Full version: Jordskalv
Krolliljan
Vaknade 6.30 av att sängen skakade. Mina undulater flaxade omkring livrädda i buren.
Hur kändes det för er i Skåne?
Chamomille
CITAT (Krolliljan @ 16-12-2008, 07:35) *
Vaknade 6.30 av att sängen skakade. Mina undulater flaxade omkring livrädda i buren.
Hur kändes det för er i Skåne?

Usch. Jag hörde just på nyheterna. Det hade visst känts upp till Norrköping, eller?

Edit: Eller vad det Nyköping?
Maggan H
Vi vaknade också, bor i NÖ skåne, det var väldigt obehagligt. Man fattar inte vad det är med en gång, men när det inte slutade så fanns den otroliga misstanken där; är det verkligen ett jordskalv, i Sverige?? Epi låg i Sjöbo, ca 10 mil från mig. 4,7 på Richterskalan, det är jättemycket för oss nordbor. unsure.gif
embees
Jag skrev i den andra tråden om jordskalvet

Jag bor i Sjöbo, tydligen ganska nära epicentrum. Vi förstod direkt att det var ett jordskalv för hela huset skakade och svajade. Porslin och glas klirrade och tavlorna hänger på sned. Det kändes nästan som om huset gled nerför backen, vi bor i ett suteränghus. Skalvet varade i ung 15 sek. Jag är tacksam att inte alla våra bokhyllor föll med alla böckerna i.

Så fort det har ljusnat ska jag ut och inspektera om det har blivit några sättningar och sprickor i huset. Mycket obehaglig upplevelse. Darrar ff i hela kroppen.
MariaS
Skalvet ska ha kännts av så långt upp som i södra skaraborg!

Krolliljan
CITAT (embees @ 16-12-2008, 08:27) *
Jag skrev i den andra tråden om jordskalvet
Jag bor i Sjöbo, tydligen ganska nära epicentrum. Vi förstod direkt att det var ett jordskalv för hela huset skakade och svajade. Porslin och glas klirrade och tavlorna hänger på sned. Det kändes nästan som om huset gled nerför backen, vi bor i ett suteränghus. Skalvet varade i ung 15 sek. Jag är tacksam att inte alla våra bokhyllor föll med alla böckerna i.

Så fort det har ljusnat ska jag ut och inspektera om det har blivit några sättningar och sprickor i huset. Mycket obehaglig upplevelse. Darrar ff i hela kroppen.

Usch så otäckt -fear-.gif Vi är ju inte vana vid sådant här, ändå drog jag medetsamma slutsatsen att det var ett skalv. De var rätt snabba på tidningarnas hemsidor att rapportera med.

Här i Halmstad var nog skalvet måttligt men det var så att jag vaknade och som jag skrev innan, undulaterna blev jätterädda och flaxade omkring i buren i säkert fem minuter.
teddi
Kände inget här i norrköping, no.gif
Chamomille
CITAT (teddi @ 16-12-2008, 13:19) *
Kände inget här i norrköping, no.gif

Nähej. Jag hörde med ett halvt öra på nyheterna i morse och det var antingen Ny eller Norr dom sa g.gif
teddi
Va nog nyköping, vilken tid va det?
Chamomille
CITAT (teddi @ 16-12-2008, 13:25) *

Det var nog halv 7. Nyheterna alltså.
RibesRubusVitis
Väcktes i Lund av en mycket märklig svajande rörelse, som en vattensäng (vilket jag inte har). Ingen tanke på jordbävning; sånt kan ju inte inträffa här. Gick upp och kollade om något ramlat ner från bokhyllor eller så, men såg inget. Klockan visade då 6.23.
På ett vis var det skönt att sedan höra nyheterna; då var det åtminstone inget fel på mig…

Lilla Birka
CITAT (teddi @ 16-12-2008, 13:25) *

Om det inte kändes i Norrköping så kändes väl knappast något i Nyköping som ligger 6 mil längre norrut!
blomkronan
Å va läskit med ett skalv... i sverige!!! -fear-.gif det är man ju inte van vid! skönt att det inte var ett "riktigt" så det gav skadade eller skador...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon