Full version: Olivträd
Alba
Jag har ett olivträd som jag berättat om i en anna tråd....hittar nu inte tråden.

Mitt olivträd har stått som en pinne utan blad hela sommaren. Sent på hösten började den skjuta blad. Jag är så glad och sköter den som ett litet barn.

Men....nu har jag upptäckt att den har som små droppar i spetsen på alla blad.
Jag har underökt men kan inte se någon ohyra......om det nu inte är något som är aktivt bara på natten.
För drygt 1 år sedan hade den sköldlöss som jag bekämpade intensivt men det är borta...vad jag kan se.

Vad kan det vara......är det sköldlössen som är tillbaka eller någon annan objuden gäst ?
Bassam
Tack för frågan:
du vet hur mycket svårt att man bestämmer över sjukdom på internet, men jag ska försöka skicka till dig
bild på svampsjukdom som attackera oliv träd om det är nästan likadana det betyder att din oliv träd attackerade från svampen som heter ( S.Oleagina ) o du vet hur kan vi bekämpa svamp sjukdom , om du vet inte , du ska skriva och jag med mina kompisar kan hjälpa dig.
H: Bassam

[attachment=28437:oliv_svamp.bmp]
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror varken det är någon sjukdom eller skadegörare utan helt normalt. Ganska ofta då växter sätter igång att växa blir det ganska högt vätsketryck då vatten tas upp av rötterna och pumpas upp till bladen som ibland är för små eller för få för att kunna rymma allt detta vatten, för att växtens celler inte ska sprängas pressas överflödigt vatten ut ur öppningar i bladen och det blir vattendroppar på bladen ofta i spetsen på bladen.
Alba
Tack för hjälpen. Då hoppas jag på det bästa.
Alba
Nu är mitt olivträd väldigt ledsen. Bladen skrumpnar ihop och torkar.
Jag hittade en stor fet daggmask i krukan som stått ute hela sommaren.

Nu har jag tagit bort all jord kring plantan. Den har enast 2 tjocka rötter.
Alla små fina rottrådar låg som för sig själva under de tjocka rötterna.
Ser ut som någon ätit av rottrådarna. Kan det vara daggmasken ?

Jag har spolat av rötterna och planterat om i ny jord och hoppas nu på det bästa.
CillaM
Det beror INTE på daggmasken att ditt olivträd mår dåligt. Du vet väl att det finns mask i jorden utomhus? Utan mask, ingen jord, typ. Världens nog nyttigaste varelser, helt harmlösa. Du har nog pysslat om trädet lite för mycket istället, antagligen för mycket vatten med för många bevattningstillfällen. En oliv vattnar man på fatet helst och då mycket, jag tar också o vattnar lite ovanfrån så att jorden drar i sig vattnet. Men sedan låter man bli att vattna på flera veckor så att jorden och leran kan torka upp. Det brukar vara lite lera i olivträdens jord och lera håller vatten länge. Håll alltid koll på om det står vatten i fatet efter en dag, gör det det får du tömma bort det.

Sedan är det ju så att växter som har stått ute hela sommaren och som sedan flyttas in i ett nafs mår inte bra. Det är nästan lika viktigt att vänja dom gradvis vid inomhusklimatet som det är att vänja dom på våren till utomhusklimatet. En bit i taget alltså, eller helst ett svalare ställe.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 14:02) *
Det beror INTE på daggmasken att ditt olivträd mår dåligt. Du vet väl att det finns mask i jorden utomhus? Utan mask, ingen jord, typ. Världens nog nyttigaste varelser, helt harmlösa. Du har nog pysslat om trädet lite för mycket istället, antagligen för mycket vatten med för många bevattningstillfällen. En oliv vattnar man på fatet helst och då mycket, jag tar också o vattnar lite ovanfrån så att jorden drar i sig vattnet. Men sedan låter man bli att vattna på flera veckor så att jorden och leran kan torka upp. Det brukar vara lite lera i olivträdens jord och lera håller vatten länge. Håll alltid koll på om det står vatten i fatet efter en dag, gör det det får du tömma bort det.

Sedan är det ju så att växter som har stått ute hela sommaren och som sedan flyttas in i ett nafs mår inte bra. Det är nästan lika viktigt att vänja dom gradvis vid inomhusklimatet som det är att vänja dom på våren till utomhusklimatet. En bit i taget alltså, eller helst ett svalare ställe.

daggmaskar om dom är instängda i små krukor kan faktiskt börja äta små rottrådar plus så gräver dom och täpper till där vattnet ska rinna ut. ute i jorden är det ju inte riktig samma volym som i en kruka ute kan masken gräva och äta fritt utan att störa växterna. maskar i krukor är inte bra!

och Olivträd ska INTE ha lerjord. utan vill ha lucker och väldränerad jord och vill faktiskt hållas fuktiga under sommaren för att få bra tillväxt. och det gör man lämpligaste med att man vattnar den på ytan och vattnar igenom och låter den sedan torka upp på ytan och då vattnar man igen, då är rötterna fuktiga men den är inte blöt vid stambasen eller i jorden vilket oliver inte gillar. det värsta oliver vet är uttorkad lera eller vattensjuk lera. därför ska man blanda i rejält med småleca och grus. lucker och luftig jord ger bra rottillväxt på oliver lika så som att vara fuktiga under sommaren.

har man oliver ute under våren-sommaren och fram till frosten så ska dom placerar kallt och ljust direkt och man behöver därför inte vänja dom vid att vara inne då dom inte ska vara inne i rumstemp utan i en temp på 0c +10c och då blir heller inte chocken så stor.

CITAT (Alba @ 30-12-2008, 13:31) *
Nu är mitt olivträd väldigt ledsen. Bladen skrumpnar ihop och torkar.
Jag hittade en stor fet daggmask i krukan som stått ute hela sommaren.

Nu har jag tagit bort all jord kring plantan. Den har enast 2 tjocka rötter.
Alla små fina rottrådar låg som för sig själva under de tjocka rötterna.
Ser ut som någon ätit av rottrådarna. Kan det vara daggmasken ?

Jag har spolat av rötterna och planterat om i ny jord och hoppas nu på det bästa.

hur står den nu i vilken temp och hur vattnar du den ?

har du planterat den i lucker och luftig jord så kommer den snart skjuta nya rötter. placera den ljust(extra ljus) i en temp på +15c så hjälper du den ännu mer . vad jag förstår så hade du den ute långt ut på hösten? då har den fått vintervila ute.

sedan kan du placera ut den igen till våren när det är ca +5c +10c (ta in vid vår frost) och ha den ute tills frosten kommer på hösten och placera den inne kallt ca 0c +10c och ljust. lycka till !
Alba
Min tanke var också som du säger Flaxss att i en liten kruka på en litan yta kanske daggmasken angriper små tunna rötter.
Nu har jag planterat den (alltså inte masken rotfl.gif )....olivträdet i väldigt lucker och fin jord.
Den står under extra belysning av lysrör i ca 18-20°
Nu ska jag hålla bra koll på vattningen och vattna från krukan som du säger Cilla.

Jag hade den ute i höstas väldigt långt in på hösten....tills det blev minusgrader. Som jag tidigare berättade har den inte haft ett enda blad på hela sommaren. Bladen kom på senhösten. Den har vuxit och grott så bra och plötsligt bara på några dagar började bladen dra ihop sig.

Jag har kollat ordenligt på hela växten och det finns inga som helst spår av ohyra.

thanks.gif nu håller vi tumamrna att det ska gå bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Daggmaskar angriper ALDRIG rötter, de är inte fysiskt kapabla att göra det för de har inget de kan tugga med, daggmaskar äter ruttnande växtdelar som är så upplösta att de är i stort sett flytande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-12-2008, 17:07) *
Daggmaskar angriper ALDRIG rötter, de är inte fysiskt kapabla att göra det för de har inget de kan tugga med, daggmaskar äter ruttnande växtdelar som är så upplösta att de är i stort sett flytande.

läst i en krukväxtbok att dom kan börja äta fina rötter om dom inte hittar annan mat i småkrukor.

för daggmaskar drar ju ner vad dom hittar i sina gångar och väntar tills det går att äta, varför kan dom då inte dra med sig små rötter? och en rottråd kan dom väl lätt suga i sig. vilket i sin tur gör att växten mårdåligt då det är just dom finaste rötterna som dom suger upp vatten och näring med.

med tanke på att det inte är så mycket löv,fruktdelar i krukor så finns där ju bara rötter som dom kan äta. hur det går till är väl en annan femma.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 30-12-2008, 16:06) *
Min tanke var också som du säger Flaxss att i en liten kruka på en litan yta kanske daggmasken angriper små tunna rötter.
Nu har jag planterat den (alltså inte masken rotfl.gif )....olivträdet i väldigt lucker och fin jord.
Den står under extra belysning av lysrör i ca 18-20°
Nu ska jag hålla bra koll på vattningen och vattna från krukan som du säger Cilla.

Jag hade den ute i höstas väldigt långt in på hösten....tills det blev minusgrader. Som jag tidigare berättade har den inte haft ett enda blad på hela sommaren. Bladen kom på senhösten. Den har vuxit och grott så bra och plötsligt bara på några dagar började bladen dra ihop sig.

Jag har kollat ordenligt på hela växten och det finns inga som helst spår av ohyra.
thanks.gif nu håller vi tumamrna att det ska gå bra.

den kan vara en chock att att bli placerad så varmt efter att den varit ute så länge. har man den ute så länge ska den placeras direkt kallt även inne eller så höjer man tempen åt den inne med extra ljus så den får vår inne. vi får hoppas att den mår bättre nu!
Bassam
Tack för frågan.
Jag tycker att svampen attacker rötter inne o man kan inte ser dom, så de förbjuder rötter att få vatten som växter behöver.
H:Bassam
CillaM
Rötterna är ruttna pga av att det varit för dålig dränering. Plantera inte oliven för djupt. Jorden skall vara väldränerad, gärna av grövre jordkvalitet. Lera blandas i krukorna tillsammans med större sand och grus, för det mesta blandas för mycket lera i och man måste ta bort hälften av det när man planterar om hemma, och oliv ska ha lera i sin jord, det är där näringen finns.

Olivträdet skall vattnas grundligt 1 gång i månaden, just för att det är lera som är fukthållande i jorden. Det är inte stora 3-kilos lerklumpar vi talar om utan mer i grusstorlek. För blött i krukan tar död på trädet och kan också generera sjukdomar. Det är lätt gjort att vattna för mycket. Har man som regel att vattna rejält 1 gång i månaden behöver man inte tänka mer på den saken.

En relativ jämn temperatur för att inte chocka oliven, och en jämn bevattning. Att man har en rejäl lerkruka för olivträdet behövs väl inte påpekas. Att placera en oliv direkt från värme till kyla gör faktiskt att den reagerar, resultatet ser du kanske inte direkt men växling mellan kallt och varmt är inte bra. Jag fick rekommenderat att avvänja mitt olivträd innan jag tog in det i huset efter en sommar om jag alls behövde ta in det. Det står på verandan, som är glasad men med vanligt trallvirke och en öppning (alltså utan dörr). Där har det stått nu sedan i oktober. Och trädet mår alldeles utmärkt. Nu är det ju så att alla inte har möjligheten att ta in olivträd i ett utrymme där det är mellan 0-10 grader varmt då ytan kanske saknas och man inte kan ha den låga temperaturen inomhus. Det är ju därför många gör det misstaget att ta in oliven i värmen, och det torra klimatet vi har i våra hus.
Jag gjorde själv det misstaget för 1,5 år sedan och trädet höll på att stryka med.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 21:03) *
Rötterna är ruttna pga av att det varit för dålig dränering. Plantera inte oliven för djupt. Jorden skall vara väldränerad, gärna av grövre jordkvalitet. Lera blandas i krukorna tillsammans med större sand och grus, för det mesta blandas för mycket lera i och man måste ta bort hälften av det när man planterar om hemma, och oliv ska ha lera i sin jord, det är där näringen finns.

Olivträdet skall vattnas grundligt 1 gång i månaden, just för att det är lera som är fukthållande i jorden. Det är inte stora 3-kilos lerklumpar vi talar om utan mer i grusstorlek. För blött i krukan tar död på trädet och kan också generera sjukdomar. Det är lätt gjort att vattna för mycket. Har man som regel att vattna rejält 1 gång i månaden behöver man inte tänka mer på den saken.

En relativ jämn temperatur för att inte chocka oliven, och en jämn bevattning. Att man har en rejäl lerkruka för olivträdet behövs väl inte påpekas. Att placera en oliv direkt från värme till kyla gör faktiskt att den reagerar, resultatet ser du kanske inte direkt men växling mellan kallt och varmt är inte bra. Jag fick rekommenderat att avvänja mitt olivträd innan jag tog in det i huset efter en sommar om jag alls behövde ta in det. Det står på verandan, som är glasad men med vanligt trallvirke och en öppning (alltså utan dörr). Där har det stått nu sedan i oktober. Och trädet mår alldeles utmärkt. Nu är det ju så att alla inte har möjligheten att ta in olivträd i ett utrymme där det är mellan 0-10 grader varmt då ytan kanske saknas och man inte kan ha den låga temperaturen inomhus. Det är ju därför många gör det misstaget att ta in oliven i värmen, och det torra klimatet vi har i våra hus.
Jag gjorde själv det misstaget för 1,5 år sedan och trädet höll på att stryka med.

att vattna oliven när ytan har torkat upp har funkat för mig sedan 2004. eller att vattna den en gång i månaden som du gör funkar ju också även om jag själv inte skulle göra så.

har aldrig haft lergranulat eller lera till mina oliver även det har funkat sedan 2004. närings finns i fler material än lera. men den kan också få lergranualt i krukan om man blandar upp med grus och leca (inte sand).

kan man inte ge den en sval vintervila ska man heller inte ha oliv. har man ute sin oliv tills frosten kommer ska man placera den svalt eller +15c under extra ljus.
CillaM
Som du själv skriver flaxss så funkar det på fler sätt, håller med dig. Det jag skrev tidigare om är att så odlas oliv, man omvandlar bara det till krukodling. Kan man inte ha det optimala sättet för en växt får man göra det bästa av det man har. Dör det så dör det, men med mindre modifieringar kan man få det att överleva och dessutom att trivas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon