Eva i Höga
14-12-2008, 18:29
Är det nån här på Odla som har recept på en god grönkålspaj. Jag gör alltid halländsk långkål till jul, älskar det och iår är en av gästerna vegetarian så jag tänkte göra en grönkålspaj också men har inget recept. Gör man kanske som en spenatpaj ...?
Problemet med grönkålen är nog att den måste tillagas en del innan man kan ha den i en paj. I radioprogrammet
Meny från 4/12 talas en del om vegetarisk julmat. T ex om man verkligen skall försöka göra vegetariska köttkopior!
Rosmarin
15-12-2008, 09:22
Jag gör en spenatpaj ibland och har provat att göra den med grönkål också och det blev jättegott.
Ugn: 225° i 30-45 minuter
Pajdegen jag gör är enkel: Mjöl och smör hackas snabbt ihop på bakbordet. Ett par droppar iskallt vatten. Trycker ut degen i en smord pajform som jag ställer i frysen medan jag gör pajfyllningen. På det här sättet blir den mycket spröd och god.
Jag förväller bladen och finhackar dem därefter i mixer. Lägger tillbaka i kastrullen (nu utan vatten!!!) och låter vätskan sjuda bort. Blandar med keso (500g till 1 kg frusen spenat brukar bli lagom) och (4-5) ägg. Krydda med salt, peppar och rikligt med muskotnöt.
Häller fyllningen i pajskalet och skjuts in i ugnen tills fyllningen stannar.
Eva i Höga
15-12-2008, 19:35
Tack snälla Rosmarin för receptet, jag ska pröva denna, tror att det kan bli gott.
Rosmarin
17-12-2008, 11:01
Det var så lite så!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.