Full version: Lucka 18
AnnammA
Det börjar dra sig mot juletid, och att den röde mannen med luvan skall dyka upp. Inspirerad av detta, får dagens ros bli "St Nicholas".Det är en damascenerros med okänt ursprung, som upptäcktes och introducerades i Storbritannien 1950 av Hilling. Rosen har fått sitt namn efter den herrgård i Richmond/Yorkshire i vilkens trädgård, den troligen uppstod i.
1,5x1,2 m, engångsblommande, rosa blommor, med framträndande ståndare, och vackra nypon på hösten. Anses frisk och zon 5.Ett råd(som jag följt) är att samplantera "St Nicholas" med rosen "Hebes Lip", som har likartat växtsätt och liknande blommor, fast i krämvitt med rödrosa fläckar.
renate
Så bra du berätter om rosornas bakgrund Anna,rena uppslagsboken tack för så mycket information.Hebe's Lip har jag men inte St Nickolaus.Kanske de kan bilder ett par här.
svennis
Hoppsan Anamma!
Det var inte bara en som skulle 'öppna lucka' här sad.gif

Hoppsa någon hinner före lucka 19
Kajsa
Liksom renate har jag köpt Hebe´s Lip, men jag ser nu i LÅG att St. Nicholas räknas som helt frisk ros, stämmer det ? Zon 5 ros är utmärkt, då fryser den inte ner, håller den sig på 1.5 m eller drar den iväg ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon