Full version: Jorskalvet!
Aqvakul
Detta var klart otäckt. Jag satt i fåtöljen och läste tidningen när allt började skaka. Porslinet i skåpen lät som det var på väg ut. Reste mig reflexmässigt och hade rejält svårt att hålla balansen. Det hela varade mellan fem och tio sekunder. Jag bor på sjätte våningen i ett hus i Lund. På radion sa de att skalvet hade en magnitud på 4,7 och att det var det kraftigaste i Sverige på hundra år.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2008, 07:37) *
Detta var klart otäckt. Jag satt i fåtöljen och läste tidningen när allt började skaka. Porslinet i skåpen lät som det var på väg ut. Reste mig reflexmässigt och hade rejält svårt att hålla balansen. Det hela varade mellan fem och tio sekunder. Jag bor på sjätte våningen i ett hus i Lund. På radion sa de att skalvet hade en magnitud på 4,7 och att det var det kraftigaste i Sverige på hundra år.

Uj då. Hörde just på nyheterna -fear-.gif Själv var jag med i Thailand på tsunamin crying.gif

Edit: Vi bodde på 23 våningen i Bankok. Inte lustigt.
Sussie F-Flower
Fy, vad otäckt!!! smiley_small_hug.gif
Jag slog på tv:n för en stund sedan och då var nyheterna nyss slut men jag hörde att dom nämnde att det varit ett jordskalv nere i Skåne! crying.gif

Vad rädd du måste ha blivit. Förstod du vad det var när det skakade? Blev du darrig i benen efteråt? fear.gif

Ramred
Ja, skalv är otäckt. Overkligt på nåt vis. Tur ändå att det inte händer så ofta här hos oss med så pass kraftiga skalv.
Aqvakul
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-12-2008, 07:50) *
Förstod du vad det var när det skakade? Blev du darrig i benen efteråt? fear.gif

Jo, jag förstod vad det var.

Visst blev jag helt darrig efteråt!
Maggan H
Jag bor i NÖ Skåne och både jag och min man vaknade att skalvet. Hela sängen skakade. Man fattar ju inte vad det är med en gång, många tankar far runt såsom om pannan var på väg att explodera eller om det har snöat massor och man hör och känner vibrationerna i marken efter plogbilen. Usch vad hemskt, ska man nu behöva oroa sig för jordbävningar i Sverige också! crying.gif Epicentrum ska ha varit vid Sjöbo. Min son bor och studerar i Lund, jag undrar om han vaknade av detta... Detta är ju ingenting naturligtvis mot tsunamin i Asien, men vi har å andra sidan ingen som helst erfarenhet av jordskalv i Sverige.
kasam
Malmö - även här skakade det o mullrade lite. Vaknade av det, en väldigt overklig känsla. Sådär, drömmer jag eller? Nästa tanke var att det kanske var någon tung transport/vägarbete, men inget ljud från sådant hördes ju. Otäckt - absolut! Tänk vilka krafter det är i rörelse!
embees
Jag bor i Sjöbo, tydligen ganska nära epicentrum. Vi förstod direkt att det var ett jordskalv för hela huset skakade och svajade. Porslin och glas klirrade och tavlorna hänger på sned. Det kändes nästan som om huset gled nerför backen, vi bor i ett suteränghus. Skalvet varade i ung 15 sek. Jag är tacksam att inte alla våra bokhyllor föll med alla böckerna i.

Så fort det har ljusnat ska jag ut och inspektera om det har blivit några sättningar och sprickor i huset. Mycket obehaglig upplevelse. Darrar ff i hela kroppen.
Aqvakul
CITAT (embees @ 16-12-2008, 08:24) *
Jag bor i Sjöbo, tydligen ganska nära epicentrum.

Epicentrum var tydligen vid Hammenhög.
MariaS
Ja detta skalvet ska visst ha kännts av så långt upp som till södra skaraborg!

Fast vi skaraborgare, brukar få oss en törn lite då och då. Sist det hände var -95, när Bert Karlsson trodde att en lastbil kört in i hans husvägg! (2,8)
Dessförinnan var det 1986. Mellan skara och Skövde. Då ramlade allt finporslin ur skåpen! (3,4)
Sen tror jag det var runt 1975. Bodde i Vara då. Det var ssåpass att spisen hoppade i köket! Hur kraftigt det var, vet jag inte...

Så visst händer det. Men detta var nog bland de starkaste i sverige vad jag förstår crying.gif
ängsvädd
Vad otäckt...
embees
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2008, 08:35) *
Epicentrum var tydligen vid Hammenhög.

Vi har fått skador på husgrunden. De går rätt igenom väggen från insidan ut. Jag har gjort en okulärbesiktning och konstaterat att det var lika illa som det lät när jorden skalv. Hela grunden är full med sprickor, både stora och små.

Men huset står kvar och vi lever.
Jag darrar hela jag ff. Mycket obehagligt var det iaf.
sqrulan
-fear-.gif Tur att det inte blev värre, det var ju en rejäl omskakning. En ganska stor upplevelse för oss i lilla Sverige, det lär väl komma efterskalv också. Jag såg att husförsäkringen täcker ev skador som tur är.
Gossen Ruda
Inget märktes i Göteborg men å andra sidan behövs det mycket för att vi skall reagera, så lugna som vi är.

Nåja, skämt åsido, låter otrevligt att grunden fått skador hos en del. Hoppas alla drabbade har ordentliga försäkringar, sådant kan bli dyrbart.
Lars-Olof Arvids
Det måste vara fruktansvärt obehagligt när sådana krafter kommer i rörelse, inte minst om man bor på sjätte våningen. Jag instämmer i förhoppningen att alla drabbade ska ha ordentliga försäkringar och vågar knappt tänka på vad som kunde ha hänt i mitt hus med åtta akvarier... fear.gif

Olle
Grönberg
CITAT (embees @ 16-12-2008, 10:23) *
Vi har fått skador på husgrunden. De går rätt igenom väggen från insidan ut. Jag har gjort en okulärbesiktning och konstaterat att det var lika illa som det lät när jorden skalv. Hela grunden är full med sprickor, både stora och små.

Men huset står kvar och vi lever.
Jag darrar hela jag ff. Mycket obehagligt var det iaf.

Aj,aj!
En fönsterkarm i sten har flyttat på sig och ovanför samma fönster finns det en liten spricka. Detta var vår 2:a jordbävning, den 1:a var på Bali 2004 i september - 5,5 på Richteskalan - 1 person dog i Denpasar av något som rasade över honom.
Enligt wikipedian så ökar kraften logaritmiskt för varje enhet på Richterskalan med 10 ggr - alltså skillnaden på 4,5 till 5,5 gör att ett skalv på 5,5 är 10 gånger starkare än det på 4,5, vi satt på ett par stolar på Bali och hoppade runt på golvet, skalvet i morse kändes inte speciellt mycket i jämförelse. Kan tänka mig om man går upp till 6,5 på Richter, 10 ggr till i styrka, att DET inte vore så kul. Den kraftigaste jordbävning som uppmätts är 9,5 i Chile - fy f-n!
Vårt växthus fick iallafall inga skador.......
embees
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2008, 10:57) *
Inget märktes i Göteborg men å andra sidan behövs det mycket för att vi skall reagera, så lugna som vi är.

Nåja, skämt åsido, låter otrevligt att grunden fått skador hos en del. Hoppas alla drabbade har ordentliga försäkringar, sådant kan bli dyrbart.

Skönt med lugna människor som inget rår på... giggle.gif

Jo, vi har en bra villaförsäkring. Har redan anmält skadorna. Enligt killen som tog emot anmälan så gick telefonen varm hos dem.
AstLar
Vilken tur ändå att inga människor kom till skada.
Kan tänka mig att det var skrämmande.

Tänk att bo i Turning Torso när det skakar så no.gif
Aqvakul
CITAT (AstLar @ 16-12-2008, 12:53) *
Tänk att bo i Turning Torso när det skakar så no.gif

Ja, fy vad hemskt... -fear-.gif
Gossen Ruda
I jordbävningrika trakter försöker men bygga husen så att dom skall hålla, även om det givetvis händer husras ändå. Här uppe är vi bortskämda med stabil berggrund så även en "liten" jordbävning kan ställa till med skador och olyckor. Vet inte hur vi skulle drabbas om det kom en ordentlig jordbävning i Göteborgstrakten. En av dom mest utsatta byggnaderna här är Sahlgrenska sjukhuset. Det står på pålar på ett sluttande berg och man ju bara spekulera i vad som skulle kunna hända om det skakar loss. Annars har vi Göteborgsleran som antingen dämpar rörelserna eller kanske börjar skvalpa omkring.
Alexander-VG-zon3
rapport från hemifrån - mormor var ute och gick med hundarna men märkte inget alls!

mamma och pappa vaknade däremot av att det skakade rejält. var dålig täckning så jag hörde knappt vad mamma sa men jag tyckte mamam sa att det började vid 06.20 - 06.30 tiden men inget som hade hänt.

typsikt att det blir ett skalv när man inte är och hälsar på!
aanderss
jag låg o sov o vaknade utav de
Alphaville
CITAT (MariaS @ 16-12-2008, 09:29) *
Dessförinnan var det 1986. Mellan skara och Skövde. Då ramlade allt finporslin ur skåpen! (3,4)

Kommer ihåg jordbävningen 1986. Kändes ordentligt i marken, som om en långtradare hade vält precis utanför huset.

HelenJ
Jag bor i NV Skåne och jag vaknade av att min säng skakade som om någon stod och riste i den. Yrvaken som jag var undrade jag om det var hunden som olovandes hade satt igång att hoppa i sängen. biggrin.gif Sen gick ett billarm på så det var omöjligt att somna om. Satte på radion och fick höra upphetsade reportar säga att "något har hänt, men vi vet inte vad". Och så bad de folk sluta ringa 112 för att fråga vad som hade hänt, linjerna var helt blockerade.

Varför i hela friden ringer man 112 om man inte behöver polis, ambulans eller brandbil? Det måtte väl folk begripa att det är lättare att få info via radion än från SOS Alarm. Eller?
Pjater
Jag vakna lite efter 6 i morse av att hela sängen skaka sen att tv bänken i sovrummet vibrera, trodde katten var i farten men sen fatta jag biggrin.gif Var med om det efterskalvet för typ 10 år sen, men shit asså 4,7 på ritcherskalan, inte klokt.
Är det pågrund av växthuseffekten eller??
embees
CITAT (Pjater @ 16-12-2008, 19:27) *
Jag vakna lite efter 6 i morse av att hela sängen skaka sen att tv bänken i sovrummet vibrera, trodde katten var i farten men sen fatta jag biggrin.gif Var med om det efterskalvet för typ 10 år sen, men shit asså 4,7 på ritcherskalan, inte klokt.
Är det pågrund av växthuseffekten eller??

Nej detta har definitivt inte med växthuseffekten att göra.

Epicentum ligger där förkastningszonerna möts. Tydligen har vi en sådan som går snett över Skåne.

Gå in på den här sidan nedan och klicka på Mapsfliken. Där finns en Googlekarta som man kan zooma in på. Där framgår att epicentrum ligger ca 8 km sydväst om Sjöbo. Mellan Blentarp och Karups sommarby.

http://www.emsc-csem.org/index.php?page=cu...l&id=113007

Pjater
CITAT (embees @ 16-12-2008, 21:54) *
Nej detta har definitivt inte med växthuseffekten att göra.

Epicentum ligger där förkastningszonerna möts. Tydligen har vi en sådan som går snett över Skåne.

Gå in på den här sidan nedan och klicka på Mapsfliken. Där finns en Googlekarta som man kan zooma in på. Där framgår att epicentrum ligger ca 8 km sydväst om Sjöbo. Mellan Blentarp och Karups sommarby.

http://www.emsc-csem.org/index.php?page=cu...l&id=113007

Jo men rätt läskigt ändå, det största på 100 år tongue.gif
Alexander-VG-zon3
hahah pratade med mamma igen, pappa trodde först att det va hundarna som kliade sig a0a.gif

annars en lagom brutal väckning!
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 16-12-2008, 22:06) *
hahah pratade med mamma igen, pappa trodde först att det va hundarna som kliade sig a0a.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Berith
Utan att förringa allas upplevelser - skönt att ingen skadade sej! - så tror jag faktiskt att det bara var Sverige som försökte skaka av sej Skåne. naughty.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 17-12-2008, 06:07) *
Utan att förringa allas upplevelser - skönt att ingen skadade sej! - så tror jag faktiskt att det bara var Sverige som försökte skaka av sej Skåne. naughty.gif

giggle.gif
Ralf

Det var på tiden.
badabing
Jag satt och lyssnade på Henrik Torehammar i Musikhjälpen när detta inträffade. Finns ett videoklipp på skalvet innefrån glashuset. Men lite läskigt att det var det största skalvet i Sverige sedan 1905!

Aqvakul

eller kanske snarare tvärtom... naughty.gif naughty.gif
Maggan H
Ingen som märkt av några efterskalv? Inte jag i alla fall. sweatingbullets.gif
Rosmarin
Nej fy så hemskt! Jag är glad att alla ni som upplevt detta verkar ha kommit undan utan att bli fysiskt skadade!!! -fear-.gif
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 17-12-2008, 07:12) *
eller kanske snarare tvärtom... naughty.gif naughty.gif

Skulle tro det ja tummenupp.gif giggle.gif
Alexander-VG-zon3
det skakade ju i skåne och inte sverige så då är det skåne som vill loss!.
MariaS
CITAT (flaxss @ 17-12-2008, 18:42) *
det skakade ju i skåne och inte sverige så då är det skåne som vill loss!.

Så måste det ju absolut vara. För vad ska vi med skåne till annars.. giggle.gif
embees

Hmm... g.gif ....ja så kan det naturligtvis vara! biggrin.gif
Gossen Ruda
Pratade just med min moster boendes i Malmö. Hon hade legat och sovit och inte vaknat men en granne hade känt sängen skaka.
Chamomille
Usch. Jag vet hur det är. Vi var som sagt i Bankok under Tsunamin. Gardiner och kristallkronor vajade för fullt på 23 våningen på hotellet crying.gif Fast vi förstod inte vad det var förrän på eftermiddagen när folk började ringa till oss (då var det morgon här...) Fyy.... no.gif
Myosotis
Jag bor i NV Skåne men kände ingenting! för jag körde bil just då. Jag förstår att det var otäckt, men jag är rejält besviken, det hade varit en intressant upplevelse. Mina föräldrar som är på besök låg och sov, de vaknade 6.23 och tyckte det lät som ett jordskalv men ville inte tro på det utan fick för sig att en lastbil hade kört av vägen eller nåt, så de var uppe och tittade ut genom fönsterna. (Till saken hör att det de senaste dagarna har kört en massa tunga lastbilar och skogsmaskiner på vår lilla grusväg fram och tillbaka hela dagarna med början kl. 6 och de flisar lite längre bort, så jag förstår att de tänkte på lastbil först.) Sen somnade de om. Vi fick reda på att det faktiskt hade varit en jordbävning av en orolig bekant från Tyskland som ringde på förmiddagen! Just den dagen lyssnade jag inte på nyheterna på morgonen.
Här har ingenting trillat ner från hyllor eller så.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 18-12-2008, 07:03) *
Jag bor i NV Skåne men kände ingenting! för jag körde bil just då. Jag förstår att det var otäckt, men jag är rejält besviken, det hade varit en intressant upplevelse. Mina föräldrar som är på besök låg och sov, de vaknade 6.23 och tyckte det lät som ett jordskalv men ville inte tro på det utan fick för sig att en lastbil hade kört av vägen eller nåt, så de var uppe och tittade ut genom fönsterna. (Till saken hör att det de senaste dagarna har kört en massa tunga lastbilar och skogsmaskiner på vår lilla grusväg fram och tillbaka hela dagarna med början kl. 6 och de flisar lite längre bort, så jag förstår att de tänkte på lastbil först.) Sen somnade de om. Vi fick reda på att det faktiskt hade varit en jordbävning av en orolig bekant från Tyskland som ringde på förmiddagen! Just den dagen lyssnade jag inte på nyheterna på morgonen.
Här har ingenting trillat ner från hyllor eller så.

jag är också rejält besviken ! ville också upplevt det. men tyvärr var jag inte och hälsade på mina föräldrar när det hände.
Chamomille
Nää. Det skulle ni nog inte alls vilja uppleva no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon