Full version: Gräsklippare
ingmet
Vill man få bra råd och service kan jag tipsa om Håkma AB. Telnr och adress finns på www.hakma.se.

Har själv investerat i en Husqvarna Automower, dvs den gröna självgående gräsklipparen som gör jobbet själv. Världens bästa uppfinning för gräsmattan. Att den sen själv känner när batteriet börjar ta slut och själv söker upp sin laddare försämrar ju inte saken. Gräsmattan har blivit en stolthet nu när den får omtanke och ansning varje dag. Grannarna slipper gräsklippsoljud från oss och vi kan äta stilla grillmiddagar ute samtidigt som gräset blir klippt. Gräsklipparen har t.o.m fyllt tomrummet efter familjehundens bortgång.
Det är verkligen en investering - trots sitt höga pris.
Ingrid på Västkusten
Den är supersöt - den som hade en gräsmatta och ha den smyga omkring :-)

Hälsar ingrid som snart rationaliserat bort gräsmattan med.
Öland
Kul att höra någon som har en AutoMower. Hade tidigare en fråga om någon hade erfarenhet av dessa "mekaniska getter" som någon kallade dem. Men då var det ingen som hade egen erfarenhet.
Har själv funderingar på att minska gräsmattan rejält men det kommer nog att ta ett tag. Och frågan är hur mkt som skiljer i pris på en AutoMower och en åkgräsklippare.
En fråga: begränsningskablarna, är de dyra? Jag har mkt som måste hägnas in ifall man skaffar sig en.

Men jag gillar tanken på en klippare som gör jobbet självt medans man kan pyssla med annat i trädgården eller ägna sig åt hästarna istället.
ingmet
Relativt är inte slingan dyr men det beror på hur mycket buskar och rabatter man har mitt i gräsmattan. Ju mer uppstyckad gräsmattan är desto mer slinga går åt. Jag har löst vissa rabatter med att ha en ordentlig kant av t.ex slipers o.dyl som AutoMowern stöter emot och sedan vänder. Detta innebär att jag sparat massa meter slinga. Vissa stora gamla träd har jag inte heller lagt slinga runt - och det blir inga märken eftersom Automowern har en liten gummikant i fronten.

Sedan vi installerade Automowern har vi faktiskt sluppit rådjur och harbesök... Förmodligen känner sig djuren obekväma med denna tingest som rör sig runt och som piper då och då (tyst för oss - men säkert oväsen för djur). Det går inte att ligga och sussa i gräset efter att ha ätit knoppar och lökar - för vips har man en gräsklippare på sig. Då är det bättre att husera hos grannarna.
KURT
Kör den även under natten?
ingmet
Rent nattarbete utförs om vi vet att vi har gräsmatteaktiviteter på dagen. Dock vill vi att den klipper i gryning och skymning för att undvika att bollar och andra saker som hamnar på gräsmattan inte ska bli ett hinder. Ibland blir det lite för mycket uppståndelse bland barnen då klipparen vill ge sig in i leken. Man programmerar klipparen efter de tider man vill att det ska klippas, t.ex mellan 09-16 eller mellan 04-10 och mellan 13-22. Upp till varje ägare efter behag. Tyvärr kan man inte programmera bort t.ex helgen utan programmet går statiskt varje dag. Byte av tider gäller då alla dagar, men det är lätt att programmera om. Även klipphöjden är ställbar, så snart ska knivskivan ställas in för högre gräs och klipptiden skall minskas så gräset kan växa på sig.
Öland
Med nattklippning, är det inte risk att igelkottar o andra djur blir skadade?
ingmet
Nej. Den går inte så fort, allt levande hinner flytta på sig i god tid när den kommer tuffande. Om man väljer att inte flytta på sig så stöter den försiktigt på med sin gummerade front och vänder och går åt annat håll. Fronten är relativt låg vilket gör att det ibland händer att mördarsniglarna får lift en bit - snacka om att få en snigel på ögat...
Öland
Tack ingmet för alla svar. Låter ju betryggande att den inte kör över kottar o annat. Får se om det blir en sån här klippare eller om det helt enkelt blir projekt "gräsmatta bort"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon