CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 14:02)

Det beror INTE på daggmasken att ditt olivträd mår dåligt. Du vet väl att det finns mask i jorden utomhus? Utan mask, ingen jord, typ. Världens nog nyttigaste varelser, helt harmlösa. Du har nog pysslat om trädet lite för mycket istället, antagligen för mycket vatten med för många bevattningstillfällen. En oliv vattnar man på fatet helst och då mycket, jag tar också o vattnar lite ovanfrån så att jorden drar i sig vattnet. Men sedan låter man bli att vattna på flera veckor så att jorden och leran kan torka upp. Det brukar vara lite lera i olivträdens jord och lera håller vatten länge. Håll alltid koll på om det står vatten i fatet efter en dag, gör det det får du tömma bort det.
Sedan är det ju så att växter som har stått ute hela sommaren och som sedan flyttas in i ett nafs mår inte bra. Det är nästan lika viktigt att vänja dom gradvis vid inomhusklimatet som det är att vänja dom på våren till utomhusklimatet. En bit i taget alltså, eller helst ett svalare ställe.
daggmaskar om dom är instängda i små krukor kan faktiskt börja äta små rottrådar plus så gräver dom och täpper till där vattnet ska rinna ut. ute i jorden är det ju inte riktig samma volym som i en kruka ute kan masken gräva och äta fritt utan att störa växterna. maskar i krukor är inte bra!
och Olivträd ska INTE ha lerjord. utan vill ha lucker och väldränerad jord och vill faktiskt hållas fuktiga under sommaren för att få bra tillväxt. och det gör man lämpligaste med att man vattnar den på ytan och vattnar igenom och låter den sedan torka upp på ytan och då vattnar man igen, då är rötterna fuktiga men den är inte blöt vid stambasen eller i jorden vilket oliver inte gillar. det värsta oliver vet är uttorkad lera eller vattensjuk lera. därför ska man blanda i rejält med småleca och grus. lucker och luftig jord ger bra rottillväxt på oliver lika så som att vara fuktiga under sommaren.
har man oliver ute under våren-sommaren och fram till frosten så ska dom placerar kallt och ljust direkt och man behöver därför inte vänja dom vid att vara inne då dom inte ska vara inne i rumstemp utan i en temp på 0c +10c och då blir heller inte chocken så stor.
CITAT (Alba @ 30-12-2008, 13:31)

Nu är mitt olivträd väldigt ledsen. Bladen skrumpnar ihop och torkar.
Jag hittade en stor fet daggmask i krukan som stått ute hela sommaren.
Nu har jag tagit bort all jord kring plantan. Den har enast 2 tjocka rötter.
Alla små fina rottrådar låg som för sig själva under de tjocka rötterna.
Ser ut som någon ätit av rottrådarna. Kan det vara daggmasken ?
Jag har spolat av rötterna och planterat om i ny jord och hoppas nu på det bästa.
hur står den nu i vilken temp och hur vattnar du den ?
har du planterat den i lucker och luftig jord så kommer den snart skjuta nya rötter. placera den ljust(extra ljus) i en temp på +15c så hjälper du den ännu mer . vad jag förstår så hade du den ute långt ut på hösten? då har den fått vintervila ute.
sedan kan du placera ut den igen till våren när det är ca +5c +10c (ta in vid vår frost) och ha den ute tills frosten kommer på hösten och placera den inne kallt ca 0c +10c och ljust. lycka till !