kasam
Hej,

Tänker att jag ska skriva ner en eller kanske två trädgårdsböcker på min önskelista till tomten.
Jag har redan Karin Berglunds "Din trädgård". Ja, så vad fattas jag i mitt ännu mycket lilla trädgårdsbibliotek?

(Jag är ff a intresserad av sådant som passar liten trädgård i "gammeldags" stil, zon 1. Men även annat kan ju vara intressant för andra som ev läser denna tråd.)

Ser fram emot era bidrag thanks.gif
MariaS
Alla hem-trädgårds-bibliotek bör i alla fall ha Botanica. Bibeln för alla som gillar växter. Ska rada upp några bra till dig, när jag kommer till jobbet imorgon. Har ju mitt biliotek där biggrin.gif
HelenJ
Klosterträdgårdar av Lena Israelsson, utgiven 2008.

Jag hade mycket nytta av den när jag skrev ett arbete om just klosterträdgårdar.
Den är full med vackra bilder och intressanta berättelser från munkar och nunnor under nästan 2000 år.
För att tala om hur spännande det är med de olika läkeväxterna!
Frideborg
Hej!
Har du sett Åsa Håkansons bok Trädgårdlycka?
Fick den 1997.
Jag återkommer alltid till den boken.
Full av kloka tankar.Blir glad av den!
Har du redan Karins bok så är den här perfekt.
mvh Birgitta W yes.gif
Krolliljan
En bok jag har som jag gillar är: "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge. Mycket information.
En liten bok med inspiration är "Trädgårdens rum", Christel Kvant och Heidi Palmgren. smile.gif
sanakan
Jag kan rekommendera "Villaträdgårdens historia: ett 150-årigt perspektiv" av Åsa Wilke.
Fina bilder och intressant text! Länk till den på Adlibris
MariaS
Nu ska vi se då...
Om du gillar örter och liknande: Prismas stora örtabok
Sen har vi: Stora boken om perenner av Marguerite Walfridsson
Krukträdgården av Antony Atha. Ger massor av inspiration även till rabatterna
Sen måste ju "häxan" i mig få säga sitt...
Gröna apoteket av Marie-Louise Eklöf. Samt: Feng Shui för svenska trädgårdar av Agneta Nyholm Winqvist

detta är i alla fall böcker som gett mig MYCKET stor glädje och inspiration.
Lars-Olof Arvids
En bok som har gett mig väldigt mycket glädje och inspiration är "Min bit på jorden" av Anna Horn m fl. Den är sedan länge slut i bokhandeln, men tycks finnas på nästan varje antikvariat, loppmarknad och liknande. Ett måste! smile.gif

Olle
Boxer
Längtans blommor av Karin Berglund. wub.gif

Jag älskar hennes sätt att skriva. Både poetiskt och inspirerande.

CITAT
"En underbar, härligt positiv bok. Fylld av dofter och kunskap. Den tar tid att läsa. Inte för att den är svår eller tung men för att den är så bemängd med idéer att man genast rusar ut för att pröva dem."

Tony Lewenhaupt, Sydsvenska Dagbladet

Blombok av Karin Berglund.

Förtrollande beskrivningar! rose.gif
AstLar
"Kan man äta sånt" av Inger Ingmansson tycker jag mycket om.
Beskriver ätliga växter.

Monarda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-12-2008, 10:37) *
En bok som har gett mig väldigt mycket glädje och inspiration är "Min bit på jorden" av Anna Horn m fl. Den är sedan länge slut i bokhandeln, men tycks finnas på nästan varje antikvariat, loppmarknad och liknande. Ett måste! smile.gif

Olle

Så roligt att höra att någon mer uppskattar denna underbara bok. Jag fyndade den på loppis för några år sedan för en struntsumma. Jag har skrattat många gånger åt den härliga illustrationen på sidorna 176 och 177 och begrundat den kloka versen.
I den andan vill jag också nämna en av mina andra absoluta favoriter som är "Min vilda trädgård" av Peter Larsson där han så inspirerande beskriver hur han skapat sin egen trädgård till en vild oas för växter och djur.
Lars-Olof Arvids
Monarda, du och jag har tydligen samma smak. "Min vilda trädgård" hör till mina favoriter också! smile.gif

Olle
kasam
Hej allihopa!

Tack för era svar. Fortsätt gärna att bidra med förslag! thanks.gif

Ja, jag skriver på en - allt längre - lista med böcker som både inspirerar o ger kunskap. Några förslag går vidare till tomten. Men ser ju att era bokförslag är så många att listan självklart får leva vidare efter jul också o det blir nog en del egna inköp o lån på bibblan. smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson är nog den boken jag använt mest.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon