Har bytt arbetsbana från ekonomi till anläggare och har genom detta fått inspiritiation, mer kunskap och tillgång till maskiner.
Bakgrund:
Byggde hus för 6 år sedan med de ideal som då var på tapeten dvs minimaliskt med mycket öppan ytor, allt trä i oljad ek (golv, kök, trappor, dörrar osv) samt nästan alla väggar vita,
Snyggt? Jajemen men dessa ideal passar inte i min trädgård
Trädgård:
Då vi började bygga hade vi en åker att utgå från, dessutom lutade tomten åt fel håll så efter att fyllt på med nästan 1000 ton fylle så har vi inga problem med fukt i framtiden.
Detta gjorde dock inte saken bättre med trädgården, den är lika platt ändå.
Började med framsidan som är mot 50/70 väg och gjorde denna lättskött då vi ändå inte vistas i den pga att den är lite utsatt för blickar samt billjud.
Kullersten i olika formationer samt stor grusad yta blev det där, snyggt, lätt skött och funktionellt.
Sista lilla hörnet klart för 2 månader sedan med bark, belysningsstolpe samt en stenorm. Dessutom plantering av 6 buskrosor av 2 olika sorter.
Baksidan
Stor platt gräsmatta, 400 kvm plattlagd yta med upphöjda odlingsbäddar samt en lekplats med sand, gunga och klätterställning.
3 fruktträd och en bärhäck som avgränsning.
Absolut fint i raka fina led och välordnat så det duger.
Nya projektet
För att göra trädgården roligare vill jag ha något som bryter av totalt. Enligt min lilla erfarenhet så tycker jag att man då skall passa på att bygga något stort istället för att försöka överallt.
Så efter en lång tids vånda så tog jag hem en mingrävare och började gräva.
Det blev ett 8*6 meter stort hål, ca 30 cm djupt. Där skall jag bygga altan av tryckimpregneratvirke som jag har haft liggande på tok för länge då jag är obotlig tidsoptimist.
Altanen skall vara i samma höjd som gräsmattan då jag inte tycker att det är fint med en låda som ligger ovanför gräsmattenivå.
Dessutom skall jag bygga en pergola av stolpar som är gamla telefonstolpar.
Dessa hålls samman av reglar och ett tak av armeringsnät.
Eventuellt beroende på om det är genomförbart eller ej (och om jag kan lära mig svetsa) så kommer det bli ett lökformat tak.
Dessutom kommer jag bygga 1 alternativt 2 stora ljuskronor med LED belysning som får stå på nattetid hela året.
Funktion
Altanen skall vara sval då de andra altanerna vi har (3 st) är på tok för varma både dag och kvällstid.
Dessutom skall det vara mysigt, ok en vanlig altan där man ser stjärnorna en sommarkväll är trevligt men inte direkt ombonat.
Dessutom skall det i framtiden vara ett utomhuskök, men det kommer i framtiden inte i sommar.
Helst av allt utomhus möbler som tål att stå ute hela året men som ändå känns mer som inomhus soffor än som vanliga utomhus grupper.
Växtval
För taket har jag valt följande växter, blåregn(vet att det kommer fungera då det är ok hos grannen), rosor och klematis.
Förhoppningen är att ha en lång blommning samt koncentrera mig på rosa, blått och vitt.
Självklart även plats för krukor och amplar.