Morus Nigra
14-12-2008, 17:50
Hej,
jag skulle gärna vilja testa att odla saffran i mitt framtida växthus. Hur får man tag på lökar, i Sverige?
Mvh
Joakim
Christer i Falköping
14-12-2008, 20:18
Det är faktiskt inte helt ovanligt att de säljs på de mer välsorterade handelsträgårdarna. De är ju höstblommande, så kolla nu på våren om du inte kan hitta några.
Christer.
Morus Nigra
20-12-2008, 09:28
Tack!
Har du erfarenhet av att odla, eller har du sett dem till salu, men inte själv testat?
Christer i Falköping
21-12-2008, 19:33
Har odlat den, men utan större framgång. Bor ju i en ganska kärv zon, men fick den att leva i ett par år fast utan att blomma. Bör stå mycket väldränerat annars har den inte en chans i vårat klimat.
Christer.
Piccante
21-12-2008, 19:58
Skulle ju vara lite kul att ha faktiskt även om det inte skulle bli någon större produktion av saffran (vilket iofs smakar blää). Men det vore kul att ha några för skojs skull precis som jag vill ha en vaniljorkide.
Skriv gärna en rad om ni hittar saffranskrokus på någon plantskola!
eugenia
28-12-2008, 15:07
På postorder kan du få tag på saffranskrokus genom www.botanicus.nu . De har Crokus sativus som är den äkta sorten och även Crokus cartwrightianus som är ursprunget till den förra och går att utvinna saffran från den också. Båda ska odlas i växthus och kräver mycket sol sommartid. Rolig utmaning om man har hand med ömtåliga växter.
Jag har crocus sativus i trädgården sedan 2 år tillbaka. Lökarna köpte jag i Botaniskan i Köpenhamn.
Har satt dem nära huset för att vi har golvvärme som kan värma upp marken utanför lite oxå. (zon 1)
Fösta året blommade alla lökarna. Plockade pistillerna, som inte gav någon smak eller lukt alls.
Andra hösten kom en blomma, men massor med blad. Så lökarna lever iaf.
Kanske man kan gödsla dem med benmjöl för att de ska få lite näring till nästa år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.