|
Maggan H
14-12-2008, 19:58
Min stora Brugmansia sätter knopp i uterummet där det är ca 10 grader konstant. Den har knappt några blad och ser ganska anskrämlig ut. Vi ska tills nästa helg öka värmen därute till +22 inför julen, som vi ska fira därute, men hur går det med mina övervintrande växter? Vi kommer att sänka värmen till 10 grader igen efter jul nån gång och det är ju inte särskilt bra för växterna att öka/minska värmen så. Tror ni dom klarar sig? Tänk att man måste hålla på å vattna änglatrumpeten mitt i vintern också, nån skrev en gång att man skulle behöva ta kompledigt från jobbet för att vattna dom....
Lady Hamilton
14-12-2008, 20:17
Jag själv brukar fira Nyår i mitt uterum, men det blir ju max 3 dagar som mina växter måste "tåla värmen" Och jag kan inte säga att mina växter tagit någon skada av det. Blir det många dagar som du behöver ha varmt kanske du kan ha "stängt" värmen i ute rummet när ni sover? Men övwerlag går det nog bra Och knoppen på ängeln skall knipsas  det vet du ju................vattningen den bör även fortsättningsvis var sparsam
Alexander-VG-zon3
14-12-2008, 20:43
växterna klarar det utan problem att du höjer värmen. och du behöver inte ta veck knopparna på din änglatrumpet.
Maggan H
14-12-2008, 21:18
Ja, jag kommer väl eg att göra som jag vill, sparar knopparna, såtillvida vi inte kvävs av doften! Men det är bara en som är stor, de andra är så små så de hinner inte blomma till jul i alla fall. Hade den varit lite grönare skulle vi haft den som julgran med lampor och kulor och glitter..... Den får bara minsta möjliga vatten och absolut ingen gödning!
Alexander-VG-zon3
14-12-2008, 21:37
även om din ängel hade haft 5-10 utslagna blommor och knoppar så hade den ändå haft samma blomprakt till sommaren. därav är det ingen mening med att ta veck knopparna slår dom ut så gör dom ( nu eller till våren eller sommaren) eller torkar dom in och ramlar av!.
Ta inte bort knoppen. Det är ju bara synd, när de faktiskt är så vackra som de är när de blommar. Själv har jag en ängel som brukar blomma första dagarna i januari. Har aldrig haft problem med doften, när blommorna kommer en och en. Det är först när det blir många blommor som doften blir bedövande.
Har nu varit ute i växthuset och fotat lite. Så här såg det altså ut idag klockan 15.30! [attachment=28352:Bild002.jpg] Min Brugmansia sanguinea (röd ängel)
Tack för fråga Jag tycker att det är bra att ta bort knopparna för att ska få starka änglatrumpet på våren. Men om värme under jul afton o nytt år om lite tid spela ingen stor roll på grund att varme perioden på vägen. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
16-12-2008, 01:14
CITAT (Bassam @ 16-12-2008, 01:04)  Tack för fråga Jag tycker att det är bra att ta bort knopparna för att ska få starka änglatrumpet på våren. Men om värme under jul afton o nytt år om lite tid spela ingen stor roll på grund att varme perioden på vägen. H:Bassam som sagt man behöver inta ta bort knoppen och man får lika starka änglar ändå.
Maggan H
16-12-2008, 08:16
Nädå, jag tar inte bort knopparna ( och det var det Lady H menade, det är ett litet privat skämt oss emellan) Jag ska ta ett kort när den blommar.
CITAT (Bassam @ 16-12-2008, 01:04)  Tack för fråga Jag tycker att det är bra att ta bort knopparna för att ska få starka änglatrumpet på våren. Men om värme under jul afton o nytt år om lite tid spela ingen stor roll på grund att varme perioden på vägen. H:Bassam Det gör ABSOLUT INGEN skilnad på kraftigheten av ängeln, om du tar bort knoppen eller inte. Är inte förhållandena rätt för ängeln att låta knoppen slå ut nu, så vilar den tills det blir bättre och slår ut då istället. Änglar är fantastiska med detta!
Maggan H
16-12-2008, 13:46
Ja men då så, känner det av det själv så är det ju ännu bättre! Jag är inte rädd att den INTE kommer att blomma till sommaren, den har alltid varit otroligt blomvillig. Stammen är grov som min överarm nertill så det är en kraftig bit, den är nog 5 år nu.
Tack för frågan Det är bättre om ni tar bort knopparna och lämnar änglatrumpeten att vila nu, säkert kommer hon att bli starkare. H: Bassam
Alexander-VG-zon3
17-12-2008, 00:08
CITAT (Bassam @ 16-12-2008, 23:49)  Tack för frågan Det är bättre om ni tar bort knopparna och lämnar änglatrumpeten att vila nu, säkert kommer hon att bli starkare. H: Bassam JAG VET ATT DET INTE GÖR NÅGON SKILLNAD. KNOPPEN KAN VARA KVAR. visa mig gärna fakta eller referens som säger emot mig. änglatrumpeter är inte i behov av att vila alls!!!!!!!!!!!!! utan det är bara så vi gör här i norden för att klara dom övervintern. änglatrumpeter kan växa i tropisktklimat där det aldrig blir vinter och även blomma åretrunt. så det så!
Tack för frågan. Jag som ger åsikter men ska inte hela livet ta informationen från andra , det ska komma dag efter man läser flera år och kontakta med olika duktiga människa att ger sin åsikter, vet du hur mycket energi o näring behöver växter för att ger blommor o frö, min åsikter kan man minska knoppar eller ta bort dem om man behöver stärka växter. Obs.: flax själv jag tycker att du är mycket trädgårdsråd, men du ofta ger inte din åsikter ofta. H: Bassm
Alexander-VG-zon3
18-12-2008, 21:01
CITAT (Bassam @ 18-12-2008, 20:58)  Obs.: flax själv jag tycker att du är mycket trädgårdsråd, men du ofta ger inte din åsikter ofta. H: Bassm hmm vad menar du? ger jag inte råd ofta ? CITAT (Bassam @ 18-12-2008, 20:58)  Tack för frågan. Jag som ger åsikter men ska inte hela livet ta informationen från andra , det ska komma dag efter man läser flera år och kontakta med olika duktiga människa att ger sin åsikter, vet du hur mycket energi o näring behöver växter för att ger blommor o frö, min åsikter kan man minska knoppar eller ta bort dem om man behöver stärka växter. fast nu handlar det om en uppväxt gammal planta som i övrigt är mycket blomvillig. som får bra skötsel under sommaren och näring och vatten när den behöver. så förstår jag inte hur en knopp kan äventyra sommarens blomningen. hade det varit en stickling eller en frösådd JA då hade det varit stor skillnad och då ska man ta veck knoppen. men nu är det inte det.
CITAT (Bassam @ 18-12-2008, 20:58)  Tack för frågan. Jag som ger åsikter men ska inte hela livet ta informationen från andra , det ska komma dag efter man läser flera år och kontakta med olika duktiga människa att ger sin åsikter, vet du hur mycket energi o näring behöver växter för att ger blommor o frö, min åsikter kan man minska knoppar eller ta bort dem om man behöver stärka växter. Obs.: flax själv jag tycker att du är mycket trädgårdsråd, men du ofta ger inte din åsikter ofta. H: Bassm I de länder där änglatrumpeterna växer vilt, varken man ger dem vila eller bryter av knopparna heller. Många här i sverige kan faktiskt hålla sina änglatrumpeter på ett sånt sätt att växten inte behöver gå i vil och därmed svarar den med att gå i knopp och även blomma. Naturligt blommar en änglatrumpet oupphörligt året runt, på betydligt mindre mängder näringstillförsel, än vad de får hos oss svenska odlare. Den änglatrumpet som vi talar om här, är en änglatrumpet som varit med i många många år och därför har en egen vilja att gå i blom. Så här stora exemplar som det handlar om här, är inte ens lämpliga att sätta i vila, då det TAR FÖR MYCKET KRAFT avplantan att sen komma igen, det är faktiskt MYCKET BÄTTRE att den då istället får gå på halvfart och göra vad den är skapt till... BLOMMA!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|