Jan af Lisö
Jag hade tänkt mig att vi skulle kunna, så här i vintermörkret, när forumet känns halvdött, roa oss att med välja Sveriges godaste äppelsort. Jag har utsett 9 finalister + "något annat", där kravet är att äppelsorten skall gå att odla åtminstone i zon II.

Min favorit är Amorosa som får den första rösten !!!
Piccante
säger bara Aroma
anne-li i olofstorp
Stenbock!
Ett ganska okänt äpple som uppvisar genom mognaden allt från lite syrligt krispigt till sött glasäpple..... Mums
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 14-12-2008, 19:41) *
säger bara Aroma

Jag håller med, Aroma är utan tvekan min favorit. Särskillt i början på säsongen, dom blir lite för mjuka och söta längre fram
mojan
Svenska äpplen är ju bara så goda. wub.gif Jag röstade på Ingrid Marie som jag äter varje dag just nu. Om det inte blir ett Cox Orange förstås.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 14-12-2008, 20:38) *
Jag håller med, Aroma är utan tvekan min favorit. Särskillt i början på säsongen, dom blir lite för mjuka och söta längre fram

håller med dig! aroma är bäst när man äter dem direkt efter att ha plockat dem. De jag köpte i affären var nästan för söta och mjöliga, då försvinner den fina syrliga, friska aromen som jag gillar hos dem.
Madeleine1
Aroma är godast, men precis som Markus H skriver ska de ätas direkt från trädet. Lagringen gör att de blir lite mjäkiga i smaken tycker jag, som gillar stinget och syran i början på säsongen!
Huggorm
Blir nog tvungen att skaffa ett Aroma-träd. Jag tycker dom är helt okay i affären framför allt i början på säsongen, och om dom då är ännu bättre direkt från trädet så måste det vara en upplevelse
Thé
Jag tycker nog att Cox Orange är godast, men det finns så många goda äpplen. Minns Åkerö som väldigt gott, även om jag bara fått tag i det vid ett tillfälle och inte har kunnat verifiera.

Röd Boskoop, som de kallar det i affären, är också riktigt gott.
Gillan
Mmmmm, jag säger bara Åkerö wub.gif . I ärlighetens namn så har det lite med nostalgi från barndomen att göra, men det är såå gott.
cia73
Så få alternativ ni har i Sverige. wink.gif

Jag röstade på Något annat. Min favoritsort är faktiskt en prydnadsapel, Salla, som har små men väldigt goda äpplen. Min favorit bland "normala" äpplen är en gammal sort som min farfarsfar har sått och det har visat sej vara en korsning av Gul kanel och Huvitus.
Rosmarin
är väldigt förtjust i Cox Orange så jag har röstat på det. wub.gif
Myosotis
Självklart ELISE!
Jan Lindgren
Hej!
Intressant fråga. Jag klarar tyvärr inte av att besvara så svåra frågor. Vad som är godast beror på så många faktorer, mognadsgrad, skördetid, jordmån, årsmån, min sinnesstämning osv. Om några år när vår äppelodling börjar ge skörd så ska jag ägna en lång tid åt att prova äpplen för att hitta den absoluta favoriten.
MVH
Jan LIndgren
Ciczi
Finns många gobitar men jag gillar Flädie bäst! Och vi ska inte snacka om hur gott det blir när man gör äpplemos av det. M-m!

//Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Svårt att välja men de jag gillar bäst är Kim, Cox´s Kortegaard och Ribston
Aqvakul
Röstade på Cox Orange för att det är så speciellt och bär med sig så många minnen från min barndoms jular
Noak
Röstade på Cox Orange, men en annan favorit är Gyllenkroks Astrakan...
AstLar
Jag röstade på Transparente Blanche. Första, godaste äpplet på säsongen.

Senare på säsongen är det Ingrid Marie, (barndomsäpple) eller Kim, som vi har nu
embees
Aroma är helt klart mitt favoritäpple även om en hel del andra kommer på god andraplats. Det är ett svårt val för många har sån särpräglad god smak.
eugenia
Ciczi, kan du inte berätta lite om Flädie?
Cilla
Trevlig sysselsättning under denna årstid när de sista kvarvarande vinteräpplena faller av träden!

Jag får allt svårare att välja favorit och dessutom varierar det från vecka till vecka under den tid jag äter många sorters äpplen. På vintern blir det färre sorter förstås. Just idag har jag ätit fantastiskt goda Cox Orange, men igår åt jag ett gott äpple som Erlandssons/Ekofrukt (nu ägt av Stiftelsen för Biodynamiska Produkter) som jag aldrigt tidigare hört namnet på och nu glömt. Senare till jul njuter jag av lagrade Melon, Åkerö, Ingrid Marie och ett och annat Aroma. Finns det ett Ribston lagrat någonstans som inte skrynklat ihop sig så måste jag äta det också.

Under äppelplockartiden finns det vissa specifika träd jag måste plocka av - ett är förvånande ett Husmodern med gigantiska och sagolikt goda och vackra frukter. Andra husmodern smakar inget alls för mig. Ett annat förvånande träd som ger goda frukter är ett grågyllingträd. Inte annars min favorit.

Jag börjar undra om smakskillnaden mellan individer av samma sort är så stor som jag ibland kan tycka. Eller om jag påverkas av att det finns vissa trädindivider jag gillar så att frukterna blir goda. Vem vet! Skillnad är det iallafall!
Ciczi
CITAT (eugenia @ 15-12-2008, 21:42) *
Ciczi, kan du inte berätta lite om Flädie?

Flädie är ett gott ganska ovanligt matäpple. Min sambos morfar har det i trädgården och jag vet faktiskt ingen annan som har det utom en liten fruktodlare utanför Lomma som har det i kommersiell odling. Dock inget större bestånd. Denna fruktodlaren har sorten mest för att Folk i byn Flädie precis brevid vill ha sorten.

Mognar fint i september och ger god söt äpplemos som man knappt behöver sockra. OCh då endast för den konserverande faktorn i sockret.

Ciczi
Jan af Lisö
Hittade lite mer info om Flädie på nätet:

Flädie Trädgårdsmästare Nils Nilsson övertog i slutet av 1800-talet en gård i Flädie. På gården fanns en äppelplanta som dragits upp av en Gravensteinerkärna. Plantan växte upp till ett stort träd som gav stora granna frukter. Sorten förökades och gavs namn efter socknen. Stor frukt. Mycket fett skal. Köttet är vitt, löst och grovt. Rätt saftigt, svagt sött och måttligt syrligt. Mognar i november och kan förvaras till jul eller något längre. Härdigt i zon l-lll.

Man får rätt så många träffar om man söker på "Flädie äpple".
eugenia
Tack för info om Flädie. Det kanske kan köpas som ympris på någon av trädgårdsmässorna i vår.

Cilla: Om att olika träd av samma sort ger denna variation av smaker, vad märkligt och tänkvärt! Det kanske är en del av förklaringen till att äpplens smak upplevs och beskrivs så olika. Jag köper mycket svensk frukt under vintern. Vissa smakar jättelite, en veklig besvikelse, andra är goda fast de är av samma sort. Cox Orange tycker jag varierar mycket i kvalité.
Jan af Lisö
Ebe plant har Flädie i sin sortimentlista och vanligtvis så brukar man kunna köpa ympris från dem, det är bara maila och fråga. Hittar tyvärr inte deras e-mail på deras nya hemsida:
ebe plant
Krolliljan
Cox Orange, röstade jag på. ett riktigt "juläpple" wub.gif
Monarda
Oranie tycker jag är outstanding, både vad gäller ljuvlig blomning och frukt.

P5250167.JPG

Evin
Jag har dock inte smakat alla äppelsorterna men efter att jag åt ett AROMA äpple blev jag helt salig och året därpå hittade ett Aroma träd in till min trädgård. På köpet kom även ett Katja träd som jag tyckte var lite sådär. God när jag tog det direkt från trädet men då ska det vara i precis rätt tid, inte för tidigt och inte för sent.

Men all frukt man tar direkt från trädet smakar alltid bäst. Jag tror att man väver in själva känslan i att få äta något man precis har plockat i smaken.

Loobaman
Röd Gravensteiner gärna från ett av de stora träden på Norrviken! En perfekt blandning av syrlighet och sötma IMO (in my opinion)
renate
Aroma tycker jag är godast men även Ingrid Marie är god.Tyvärr finns det inte så mycket svenska äppelsorter att väljer i våra matbutiker där jag bor.Idag hade de Katja.
Cilla
CITAT (eugenia @ 17-12-2008, 21:45) *
Cilla: Om att olika träd av samma sort ger denna variation av smaker, vad märkligt och tänkvärt! Det kanske är en del av förklaringen till att äpplens smak upplevs och beskrivs så olika. Jag köper mycket svensk frukt under vintern. Vissa smakar jättelite, en veklig besvikelse, andra är goda fast de är av samma sort. Cox Orange tycker jag varierar mycket i kvalité.

Hej,
Ja visst är det märkligt - samma sort, men stor skillnad på smak. Några faktorer påverkar ju smaken starkt: Om äpplet lagrats och hur (t ex de man köper i affären), om frukten är helt mogen elelr lite omogen, kall eller varm när man äter den, om äpplet vuxit i inre kronan utan ljus eller ute i mer ljus (t ex blir frukterna i vattenskottsträd ofta skuggade). Och jag skulle tro att skillnaderna på starkt gödslade träd skiljer sig från de som står i normala jordar också - iallafall kan man ju mäta stora skillnader vitaminhalter. Kanske spelar jordtyper och vattenförsörjning och vattenkvalitet också roll. Inte minst spelar det roll om man tycker om trädet och tillfället då man smakar äpplet!

Intressant att så många här tycker om smaken på Aroma. Det gjorde jag också tidigare, och jag tycker fortfarande det är gott och framför allt ett friskt och starkt träd. Men numera tycker jag att det är lite aromlöst (trots sitt namn) och lite utan karaktär. Smaken ändrar sig - det är bäst att ha många sorter!
Yayamensan
smiley_small_hug.gif
-Tråkigt att behöva välja "annat" men jag tyckte alternativen var för få... I o f s slapp jag ju välja då förstås whistling.gif ...
Lobo eller Summerred... ...eller...
F.ö. håller jag med dem som svarat tidigare; Smakupplevelsen beror både på äpplets mognadsgrad och min egen... naughty.gif ....
sinnesstämning !!
thanks.gif Tack för ett roligt initiativ!
Nu längtar jag efter att få börja beskära och ympa. Risken som nybörjare är ju att jag gör fel men jag tänker minsann göra det ändå!
tummenupp.gif
Yayamensan!
Dilara
Aroma är godast för min del!
Sen finns även prydnadsaplet Salla, ack så goda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon