Full version: Kastanjevin
lurvig
Hej alla glada...
Har ett problem....
Har letat som en tokig efter en krukväxt som heter kastanjevin (klätterväxt). Den lär vara buslätt att sköta och växer nått enormt. Har försökt beställa den i olika stora växt kedjor som växthuset, weibulls osv, men utan att dom kunnat hjälpa mig... Detsamma med en annan favorit som jag letar efter.. Elefantöra heter den på svenska...

Är det någon som har lust att sälja ett skott till mig eller ge tips vad man kan få tag på dom?

tackar på förhand..
Diabolique
CITAT (lurvig @ 18-09-2003, 17:36)
Hej alla glada...
Har ett problem....
Har letat som en tokig efter en krukväxt som heter kastanjevin (klätterväxt). Den lär vara buslätt att sköta och växer nått enormt. Har försökt beställa den i olika stora växt kedjor som växthuset, weibulls osv, men utan att dom kunnat hjälpa mig... Detsamma med en annan favorit som jag letar efter.. Elefantöra heter den på svenska...

Är det någon som har lust att sälja ett skott till mig eller ge tips vad man kan få tag på dom?

tackar på förhand..

Jag såg att de sålde Kastnajevin på Plantagen eller Växtriket i Västerås.
Det var iof två gigantiska plantor som stod i en 20-literskruka, och jag tror att den kostade ca 1000-1500 kr. (De var för övrigt fulla av spindelväv)...

Jag söker också en sådan planta, men jag vill ha en som bara är en meter eller en halvmeter och som sedan får växa till sig här hemma.

Funderar på att sno ett skott när ingen ser, eller fråga på de ställen där det finns, om jag kan få ta/köpa ett par skott.

Någon som har något annat tips?
wolkenkrabber
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 20:10)
CITAT (lurvig @ 18-09-2003, 17:36)
Hej alla glada...
Har ett problem....

tackar på förhand..

Jag såg att de sålde Kastnajevin på Plantagen eller Växtriket i Västerås.
Det var iof två gigantiska plantor som stod i en 20-literskruka, och jag tror att den kostade ca 1000-1500 kr. (De var för övrigt fulla av spindelväv)...

Jag söker också en sådan planta, men jag vill ha en som bara är en meter eller en halvmeter och som sedan får växa till sig här hemma.

Funderar på att sno ett skott när ingen ser, eller fråga på de ställen där det finns, om jag kan få ta/köpa ett par skott.

Någon som har något annat tips?

jag har fått taqt skott på en stooooooor ranka på en växtaffär i östersund men dem tar sig inte verkar omöjligt, har inte heller kunnat hitta små plant sad.gif
kerstin z5-6
vetenskapligt namn ? Bild ?
Zazu
tetrastigma voinieranum
skulle passa finfint i ditt växthus, kerstin

kerstin z5-6
jaha -får söka en sån då .. men klätterväxterna ger mej snart mardrömmar laugh.gif laugh.gif laugh.gif de tar över -djungel jim kommer nog snart smile.gif
Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2005, 22:27)
jaha -får söka en sån då .. men klätterväxterna ger mej snart mardrömmar laugh.gif laugh.gif laugh.gif de tar över -djungel jim kommer nog snart smile.gif

och speciellt kastanjevin om du nu nån gång införskaffar ett sånt, den kan växa flera meter per år om den trivs, så akta dig laugh.gif laugh.gif tongue.gif wub.gif
wolkenkrabber
´på äxtaffären jag fick stickingar på så hade det tagit över HELA taket istårtsätt på två år, rankina var bortår 15 meter långa kanske längre
kerstin z5-6
Ipomoea indica .. jag säjer bara det .. meter / år .. bah per dag .... passiflora .. machete behövs för den med laugh.gif
Diabolique
Jag har läst någonstans om hur man tar skott, men jag kommer inte ihåg.
Det var väl bara att stoppa i vatten eller jord, som vanligt om jag inte minns fel.

I mitt fall så är det så att jag verkligen vill att de ska ta upp hela väggarna och taket... Det är en av mina högsta drömmar att ha ett växtrum somi filmen "Gifta på låtsas"... rolleyes.gif
lurvig
Hej allihopa!

Var på Ulriksdahls handelsträdgård, och om man ber snällt så får man köpa ett skott av deras gigantiska exemplar.

rådet jag fick var att bara ta vedartade stammar (inte de gröna eller bruna "sammetsaktiga" ) och plantera djupt i kruka och hålla fuktig och med undervärme.

Har planterat i en uppskuten ölburk:) fyllde med 2 cm jord och stoppade ner skottet och fyllde på med jord. trädde en plastpåse över och satte hela burken på min dvd som alltid står på, så det blir varmt och gott..

gjorde lika med skott nr 2, men med ett franskt rotningsmedel jag hittade i sommras (tydligen förbjudet att sälja i sverige då den innehåller nått ämne...) vi får se...
kram lurvig
wolkenkrabber
Hoppas det går bra Lurvig, jag kommer vänta med spänning
Maria&Nicklas
Jag har oxå fått 2 st från butiken i östersund, båda har tagit sig bra, men skötselråd?

Nån med koll på denna växt, så man kan få den att dra iväg ännu mer?

mvh/
Diabolique
Lurvig hur har det gått med dina skott?

Jag fick själv ett skott igår från en nyfunnen vän. Han hade rotat sin i vatten, jag tänkte göra samma sak.

Vi får se om det funkar, det är ju inte rätt säsong för att ta skott, men han har lovat mig ett nytt skott till våren om de missluyckas nu.

Är helt lycklig över min nyfunna väns humor och kunskap!
Och tänk att han var minst lika trevlig och rolig i verkligheten som han verkade när vi chattade. Det är ovanligt! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon