sanakan
Gjorde fynd på loppis och hittade denna blom-kortlek "Från blomma till blomma", där man ska samla par av olika blommor. Den som sitter sist med elaka kaktuspojken har förlorat! Vad kan det vara, 40-tal, 50-tal? Har någon denna och vet om den är vanlig? Jag tycker den är jätterolig iallafall wub.gif

Här är länk till alla bilderna!

Min favoritvers är nog:

"Här är vallmoflickan fina - av henne gör man opium i kina"

samt

"Glad och med ett nytert smil - gossen ringblomma kör bil" tummenupp.gif

Framsidan:

Aqvakul
Jag känner igen kortspelet och även liknade spel av "Svarte Petter typ".

Utifrån utseendet tror jag att de är tidigare än från 50-talet. Kanske är de redan från 30-talet, men skulle jag tvingas gissa så tror jag på senare delen av 40-talet.
sanakan
Min pappa som är född 1928 och min mamma född 1944 tror det är 40-tal, säger dom nu.

Ja jag har sett liknande svarte-petter-spel men detta var så kul då det var trädgårdsrelaterat smile.gif Överlag är de så roligt tecknade och så träffsäkra i sin "mänskliga" tolkning av blommorna.
vanjalarsa
Jättefina kort! Roliga verser! Blir riktigt avundsjuk! Grattis till fyndet !
Mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Rosmarin
åh så fina spelkort!!! Det är väl härligt när man kan komma över så fina skatter.

Håller med dig om att "Här är vallmoflickan fina - av henne gör man opium i kina"

samt

"Glad och med ett nytert smil - gossen ringblomma kör bil" tummenupp.gif
är nog de bästa.

Tistelparet var inte dumma de heller! giggle.gif
sanakan
Ja, jag är en loppis-galning så jag hittar ibland riktigt roliga saker smile.gif

Ja, tistelparet var söta tycker jag, de andra var så överdrivet söta och förnäma, hehe.
Red Top
Underbara kort! wub.gif
Fast jag håller inte med om att blåklockor är trötta. För mig är de just klockor som pinglar sprött. Detta eftersom jag hade en liten bok, som barn, som handlade om ett bröllop på blomsterängen.
Limeblossom
Jätteroligt! Sånt där vill jag också hitta på loppis smile.gif
Österläge
Vad söta! Inte så politiskt korrekta kanske... wink.gif Jag måste börja gå mer på loppis, tänk vilka fynd man kan hitta! Att alla korten fanns oxå, måste vara en ordentlig person som ägt den... smile.gif
Åsa E
Vad roligt att se dessa korten igen! Jag hade den kortleken när jag var liten och jag tyckte så mycket om bilderna.

Jag hade en annan kortlek också, som hette "Blomsterspelet". De bilderna såg ut som oljemålningar och jag minns att jag tyckte de var otroligt vackra. På vissa av korten fanns i bakgrunden en nyckelpiga med resväska eller någon liknande lustig figur. Finns det någon som har det spelet eller vet vilket jag menar?
sanakan
Redtop: Barnbok om blomsterbröllop låter nästan som "Blomsterfesten i täppan" av Elsa Beskow, var det den boken du hade?

Kul att ni tyckte om korten, det är roligt att hitta sånt här. Just en kortlek tar ju inte så mycket plats heller, som tur är. Vi bor ju bara i lägenhet och jag samlar på mig så mycket....

Finns även fina kortlekar med svampar och träd från denna tid! Dessa har mina föräldrar på landet..
Rosmarin
CITAT (sanakan @ 16-12-2008, 08:55) *
Redtop: Barnbok om blomsterbröllop låter nästan som "Blomsterfesten i täppan" av Elsa Beskow, var det den boken du hade?

Kul att ni tyckte om korten, det är roligt att hitta sånt här. Just en kortlek tar ju inte så mycket plats heller, som tur är. Vi bor ju bara i lägenhet och jag samlar på mig så mycket....

Finns även fina kortlekar med svampar och träd från denna tid! Dessa har mina föräldrar på landet..

Ja Redtops inlägg fick mig också att tänka på "Blomsterfesten i täppan". Den boken hade jag hos min mormor och jag älskade den!!! ...och gör fortfarande wub.gif
Red Top
Det kan ha varit den. Kommer inte ihåg just nu. Har den på torpet. Om jag kommer ihåg det nästa gång jag kommer dit, ska jag kolla. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon