|
maramara
17-12-2008, 18:32
Har just fått besked att jag nu ska bli pensionär. Har alltid längtat efter hund, men har aldrig kunnat skaffa hund p.g.a. långa arbetstider. Nu känns det förhoppningsfullt. Har blivit förtjust i rasen Lagotto men, vad säger ni som har "hundvana". Är det en bra första hund.
Lagotto är en jättefin hund, men jag rekommenderar den inte som första hund, om man inte har stor hundvana sedan tidigare! Det är en ganska så krävande ras, vad gäller uppfostran och motion! Ta tid på dig och gå gärna till en hundutställning och titta på de raser du är intresserad av, och prata med uppfödare av den ras som du är intresserad av! Lycka till med ditt hundköp, vad det nu än blir för ras!
Annika_59
17-12-2008, 23:54
Hej Maramara! Jobbar sedan några år med hundar - trimning och kurser. Kul att du vill ha hund! Det är trevliga djur, har två just nu. Beroende på hur du är som person är det ju viktigt att välja rätt så tänk noga efter före ditt köp. Några punkter som kan vara värda att fundera på ska du få här. Hanar har en tendens att alltid, jag menar för resten av hans liv, försöka att klättra i rang. Det är hans jobb. Detta skiljer sig visserligen ganska mycket från ras till ras och från individer inom raserna också. Det finns honor som är dominanta också men inte lika fullt ut och är därför lättare att ha att göra med. Tänk på att hunden är ett flockdjur och att den behöver en tydlig ledare - en som fostrar och kan säga ifrån - och inte bara slösar kärlek. När en hund blir till problemhund är det oftast bristande ledarskap som är orsaken. Vill du ha en valp så kommer det att komma en tonårstid med tillhörande trots. Varar till ungefär 2 års ålder beroende på ras. Gå en valpkurs och sedan vardagslydnad så du får lite vägledning. Det är jättekul att jobba med hundar. Fundera också på vad för slags päls du vill att hunden ska ha. Raser med lång päls kräver daglig skötsel! Lång päls tovar lätt och samlar massor med grus, barr, kvistar, kardborrar och div annat från skog och mark. Att bada hunden med jämna mellanrum är också viktigt. Hålls inte pälsen i trimm kan det bli eksem och annat tråkigt som följd. Om inte annat så stretar tovorna i huden och det är inte skönt. Men tycker man det verkar vara roligt att pyssla med pälsvård så välj man en sådan hund. Sen är det ju om du vill ha en stor, mellan eller en liten hund. Lagotto är väl vad man kan kalla en mellan. Är du en aktiv människa så kan man med fördel välja en lite mer i det hänseendet krävande hund. Är du däremot något av en soffpotatis så måste man välja en ras som är lite av det den också. Jag för min del älskar vinthundens temperament - soffpotatis inomhus för att rasa i 70 km/h utomhus jagandes varandra. Man måste alltså ha tillgång till minst en jättestor hundrastgård om man inte bor på landet. Jag har valt de korthåriga. Här kan du läsa lite om olika raser: vovve.netLycka till
Anki på Öland
18-12-2008, 00:38
CITAT (Annika_59 @ 17-12-2008, 23:54)  ..................................... Raser med lång päls kräver daglig skötsel! Lång päls tovar lätt och samlar massor med grus, barr, kvistar, kardborrar och div annat från skog och mark. Att bada hunden med jämna mellanrum är också viktigt. Hålls inte pälsen i trimm kan det bli eksem och annat tråkigt som följd. Om inte annat så stretar tovorna i huden och det är inte skönt. Men tycker man det verkar vara roligt att pyssla med pälsvård så välj man en sådan hund.......................... Vill bara rätta lite beträfffande pälshundar. Så jobbig som så här är inte en pälshund. Visst måste man bada och borsta men inte så hysteriskt. Dessutom finns en fördel med långa pälsar, du slipper deras päls omkring dig, varken på möbler eller kläder. Den päls dom fäller är den som bildar tovorna som du kammar/borstar bort. Hur mycket som fastnar i benpälsen är också beroende på pälskvalitet. Jag har hundar där inte en pinne fastnar och andra som det fastnar en hel del på när vi går i skogen, men det är oftast inte något stort problem. Anki
maramara
18-12-2008, 01:55
Tack för svaren. Har fått tips om en ung tik 1år. Hon var ämnad för avel, men fick inte klara papper på höftröntgen. Enligt uppfödaren är hon därför inte lämplig för avel, men påstår att hunden troligtvis aldrig kommer att lida av defekten eftersom avvikelsen var knappt skönjbar på plåtarna. Hur pass allvarligt kan det vara? Tiken har för övrigt fina egenskaper, familjär och lugn, inga besvär vid vet.besök. Fungerar tydligen bra tillsammans med andra hundar, katter och människor. Kan detta vara ett bättre alternativ, än att börja med en valp, med tanke på att det blir min första hund. Tänker både på hundens bästa och min möjlighet att klara av matterollen.
blomkronan
18-12-2008, 02:13
Hej Maramara ÅÅÅ va kul att du bestämt dig för att skaffa hund. Mitt råd till dig är att välj en ras som stämmer med din personlighet. Välj inte en rad bara för att en vän eller bekant har en sån... eller för utseendet. Tänk på hur du är som person... vill du jobba med din hund, eller vill du ha sällskap? Jobba med din hund måste du göra oavsett vilken hundras du väljer... frågan är bara HUR mycket? Gå först på storlek, hur mycke hund klarar du av att hålla? hur mycke pondus har du? Alla hundar vill ha kärlek... men på rätt sätt! Hårvård... Ja som dom andra redan har sagt. Väljer du en långhårig hund kan du borsta bort håren... väljer du en korthårig hund så sätter sig håren i dina kläder, möbler ... ja överallt! Lagotto rasen har jag inge erfarenhet av och kan inte säga hur dom är... Men känner du att du har vad som krävs, så gör vad du känner för  Lycka till vid ditt hund val. //Mari
CITAT (Annika_59 @ 17-12-2008, 23:54)  Hanar har en tendens att alltid, jag menar för resten av hans liv, försöka att klättra i rang. Det är hans jobb. Detta skiljer sig visserligen ganska mycket från ras till ras och från individer inom raserna också. Det finns honor som är dominanta också men inte lika fullt ut och är därför lättare att ha att göra med. Brukar inte kastering lösa den typen av problem för det mesta? Jag hade en hane och han var inte särsklit svår, och jag tycker alltid folk sagt tvärtom att tikar är svårare och mer egna. Fast i grund och botten handlar det väl om indivder och man kan väl inte var säker på det ena eller det andra.
Chivvie
18-12-2008, 13:08
CITAT (maramara @ 18-12-2008, 01:55)  Tack för svaren. Har fått tips om en ung tik 1år. Hon var ämnad för avel, men fick inte klara papper på höftröntgen. Enligt uppfödaren är hon därför inte lämplig för avel, men påstår att hunden troligtvis aldrig kommer att lida av defekten eftersom avvikelsen var knappt skönjbar på plåtarna. Hur pass allvarligt kan det vara? Tiken har för övrigt fina egenskaper, familjär och lugn, inga besvär vid vet.besök. Fungerar tydligen bra tillsammans med andra hundar, katter och människor. Kan detta vara ett bättre alternativ, än att börja med en valp, med tanke på att det blir min första hund. Tänker både på hundens bästa och min möjlighet att klara av matterollen. Det KAN vara en bra lösning. En hund med lindrigt höftledsfel skall hållas slank och gärna välmusklad, då det minskar risken för problem. Är det en lagotto, skall hon även ha klara papper vad det gäller ögonlysning! Kräv att få ha tiken på prov en tid, för att känna av om ni trivs tillsammans. Det är både fördelar och nackdelar med omplaceringshund. Eftersom hon är året, har den jobbigaste (men samtidigt viktigaste) valpperioden passerat. Däremot har hon inte passerat unghundsstadiet, med dess problem, mycket grundat på hormonpåverkan. Som skrivits ovan - gå kurser! Även om du inte är intresserad av annat än vardagslydnad, så finns det nycket kunskap att hämta där. Inte minst hur du kan aktivera hunden, så den är roligare att umgås med. Sedan finns det mycket litteratur att välja mellan; börja med ett biblioteks sortiment, för att se vad som fängslar dig. Därifrån bör du kunna finna ytterligare hänvisningar om du vill. Lycka till med hundägandet.
herkules
18-12-2008, 20:01
CITAT (maramara @ 18-12-2008, 01:55)  Tack för svaren. Har fått tips om en ung tik 1år. Hon var ämnad för avel, men fick inte klara papper på höftröntgen. Enligt uppfödaren är hon därför inte lämplig för avel, men påstår att hunden troligtvis aldrig kommer att lida av defekten eftersom avvikelsen var knappt skönjbar på plåtarna. Hur pass allvarligt kan det vara? Tiken har för övrigt fina egenskaper, familjär och lugn, inga besvär vid vet.besök. Fungerar tydligen bra tillsammans med andra hundar, katter och människor. Kan detta vara ett bättre alternativ, än att börja med en valp, med tanke på att det blir min första hund. Tänker både på hundens bästa och min möjlighet att klara av matterollen. hur pass dåliga är höfterna? en lagotto med exvis d eller e-höfter skulle jag inte köpa. annars precis som det skrivits så funkar ju en såpass liten hund ändå med ett lindrigt hd om du håller henne smal. jag tycker inte att det är någon fara att köpa en "krävande" ras som förstahund, någonstans måste man ju börja eller hur? vet man bara vad hunden kräver och man är villig att ställa upp på det (att ha hund ska vara roligt!) så är det inga som helst problem. leta ras i övrig så tänk ut hur du vill att din hund ska vara till sättet, skaffa den största hundboken som finns, tejpa för alla bilder och LÄS om de olika raserna. den som faller dig på läppen ska du ha, skitsamma sen hur den ser ut. lycka till - hunden är det bästa som hänt människan! jo just det, om du tänker dig gå kurser, var noga med instruktör, det går så många dumskallar därute som tror de kan hund..
ingrid fuxwall
18-12-2008, 20:28
Familjens två första hundar var omplaceringar kring året och för oss var det inte det bästa, med omplacering, men för Er fungerar det kanske bättre. Men aldrig att jag skulle skaffa mig en hund som har deffekt - tänker kanske helt fel.
Mitt råd till dig är att besöka tex. en hundutställning och sedan kontakta några uppfödare och besöka dem och bekanta dig med vuxna ex. av rasen du tänker dig.
Blev lite fundersam över inlägget från Annika_59 - så hemska är inte hundar Annika, eller är det din erfarenhet?
maramara
18-12-2008, 21:02
Ska besöka kenneln innan valparna kommer, just för att "bara "se de vuxna hundarna av rasen. Har ännu inte helt bestämt mig ang valp/unghund, men jag har pirr i magen, nästan eufori, tror jag börjar känna som barnen inför julen, om ni förstår. Nästan som att vänta barn igen
ingrid fuxwall
18-12-2008, 21:14
CITAT (maramara @ 18-12-2008, 21:02)  Ska besöka kenneln innan valparna kommer, just för att "bara "se de vuxna hundarna av rasen. Har ännu inte helt bestämt mig ang valp/unghund, men jag har pirr i magen, nästan eufori, tror jag börjar känna som barnen inför julen, om ni förstår. Nästan som att vänta barn igen  Att skaffa sig valp är som att ha småbarn, bara att det går fortare för hunden att växa upp och att samhället inte tar lika stor hänsyn till valpen som det lilla barnet. Önskar dig all lycka och hoppas att du får en lika trevlig valp/hund som den jag har. ingrid
Lite OT - bara för nyfikenhetens skull (ni som är duktiga på hundar). Vad skulle passa en person som är mer åt "soffpotatis"-hållet, som vill ha en mindre hund, och som helst ska 'sakna jaktinstinkt' för mindre djur? Som inte kräver så mycket pälsvård, men som gärna är lättlärd och 'klok'. Bara nyfiken om ni har några förslag
Chivvie
19-12-2008, 14:53
Alla mår bra av motion! Både hundar och soffpotatisar. För även om du är en soffpotatis, så mår ALLA hundar bra av att bli aktiverade. Aktivera betyder inte att gå milslånga prommenader i ur och skur, eller kasta pinnar i två timmar! Aktivera betyder att hunden måste använda sin hjärna för att lösa problem. Vad sedan problemen består av sätter din fantasi gränsen för. Exempel: Hämta grejor. (Kan utvidgas till att så småningom bli en specifik grej ur en hel hög föremål). Leta gömda godisbitar (Ännu hellre föremål, som belönas med godis när det hämtas till matte/husse.) Bära hem tidningen, diverse cirkuskonster, tala om var någon har gömt sig, mm, mm.
Det finns ett antal böcker att köpa/låna.
Sedan är det du som präglar din valp - miljön spelar större roll än arvet! (Bortsett från extremt profilerade raser typ drivande jakthundar, vallare m.fl.)
Varför inte en Västgötaspets? Är ju ursprungligen en gårdshund, som har sysselsatts med lite av varje som kan förekomma på en lantgård. Har en själv, nu snart 11 år. Han är lugn inne och på allerten ute. Inte speciellt jaktintresserad, ganska lättlärd och försöker aktivt finna egna lösningar på problem som uppstår. Har även en vän som har en King Charles Cavaljer Spaniel och hennes hund är en supertrevlig lättlärd tik, som vill vara matte till lags i alla lägen. Inte speciellt motionskrävande, men hänger gärna med när tillfälle bjuds.
Men det finns många trevliga raser, och det viktiga är att hitta en trevlig individ, vilket inte alltid är det lättaste. Ställ krav på uppfödaren! Alla raser SKALL (enligt min mening) ha godkänt mentaltest på föräldrarna. Dessutom skall man inte avla på djur som har/är bärare av ärftliga sjukdomar. Många raser har tyvärr detta och det är inte alltid uppfödarna seriöst försöker bekämpa dessa defekter.
herkules
19-12-2008, 20:22
CITAT (Chivvie @ 19-12-2008, 14:53)  /.../Men det finns många trevliga raser, och det viktiga är att hitta en trevlig individ, vilket inte alltid är det lättaste. Ställ krav på uppfödaren! Alla raser SKALL (enligt min mening) ha godkänt mentaltest på föräldrarna. /..../ måste rätta dig här, det är en mentalbeskrivning inte ett test man gör. när man mentalbeskriven en ras så ska man vara väldigt på det klara med vad det är för ras man beskriver så att något som är rastypiskt för just den hunden inte blir till något negativt, som exvis neka lekinvinter, inte ta kontakt osv, det kan vara precis så det ska vara. det kan dock vara bra att kolla mentalbeskrivningar på den rasen man är intresserad av, alltid lär man sig något mer om rasen. vad det gäller lugnare hundar så kanske större hundar är de bästa sällskapshundarna typ new foundland, berner sennen. kan dock inte svära på det då jag aldrig ägt en sådan hund själv men många beskriver dem som vill gå promenader men inte så himla mycket mer. ja såklart en hund behöver mental stimulans men det gäller ju alla raser. sen finns ju alltid de här små hundarna i sällskapsgruppen fast de tror jag kan vara nog så krävande.
blomkronan
19-12-2008, 20:56
 Nu finns det för och nackdelar med att aktivera sin hund... Shaggy är min lilla bebis... Hunden alltså! Jag brukar gömma en toarulle med godis i... Jag säger bara "var är rullen" och han får fart. Letar överatllt  jag har sååå många gömställen... han vet vad som väntas av honnom!  Han tycker det är sååå kul. När han hittat rullen, får han slita och dra ett tag och sen får han belöningen  Till saken hör nu att vi kläde granen i helgen för att få lite julkänsla nu när vi har barmark... under la vi alla julklappar som vi har köpt,inslagna... När jag kom upp i morse låg en lycklig hund på vardagsrummet  runt honom fanns mängder av julpapper... han hade öppnat ALLA julklapparna Som tur va så såg inte ungarna det dom låg och sov... Man får tänka sig för... när man har hund!!!
maramara
19-12-2008, 21:39
Lyllos Shaggy.
CITAT (blomkronan @ 19-12-2008, 20:56)   Nu finns det för och nackdelar med att aktivera sin hund... Shaggy är min lilla bebis... Hunden alltså! Jag brukar gömma en toarulle med godis i... Jag säger bara "var är rullen" och han får fart. Letar överatllt  jag har sååå många gömställen... han vet vad som väntas av honnom!  Han tycker det är sååå kul. När han hittat rullen, får han slita och dra ett tag och sen får han belöningen Till saken hör nu att vi kläde granen i helgen för att få lite julkänsla nu när vi har barmark... under la vi alla julklappar som vi har köpt,inslagna... När jag kom upp i morse låg en lycklig hund på vardagsrummet  runt honom fanns mängder av julpapper... han hade öppnat ALLA julklapparna Som tur va så såg inte ungarna det dom låg och sov... Man får tänka sig för... när man har hund!!! Låter preciiis som mitt barnbarn... Han tar en kula och sedan går han...Vidhängande gran följer med...Sedan kommer "ajjabajja" med ett gott flin och en minipekfinger i luften... Går ju inte att bli arg då inte.
blomkronan
19-12-2008, 22:35
CITAT (pejori @ 19-12-2008, 22:15)  Nä, inte kan man bli arg...  man har sååå sköna stunder med en hund... och barnbarn. Men jag har inga barnbarn än... jag har min hund maramara att skaffa hund är som att få barn igen  UNDERBART
CITAT (blomkronan @ 19-12-2008, 22:35)  Nä, inte kan man bli arg...  man har sååå sköna stunder med en hund... och barnbarn. Men jag har inga barnbarn än... jag har min hund maramara att skaffa hund är som att få barn igen  UNDERBART  Det som är svårast att komma ihåg är, att när hunden är "fullvuxen" är den fortfarande en valp/ unghund... En del personer verkar tro, att hunden är vuxen med sin storlek, medans barnbarn verkar växa när man väder ryggen åt dom.
blomkronan
19-12-2008, 22:54
CITAT (pejori @ 19-12-2008, 22:47)  Det som är svårast att komma ihåg är, att när hunden är "fullvuxen" är den fortfarande en valp/ unghund... En del personer verkar tro, att hunden är vuxen med sin storlek, medans barnbarn verkar växa när man väder ryggen åt dom.  MINA... barn växte bakom ryggen på mig... Just nu har Shaggy problem att hitta alla ostbågar... som jag gömt Är det fredagkväll så är det...
CITAT (blomkronan @ 19-12-2008, 22:54)  MINA... barn växte bakom ryggen på mig... Just nu har Shaggy problem att hitta alla ostbågar... som jag gömt Är det fredagkväll så är det...   Det gäller att träna hjärnan på dom små liven, om man vill ha sina skor och stolar kvar. Motion, mat och sedan kärlek.
blomkronan
20-12-2008, 00:00
Morgonen börjar med att jag går upp... han ligger kvar! jag sätter på kaffet... han ligger kvar! gör mig iording... han ligger kvar! ungarna går till skolan... han ligger kvar! en soffpotatis!!!  . När jag öppnar ytterdörren.... hör jag ett duns från övervåningen (shaggy hoppar ur sängen) och kommer rusande ner för trappen  hur kan man vara redo så snabbt??? OK... han behöver inte borsta tänderna och klä på sig, men hur kan man bli vaken på 3 sekunder???? När vi är ute är han som en raket... var kommer all energi ifrån??? DET ÄR SÅÅÅÅÅ UNDERBART ATT HA HUND
CITAT (blomkronan @ 20-12-2008, 00:00)  Morgonen börjar med att jag går upp... han ligger kvar! jag sätter på kaffet... han ligger kvar! gör mig iording... han ligger kvar! ungarna går till skolan... han ligger kvar! en soffpotatis!!!  . När jag öppnar ytterdörren.... hör jag ett duns från övervåningen (shaggy hoppar ur sängen) och kommer rusande ner för trappen  hur kan man vara redo så snabbt??? OK... han behöver inte borsta tänderna och klä på sig, men hur kan man bli vaken på 3 sekunder???? När vi är ute är han som en raket... var kommer all energi ifrån??? DET ÄR SÅÅÅÅÅ UNDERBART ATT HA HUND  Visst är det... Dom lär sig klockan också...Testa med att ligga kvar i sängen får du se... Då har jag snabbt två som slickar mina ögonlock. Vakna!!!vi vill ut!!! Jag blinkar lite försyt, och vovvarna blir överlyckliga när dom ser att ögonfransarna rör sig... Sedan är jag rökt, det är bara att kravla sig upp, mellan tassar och nosar, för att öppna dörren och kliva ut...helst i nattsärken, om jyckarna får bestämma, men "barfota" över hela kroppen, uppskattas bara av nödiga hundar som kan klockan.
maramara
08-01-2009, 15:59
Har nu hälsat på i kenneln. Så bedårande hundar. Jag är nu helt såld. trots att jag ännu bara träffat de vuxna hundarna. Har bestämt mig för en valp ur nästa kull, just för att få följa den från början. Nu bara väntar jag
herkules
09-01-2009, 16:27
härligt! lycka till!
Är det en Lagotto kennel du har besökt? Har aldrig träffat någon själv, men har bara hört positiva utlåtanden om dem. Det kommer säkert att gå jättebra! Vi har två hundar som vi har tagit över, en labbe som varit hos husse sedan hon var 1 år, hon är nu 10år. Det var en inkörningsperiod på 2 månader ungefär, de har ju redan en uppfattning om livet liksom. Sedan har vi en Border collie som vi nyligen tagit över från släktingar, han är nu snart 1 år och vi har haft honom två månader. Han har blivit en riktig mattehund och det känns nu som att vi har vant oss vid varandra. Dessutom har vi en wachtelhund som vi haft från valpstadiet. Det viktiga när man tar över en unghund är nog att man är med hunden väldigt mycket till en början, så att de tyr sig till en ordentligt. Sedan är det ju mycket en individfråga också, vissa hundar blir ju aldrig så där riktigt präglade på någon människa även om man haft dem från valpstadiet. Andra tyr sig snabbt till en ny matte eller husse, min kompis tog över en 4 år gammal Weimaraner, hon är en mattehund utan dess like! Våran wachtel är en riktig hussehund, hårt präglad från dag ett, sova med husses t-shirt i husses säng. Som nybliven pensionär kommer du ju att tillbringa nästan all tid med din vovve, det kommer att bli en riktig mattehund oavsett om du tar en valp eller en unghund, tror jag!!
En hund måste man ha för att vara lycklig, minst en!! Många ojjar sig över att vi har tre, men steget från två till tre märks knappt. Även två måste ha sina promenader och sin stimulans.
//Heda
maramara
12-01-2009, 18:01
Jaa, en kenneluppfödare som har fina Lagottohundar. Denna uppfödare nämns då och då i positiva ordalag av andra Lagottoägare på nätet, vilket känns seriöst och bra. Men framför allt var mötet på kenneln både varmt och glädjefullt mellan två och fyr benta. Och jag väntar.....
Jag ska TITTA  på valp onsdag kl 10 en liten pudel som föddes 12/12
Man ska köpa hund efter förmåga !man köper inte tex jakthund om man inte jagar eller en brukshund om man inte är bered att jobba med den,köper man sådana hundar och man inte passar för dom och kan fylla deras behov då får man för eller senare problem.Tyvär köper många hundar efter godtycke eller så att säga köper en hund som de tycker är snygg häfftig eller gullig utan att tänka ett ögonblick på om de som ägare kan fylla hundens behov.Man ska köpa don efter person alltså en hund som passar ens personlighet sitt uteliv ens behov av motion osv,att köpa en hund avsed för jakt bruks eller vallhund om man bara vill ha en lugn hund som ligger i knäet då är man fel ute och kommer att stöta på problem,så tänk efter först !Det finns så oerhört många omplaseringshundar i dag tack vare att människor väljer hund efter utsende och vad de annser vara häfftigt och mysigt o kul och sedan inte reder ut hundens behov av motion träning och många har inte förstår att hunden är ett flockdjur som inte tycker om att vara ensamma hela dagarna.Man ska välja hund efter personlighet och förmåga . Efter första Januari är det lag på att en hund får inte lämnas ensam mer än högst fyra timmar,en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen.Det går att läsa om detta påp Jordbruksverket.se.Nu tror jag att du har tänkt igenom detta med att skaffa hund men kolla gärna runt på olika siter om hur hundar är rent menthalt och vad de fodrar av ägaren för att bli lyckliga hundar .olika rasers behov osv.Själva har vi funderat i två år vad som skulle passa oss och vi har fortfarande inte kommit överens :rolleyes:Har haft jakthundar innan ! Kram Motti
Chamomille
13-01-2009, 07:28
CITAT (blomkronan @ 19-12-2008, 20:56)   Nu finns det för och nackdelar med att aktivera sin hund... Shaggy är min lilla bebis... Hunden alltså! Jag brukar gömma en toarulle med godis i... Jag säger bara "var är rullen" och han får fart. Letar överatllt  jag har sååå många gömställen... han vet vad som väntas av honnom!  Han tycker det är sååå kul. När han hittat rullen, får han slita och dra ett tag och sen får han belöningen  Till saken hör nu att vi kläde granen i helgen för att få lite julkänsla nu när vi har barmark... under la vi alla julklappar som vi har köpt,inslagna... När jag kom upp i morse låg en lycklig hund på vardagsrummet  runt honom fanns mängder av julpapper... han hade öppnat ALLA julklapparna Som tur va så såg inte ungarna det dom låg och sov... Man får tänka sig för... när man har hund!!!
maramara
17-01-2009, 18:11
Jag har i veckan fått telefonbesked om att tiken förlorat alla valpar utom en hanhund, valpningen satte igång för tidigt och en av fostren hade varit död länge. Stackars tik, hon fick ta resterande med kejsarsnitt. Är så ledsen nu.
CITAT (maramara @ 17-01-2009, 18:11)  Jag har i veckan fått telefonbesked om att tiken förlorat alla valpar utom en hanhund, valpningen satte igång för tidigt och en av fostren hade varit död länge. Stackars tik, hon fick ta resterande med kejsarsnitt. Är så ledsen nu. Ååååå nej så tråkigt
maramara
27-01-2009, 20:46
Har nu fortsatt att leta efter "min" hundvalp, och har hittat henne hos en kennel som samarbetar med den första kenneln. Jag ska hämta henne nu på torsdag. Tiken är född nov 08. Jag kan knappast tro det är sant, är så förväntansfull.
blomkronan
27-01-2009, 20:52
CITAT (maramara @ 27-01-2009, 20:46)  Har nu fortsatt att leta efter "min" hundvalp, och har hittat henne hos en kennel som samarbetar med den första kenneln. Jag ska hämta henne nu på torsdag. Tiken är född nov 08. Jag kan knappast tro det är sant, är så förväntansfull. GRATTIS Ni kommer få många härliga stunder tillsamans
Det lilla jag känner till om Lagottos är inte mycket men jag tycker att Lagottos är ursöta och min fars labbe har en lagotto som flickvän.  //Ciczi
Erika i Sandviken
01-02-2009, 13:56
CITAT (humla @ 18-12-2008, 22:24)  Lite OT - bara för nyfikenhetens skull (ni som är duktiga på hundar). Vad skulle passa en person som är mer åt "soffpotatis"-hållet, som vill ha en mindre hund, och som helst ska 'sakna jaktinstinkt' för mindre djur? Som inte kräver så mycket pälsvård, men som gärna är lättlärd och 'klok'. Bara nyfiken om ni har några förslag  Jag skulle föreslå chihuahua.Vi har två och dom älskar att kura i soffan och är inte större än ett marsvin,bara högre på benen.
maramara
01-02-2009, 17:44
Hej Måste få berätta att jag har hämtat min lilla Lagotto Hon heter Izzy och är helt bedårande söt. Hon är vit med bruna öron och solglasögon. Hämtade henne i torsdags, en resa på drygt 50 mil turoretur, men det var det värt. Nu har jag knappt tid att gå in på Odla , får bli korta stunder nu i början. Allt har gått bra o hon sover 9 timmar per natt. Till och med jag sover, är helt slut på kvällen, men härligt trött.
Chamomille
01-02-2009, 18:31
CITAT (maramara @ 01-02-2009, 17:44)  Hej Måste få berätta att jag har hämtat min lilla Lagotto Hon heter Izzy och är helt bedårande söt. Hon är vit med bruna öron och solglasögon. Hämtade henne i torsdags, en resa på drygt 50 mil turoretur, men det var det värt. Nu har jag knappt tid att gå in på Odla , får bli korta stunder nu i början. Allt har gått bra o hon sover 9 timmar per natt. Till och med jag sover, är helt slut på kvällen, men härligt trött.  En liten bild kanske....
maramara
02-02-2009, 23:46
Ska försöka lära mig,
Hejsan! Vad roligt att du har fått hem din lilla Lagottovalp. Jag är uppfödare till en helt annan ras. Har haft hundar i princip hela mitt liv. Som barn växte jag upp med schäfrar. Jag och min man har haft den största rasen av alla, men nu har vi övergått till en mindre ras och är helnöjda. Håller på med utställning, lydnad, agility och handling. Har för tillfället en valpkull på 2veckor, de är så bedårande. Lite om mig själv. Jag har en god vän som har 2 Lagottotikar. Den ena valpade sin första kull för ca. 1år sedan. Jag fick förmånen att vara med och hälsa dem välkommna till världen. Så jag har ganska nära kontakt med rasen. De får även vara här om de behöver hundvakt ibland. Vad jag kan säja är att de är hundar som behöver aktiveras. Mycket go och enerig. Man kan lätt få något sönderbitet eller någon annat ofog om de inte har blivit både fysiskt och psykiskt aktiverade. Det sista handlar ju om valpar. Orkar man ju dem den tid de behöver så VET jag att du kommer att få en underbar hund. De är lättlärda, tillgivna och allmänt jättemysiga. All tid man ger valpen som liten får man mångdubbelt igen. Det är då relationen och tilliten ska stadfästas. Jag vill verkligen önska dig LYCKA TILL med din nya familjemedlem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|