Full version: Dracophyllum
Ludvig Johansson
Jag läste i min fina bilderbok New Zealand Native Plants om släktet Dracophyllum. Dessa är Cordyline liknande buskar och träd varav någon/några tål kyla hyfsat. Jag hittade en exotväxt plantskola på Nya Zeeland men dessa verkade inte riktigt förstå vad jag var på jakt efter.

Någon som vet var man kan få tag på Dracophyllum filifolium frö? BT world hade några arter men tyvärr fel arter.
Bassam
TACK FÖR FRÅGA

Wexthuset
www.wexthuset.com Kvalitetsprodukter för odling och förökning av växter - Pelargoner
Frö med Posten
www.fromedposten.se Ett av Nordens största sortiment av fröer och lökar via postorder.
H: Bassam
Ludvig Johansson
Okej, tack för tipset Bassam! Trevligt att börja med "Tack för fråga".

Känner du till någon som säljer Dracophyllum frön också?

Här kan man läsa lite om Dracophyllum.

Dracophyllum består av Nya Zeeländska buskar och träd med smala yucca liknande blad. Många av arterna växer på hög höjd och har därför viss köldtålighet. I praktiken skulle jag tro att de är svårodlade och dåligt härdiga i Sverige (förutom zon 1 förstås). Den härdigaste D. filifolium ska enligt vissa tåla nedåt -20C. Säkerligen får den problem vid mycket mildare grader hos oss, men den skulle kanske gå fint att ha i kruka från tidig vår till sen höst? En fördel för oss lär vara att de inte kräver vidare mycket sommarvärme. De är kända för att växa långsamt.
MariaS
laugh.gif Hej Ludvig. Är dett månne ngt som man ska kunna beskåda i din trädgård i framtiden?

Klart häftiga växter! tyvärr hittar jag ingen som har frön just nu, men skicka ett PM till flaxss, han har koll på det mesta...
Ludvig Johansson
Jag hoppas att jag får tag på den, men det verkar som inte alltför enkelt. Jag har varit i kontakt med en Nya Zeeländsk exotplantskola, men de hade ingen aning om var man kunde få tag på dem...

Flaxss är redan insatt i detta. Vi hade en kort diskussion på Leif Klingströms exotforum. Enligt Erland (på exotforumet) så är Dracophyllum nära besläktad med Richea. Chiltern Seeds har frö till Richea dracophylla (notera art epitetet!!). Kanske jag ger mig på den, även om det nog är en USDA 9 växt. Richea sophorea (eller nåt sånt) ska vara den härdigaste i släktet (enligt Erland).

Maria, du är välkommen till trädgården när du vill. Roligast är den förstås i augusti, men den är öppen för besök jämt. Den ligger vid kyrkan i Häggum, så det är lätt att hitta. Jag skulle även gärna komma till Lidköping någon gång och se dina odlingar. Kanske vi kan byta lite plantor också?

Dräng
Intressant tråd! Fick du tag i något och isåfall tog det sig?
Erland
Hej Ludvig

Richea scoparia tror jag du menar. Enligt min engelska bok "Shrubs" ska den vara härdig till -15 grader utan skador. Som jämförelse så anger de också Aucuba japonica och Ilex aquifolium härdiga till samma temperatur.
De är med andra ord lite försiktiga när de anger härdighet. Jag är inte säker på att det är den härdigaste arten.
Den kommer från Tasmanien. R.scoparia har ganska små blad men verkar väldigt vacker, dock är den ju inte alls lika häfftig som storbladiga Dracophyllum. t.ex. D. traversii.
Erland
Dracophyllum recurvum ska tydligen också vara relativt härdig och växer i subalpina och alpina områden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon