|
blomkronan
17-12-2008, 00:06
Har alltid hör att när man tar in granen dör krukväxterna... eller är det brist på ljuset i december som gör det? Är det så att granen avsundrar... något? som vissa växter inte tål? Som att förvara avacado i hop med tomat går ju inte!!! Vet ni hur det är, behöver jag vara orolig  för mina växter?????
vanjalarsa
17-12-2008, 00:54
visst spelar det dåliga ljuset roll för växterna i december. Men granen utsöndrar samma gas som färsk frukt. man ska ju aldrig te.x ställa blommor bredvid fruktfatet. TRor att det är etylengas.. SEdan är det ju så också att olika växter är olika känsliga. En del tål det inte alls. Andra lite bättre. Tack för ordet! mvh Vanjalarsa
Maggan H
17-12-2008, 08:21
Jag har ALDRIG haft någon växt som dött i rummet där vi har granen. OM det skulle hända nåt tror jag mer att det är smådjuren som följer med in som kan ställa till i så fall. Men jag har inte hittat nåt värre än småspindlar, och då menar jag SMÅ nästan osynliga (ja jag vet att jag behöver glasögon!) spindlar som bara spinner lite nät i nån blomma. Förr hörde jag att benjaminfikus skulle vara särskilt utsatt men det är bara båg, mina växte o växte-bredvid granen!
Red Top
17-12-2008, 08:39
Den här informationen hittade jag på nätet. Den är från skogsnäringens portal på nätet. "Julgranen inomhus Vanlig gran, börjar granen utsöndrar sura ämen. Kvistkuddarna i gran innehåller exceptionellt höga halter fenoliska ämnen, framför allt lignaner. Kvistkudden, eller den inre kvisten, fungerar som ett slags rot för den kvist som är synlig utanför trädstammen. Lignanmängden kan vara upp till 500 gånger högre än i stamveden (Källa: Stefan Willför Åbo Akademi) När granen står ute i kylan befinner granen sig i vintervila. Detta gäller både för samtliga gransorter. När granen kommer in i värmen påbörjas dock syraproduktionen igen, vilket man känner på lukten. Detta beror att granen vaknar ur vintervilan och vill börja växa på grund av värmen. Ibland kan känsliga växter i samma rum ta skada av gransyran från vanlig gran. Dessutom suger granen åt sig luftfuktigheten i rummet, varför andra växter kan behöva vattnas oftare. Antingen kan man ställa fönsterblommorna litet längre bort i rummet, ta ut dem ur rummet, eller välja en Kungsgran, vilken delvis skonar såväl allergiker som andra växter."Du kan läsa mer här: Om julgran inomhus
Irene_L
17-12-2008, 09:34
Jo jag har också hört att krukväxterna blir dålig av julgranen men jag har aldrig märkt något på mina krukväxter. Nu har jag väldigt tåliga krukväxter som inte behöver vatten så ofta. Sen står granen en bit ifrån krukväxterna....det kanske också inverkar.
Ingen krukväxt har dött av granens närvaro.Benjaminfikusen tappade alla blad ett å.Nu har jag inga gröna växter längre men hibiskus flytta jag till ett annat rum så länge granen är inne.I år blir det ingen gran är inte hemma julafton.
Lady Hamilton
17-12-2008, 18:11
CITAT (blomkronan @ 17-12-2008, 00:06)  Har alltid hör att när man tar in grannen dör krukväxterna... eller är det brist på ljuset i december som gör det? Är det så att grannen avsöndrar... något? som vissa växter inte tål? Som att förvara avacado i hop med tomat går ju inte!!! Vet ni hur det är, behöver jag vara orolig  för mina växter????? Precis så här läste jag  ........ behöver jag tillägga att jag blev konfundrad? Kan tillägga att jag aldrig har haft problem med Gran tillsammans med övriga innomhus växter
Maggan H
17-12-2008, 19:26
CITAT (Lady Hamilton @ 17-12-2008, 18:11)  Precis så här läste jag  ........ behöver jag tillägga att jag blev konfundrad? Kan tillägga att jag aldrig har haft problem med Gran tillsammans med övriga innomhus växter Tokfia!
CITAT (Lady Hamilton @ 17-12-2008, 18:11)  Precis så här läste jag  ........ behöver jag tillägga att jag blev konfundrad? Kan tillägga att jag aldrig har haft problem med Gran tillsammans med övriga innomhus växter  ........... Bara för att säga något också så har inte jag heller några problem med mina krukväxter när granen är inne, men det kanske beror på att den åker ut igen efter högst två veckor
Nu för tiden har jag aldrig gran men när mamma alltid tog in granen i stora rummet hängde växterna efter några dagar. Vi fick så småningom höra att det är terpentinen i gran som är störande för växterna så nu får hennes gran stå i stora hallen medans min gran står rotad utanför på framsidan.
blomkronan
23-12-2008, 01:55
CITAT (Lady Hamilton @ 17-12-2008, 18:11)  Precis så här läste jag  ........ behöver jag tillägga att jag blev konfundrad? Kan tillägga att jag aldrig har haft problem med Gran tillsammans med övriga innomhus växter Jag lovar skulle jag släppa in grannen och och växterna sloka...  vore han inte välkommen!  på dig ladyn... Nu har jag extra lyse och luftfuktare... om växterna börjar må dårligt ååååååker granen ut... inte grannen, han är välkommen edit: för många "n" eller för få...
CITAT (CillaM @ 17-12-2008, 19:49)  Nu för tiden har jag aldrig gran men när mamma alltid tog in granen i stora rummet hängde växterna efter några dagar. Vi fick så småningom höra att det är terpentinen i gran som är störande för växterna så nu får hennes gran stå i stora hallen medans min gran står rotad utanför på framsidan. Så har jag hört också... Att det är terpentinen som stör. Eftersom jag ägnar mig åt porslinsmålning, så ingår terpentinoljan i utrustningen. Det händer, att jag skvätter ett par droppar, på plastgranen...  Luktar som när man var liten ju...  (tål inte barren, så jag kan inte ta i en riktig gran) Det blir nästan som en riktig gran ju. Men jag tror att fruktfatet gör större skada än vad granen gör...Framför allt äpplen....Ta bort äpplena och vädra dagligen, så klarar sig växterna.
CITAT (Gillan @ 17-12-2008, 19:39)   ........... Bara för att säga något också så har inte jag heller några problem med mina krukväxter när granen är inne, men det kanske beror på att den åker ut igen efter högst två veckor  TVÅ VECKOR!!!!!!!! Är du helt galen!!! tänk på Dom känsliga fröna..... Dom kan mogna försent och växa dig över huvudet ju. TVÅ DAGAR räcker...In på julaftons morgon och ut på Annandagen Plastgran med vidhängande doft får vara kvar till nyår, i mån om plats.  (Har inte jag, plats alltså) Frukt är tabu, och måste intagas på julafton.  Endast bananer får finnas på bordet. Ät klementinerna direkt....tänkt på att blommorna hatar klementiner och äpplen!!!!!!! Äpplen är värst Skippa Äpplena, och växterna överlever bättre
blomkronan
23-12-2008, 02:44
OJ, det går ju inte... vi har fruktfat med äpplen appelsiner och manariner jämt!!! barnen älskar frukt... Det så klart frukten ligger inte länge... ungarna äter upp, men vi fyller på hela tiden. Barnen eller växterna Frukten får ligga i hallen istället  Så kan jag behålla båda....
CITAT (blomkronan @ 23-12-2008, 02:44)  OJ, det går ju inte... vi har fruktfat med äpplen appelsiner och manariner jämt!!! barnen älskar frukt... Det så klart frukten ligger inte länge... ungarna äter upp, men vi fyller på hela tiden. Barnen eller växterna Frukten får ligga i hallen istället Så kan jag behålla båda.... Klart du skall behålla båda. Ställ fatet i köket och ungarna under granen. Dom skall tindra på julen ju.... (tindra unghelvete,det är jul!!!) Skit i att morsan gått ner för räkning och att pappa är trött...... Visst nä... Nu var det frukten det gällde Ut med frukten och in med gran, om du nu tål den. Granen är ingen fara, men det är rätt kul att höra hur det knäpper i en gran som kommer in. Massor av småkryp som vaknar i värmen
blomkronan
23-12-2008, 03:03
CITAT (pejori @ 23-12-2008, 02:59)  Klart du skall behålla båda. Ställ fatet i köket och ungarna under granen. Dom skall tindra på julen ju.... (tindra unghelvete,det är jul!!!) Skit i att morsan gått ner för räkning och att pappa är trött...... Visst nä... Nu var det frukten det gällde Ut med frukten och in med gran, om du nu tål den. Granen är ingen fara, men det är rätt kul att höra hur det knäpper i en gran som kommer in. Massor av småkryp som vaknar i värmen  Attt jag inte tänkte på det  ... det är ju JUL!
CITAT (blomkronan @ 23-12-2008, 03:03)  Attt jag inte tänkte på det  ... det är ju JUL!  Sedan får du välja... ungarna eller frukten... Men behåller du ungarna, så är det köket som gäller, vid intag av frukt...
blomkronan
23-12-2008, 03:14
CITAT (pejori @ 23-12-2008, 03:09)  Ja, man kan inta frukt på verandan oxå...  det är ju plusgrader..
CITAT (blomkronan @ 23-12-2008, 03:14)  Ja, man kan inta frukt på verandan oxå...  det är ju plusgrader..  Japp...Och dom håller länge, både frukten och ungarna.. Ut på verandan, så lär dom uppskatta värmen och ömheten hemma. Gör dom inte det, så släng dom i elementet, då blir dom både varma och ömma.
blomkronan
23-12-2008, 03:32
CITAT (pejori @ 23-12-2008, 03:25)  Japp...Och dom håller länge, både frukten och ungarna.. Ut på verandan, så lär dom uppskatta värmen och ömheten hemma. Gör dom inte det, så släng dom i elementet, då blir dom både varma och ömma.   som vi brukar säga till dom... hoppa och skit... så får du radiga ben... Pissa så blir du ren... (Har dom ont... så köper vi en ny på måndag! (kroppsdel)  )
CITAT (blomkronan @ 23-12-2008, 03:32)   som vi brukar säga till dom... hoppa och skit... så får du radiga ben... Pissa så blir du ren... (Har dom ont... så köper vi en ny på måndag! (kroppsdel)  ) Va??? Skall jag behöva köpa ett nytt element, för att få sonen på fötter. Akut ryggskott...Kanon!!! Nu får han känna på, vad det innebär att ha ont i ryggen... (men morsan, du som är hemma, kan väl....o.s.v.  ) JAJA..Allt står inte stämplat i panna, bara singel och desperat.
blomkronan
23-12-2008, 03:47
CITAT (pejori @ 23-12-2008, 03:43)  Va??? Skall jag behöva köpa ett nytt element, för att få sonen på fötter. Akut ryggskott...Kanon!!! Nu får han känna på, vad det innebär att ha ont i ryggen... (men morsan, du som är hemma, kan väl....o.s.v.  ) JAJA..Allt står inte stämplat i panna, bara singel och desperat.   nu hänger jag inge mé lägre.... men det gör inget klockan är så mycket så du svamlar väll bara!! :)Nu måste jag sova ska upp och jobba...
blomkronan
23-12-2008, 22:36
Nu hänger jag mé... Var så trött på slutet...inatt. Du får ge sonen ett element i julklapp...
Citrusfrukter borde inte vara några problem för växterna, eftersom de saknar klimakterisk mognad. Alltså de eftermognar inte på samma sätt som äpplen efter de plockats från träden. Äpplen har typ en etyleninducerad fruktmognad och avger därför etylen, som andra växtern/frukter kan lukta sig till och bli stressade av. Tex att de börjar tappa bladen vid för höga koncentrationer när de utsatts under en tid. Tex tomater är tokkänsliga för etylen. Men ett sätta att undvika detta är att köpa äpplen som blivit besprutade med 1-MCP (handelsnamn tex SmartFresh) som lurar äpplet så det inte producerar någon etylen och de håller sig därför färskare längre. Men vad en lärare påstod så berodde blommornas sloknad under vintern enbart på för lite ljus och för högra temperaturer. Som resulterade i högre utgifter för blommorna än vad de hade inkomster. Och han föreslog att man skulle ställa dem kallt så de fick lägre basbetabolism... Men betyder inte det då att man även flyttar på växterna till något annat rum eller så, och då även minskar halterna av luftburna ämnen som kan komma från granen?  Det hade han nog inte riktigt tänkt på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|