Full version: mossrosor
jadler
Jag har blivit med mossrosor sedan vi flyttade in till min nya trädgård och vet inte riktigt hur jag ska göra med dem. Rosorna liknar den som presenteras som lucka 16.

1. Ska de beskäras på våren som vanligt med bara några ögon kvar på varje kvist eller ska man lämna dem åt sitt öde och bara ta bort döda kvistar längre framåt försommaren?

2. De står idag under två stora skuggande träd och jag undrar om de inte skulle må bra av att flyttas till en lite soligare plats i trädgården. De kanske skulle blomma lite bättre då?

glada julhälsningar

Kajsa
Du kan gallra ur busken i vår om den har många grenar, äldre grenar kan man klippa bort vid marken, så får den nya grenar. Några mossrosor blommar om men Henri Martin blommar en ggn på äldre grenar, då tar man lite varsamt och gallrar under flera år så man får blommor.
Vill du flytta rosen så är det väl enklast klippa ner den helt så man kan hantera rosen och i så fall får man stå ut med att rosen inte blommar på de nya grenarna första året. Henri Martin är skuggtålig, har själv stora björkar bakom ( vattnar här vid torka ) men om din buske blommar dåligt så flytta den, tidig vår eller höst.

Välkommen till oss på Odla rose.gif
jadler
Tack för ett enkelt och lättförståligt svar. Vi får se till våren hur jag lyckas med rosorna. De första två åren vi bott här har de inte utvecklat många blommor.
Stiffe
Vill du ha blommor får du nog flytta ut dem i solen. Har de inte blommat mycket på 2 år så låter det som solbrist. Se till att de står väldränerat och i fluffig och god jord.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon