Full version: Aloe
bengan 6
Hej. jag har en Aloe som växer och håller på att tippa kruka, behöver en större.
När och hur planterar ja om den ovh med vilken jord. Hjälp!
Alexander-VG-zon3
planterar om den i feb-mars i krukväxtjord som du blandar upp med grus eller leca. ta en kruka som är 2-3cm större sätt en pinne och stötta upp den med, dom blir långa och rangliga när dom får för lite ljus eller mycket näring och vatten.
MariaS
Först och främst ser det ut att vara en Aloe ferox. Den ska du vara rädd om, de är svåra att få tag i!

Du kan plantera om den i vanlig blomjord som du till hälften blandar med sand (sandlådesand går bra). Näringen är inte så viktig, som dräneringen av aloe's! Krukan bör ha hål i botten och stå på ett fat. Aloe får INTE stå i vatten! Storleken anpassar du till storleken på plantn. Plast eller keramik har ingen betydelse.
Du kan också stötta den med en pinnem en det brukar inte vara nödvändigt. Aloen fixar i regel sånt själva, om de står i rätt substrat (jord).

Den verkar stå ganska ljust, så då räcker det att du vattnar den med en matsked vatten var fjortonde dag. Häll vattnet uppifrån så det rinner genom krukan ut på fatet.

Till sommaren ställer du ut den om du har möjlighet, så det får regna på den. Aloe älskar regnvatten!
bengan 6
Hej igen. Jag tackar så hjärtligt för era svar, jag ska försöka hålla liv i min Aloe. Blommar dom någon gång eller ?
MariaS
CITAT (bengan 6 @ 15-12-2008, 18:15) *
Hej igen. Jag tackar så hjärtligt för era svar, jag ska försöka hålla liv i min Aloe. Blommar dom någon gång eller ?

Har du möjlighet att ställa den lite mörkare och kallare (10-15 grader) nu över vintern, så brukar de vilja blomma med en klockstängel fram på sommaren hösten sen. Men det kan vara svårt, om de inte har rätt förhållanden.

Aloe ferox är en ökenväxt från sydafrika. Det gäller att likna förhållanden där så mycke som möjligt för att få dem i blom.
Bassam
Tack för fråga
Jag håller med mina kompisar att du kan flytta de under våren , o om du vill att de ska blomma ge de mycket lite vatten svallare grader lite ljus och ingen näring med trångt kruka så de känna sig hot
På livet och tvinga att ger blommor .
H:Bassa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon