inte vara lövfällande.
De azaleor man köper i trädgårdsbutiken under vår-sommar är andra azalea arter som är härdiga i sverige + de brukar ofta vara lövfällande och blommar på bar kvist.
Tack för frågan: Man kan härda växter genom att sätt dom ute några timmar varje dag , efter kan man plantera dom ute. H:Bassam
Tack för frågan: För att plantera ute, jag har princip lag som passar ofta, det är att gör grop 50 längd 50 bered o 70 höjd cm ( 50 *50 *75 cm). H. Bassam
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 19:28
CITAT (Bassam @ 21-12-2008, 19:13)  Tack för frågan: Man kan härda växter genom att sätt dom ute några timmar varje dag , efter kan man plantera dom ute. H:Bassam Azalea som köps vid jul tål som bäst -12c och kan knappast anses härdig i sverige utan vinterskydd. det kvittar hur mycket du härdar den den kommer inte klara vintern bättre för det.
Åsa, mälardalen zon 2
21-12-2008, 19:32
Många av de namnsorter rumsazaleor som säljs nu till jul klarar inte ens -1C hur mycket man än försöker härda dem.
CITAT (Bassam @ 21-12-2008, 19:13)  Tack för frågan: Man kan härda växter genom att sätt dom ute några timmar varje dag , efter kan man plantera dom ute. H:Bassam CITAT (Bassam @ 21-12-2008, 19:23)  Tack för frågan: För att plantera ute, jag har princip lag som passar ofta, det är att gör grop 50 längd 50 bered o 70 höjd cm ( 50 *50 *75 cm). H. Bassam Glöm tnken på att ens plantra ut. Det finns en anledning till varför blomsterhandlarna packar in azaleorna i tidningspapper så här års. Julazalean tål INTE kyla!
Christer i Falköping
21-12-2008, 19:41
Nä inte klarar de sig ute! Rent nonsens. MariaS har rätt! Christer.
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 19:48
jag har iförsig en på friland som har klarat -10c -12c utan skador. men jag skyddar ju den på vintern.
dom som säljs är ju hybrider med olika härdighet vilket blir att några tål -1c men inte mer och andra tål lägre.
men som jag skrev dom är ju inte härdiga i sverige och även om dom skulle tåla lite frost så gör dom ju knappast det nu som ny inköpta utan då måste dom ju vara ute en sommar.
men som jag brukar skriva så tar man in dom innan frosten.
Monchichii
21-12-2008, 22:51
Tack för alla svar, har fått svar på de frågor jag behövde. Då ska jag skaffa mig några riktiga azaleer till sommaren .
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 23:28
CITAT (Monchichii @ 21-12-2008, 22:51)  Tack för alla svar, har fått svar på de frågor jag behövde. Då ska jag skaffa mig några riktiga azaleer till sommaren . finns många ''härdiga'' arter för zon 2 som du kan köpa.
CITAT (Monchichii @ 21-12-2008, 22:51)  Tack för alla svar, har fått svar på de frågor jag behövde. Då ska jag skaffa mig några riktiga azaleer till sommaren . Då måste jag få rekomendera guldazalean! Det är nog den enda som jag vet doftar dessutom, helt underbar!
Jan Lindgren
22-12-2008, 13:47
Hej! Det finns ganska många lövfällande "azaleor" som doftar. Min favorit är Soire de Paris. När det gäller sk innomhusazaleor så används även en del sorter som är härdiga i zon 1. Problemet är att det sällan står något sortnamn när man köper dem så det är svårt att kolla härdigheten. Tycker man om stilen på innomhusazaleorna så kan man köpa sk vintergröna azaleor ( japanska azaleor) på våren i varenda plantshop. Några är nästan härdiga i zon 3. Min favorit bland de nästan härdiga är Rhododendron nakaharae, Härdig i zon 2. Senblommande med underbara röda blommor. Möjligen lite vulgär. MVH Jan Lindgren
Christer i Falköping
22-12-2008, 14:35
Det händer ibland att de driver även japanska azaleor till jul, mer sällan numera dock. Men som sagt, det står ju ingen info om det på plantorna tyvärr! Men vill man säkert ha en härdig azalea är det bättre att köpa dem som säljs som härdiga bland buskar och träd i handelsträdgårdarna. Christer.
Alexander-VG-zon3
22-12-2008, 20:18
det var ju det jag menade innan dom som säljs nu är ju hybrider och därför har olika tålighet mot frost. så det blir lite av en chansning. men DOM behöver inte frost så säkrats är ju att ta in den innan frosten. jag själv testar ju går det så går det.
Den här fick jag idag ... tänkte ställa den svalt om nätterna och hoppas att jag klarar hålla den vid liv.  [attachment=28644:Azalea_22dec_08.JPG]
CITAT (Netha @ 22-12-2008, 22:17)  Den här fick jag idag ... tänkte ställa den svalt om nätterna och hoppas att jag klarar hålla den vid liv.  [attachment=28644:Azalea_22dec_08.JPG] Som sagt. det är egentligen inte speciellt svårt att hålla dem vid liv. Ställ den ljust men ej i sol (norrfönster) doppa den var tredje till fjärde dag, ex varje måndag och torsdag. Så gör vi i alla fall i blomsteraffären. Har ett ex som blommat nu i två månader med den skötseln.
Christer i Falköping
23-12-2008, 12:57
Jo jag förstod vad du menade Linus, men åtminstone förr, såldes även den rena arten som julazalea här. God jul på dig grabben! Christer.
CITAT (MariaS @ 23-12-2008, 09:23)  Som sagt. det är egentligen inte speciellt svårt att hålla dem vid liv. Ställ den ljust men ej i sol (norrfönster) doppa den var tredje till fjärde dag, ex varje måndag och torsdag. Så gör vi i alla fall i blomsteraffären. Har ett ex som blommat nu i två månader med den skötseln. Åh Tack! Hade bara slarvläst tråden, men nu förljer jag ditt råd och hoppas att min också blommar läääänge.
Åsa, mälardalen zon 2
26-12-2008, 08:48
Om det är azaleor som odlas i det nya odlingsmediet (en slags torvblandning) + i plastkruka så ska inte azaleorna doppas, det odlingsmediet suger då upp alltför mycket vatten = syrebrist till rötterna. Då ska man bara vattna som vanligt så växten håller sig fukig men ej dyngsur.
Jag låter min inomhusazalea stå i en hink vatten nån timma varannan söndag. Inköpt billigt på ica för tre år sen, den får stå i norrfönster i sovrummet där det kanske är 18-19 grader på vintern. Den har blommat fint från augusti och framåt februari de här åren. Man blir ju lite imponerad av att de är så tåliga.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-12-2008, 08:48)  Om det är azaleor som odlas i det nya odlingsmediet (en slags torvblandning) + i plastkruka så ska inte azaleorna doppas, det odlingsmediet suger då upp alltför mycket vatten = syrebrist till rötterna. Då ska man bara vattna som vanligt så växten håller sig fukig men ej dyngsur. Oj! Hur vet jag om det är torvblandning? Plastkruka är det iaf. Jag doppade den på onsdag och idag när jag kände så var den nästan heltorr så den fick vatten underifrån. Jag har den ståendes i ytterkruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|