|
Ulla-Kajsa
18-12-2008, 12:21
Har plockat hem små "trädbarn": kastanj, lönn och rönn, från skog och trädgårdar, de flesta ca 25-30 cm höga. I väntan på att komma till sin rätta växtplats i min trädgård står de nu i krukor, på tillväxt.
Hur gör jag bäst? Bör de växa till sig länge- några år innan de planteras ut? eller ska jag plantera ut dem så snart jag kan och de får växa på plats?
Bor i Zon 1, blåsigt öppet läge, sandjord.
Jan af Lisö
18-12-2008, 12:27
Jag tror att det bästa för utveckling av deras rötter är att de planetras ut till våren. Se dock till att du skapar bästa tänkbara tillväxtförhållanden, dvs stora grop, bra mull- och näringsrik jord, vattna under torra perioder, skydd mot alla tänkbara djur som sorkar, harar/kaniner och rådjur.
Med tanke på blåsigt läge så tror att deras rötter stärks om de står i blåsten från början (helst utan stödpinnar).
Tack för frågan: Jag tycker om du kan plantera de snabbt som möjligt. O du kan stöda de med pennor om de behöver. H: Bassam
Alexander-VG-zon3
18-12-2008, 20:12
CITAT (Bassam @ 18-12-2008, 20:01)  O du kan stöda de med pennor om de behöver. förlåt ,men pennor ?  CITAT (Ulla-Kajsa @ 18-12-2008, 12:21)  Har plockat hem små "trädbarn": kastanj, lönn och rönn, från skog och trädgårdar, de flesta ca 25-30 cm höga. I väntan på att komma till sin rätta växtplats i min trädgård står de nu i krukor, på tillväxt.
Hur gör jag bäst? Bör de växa till sig länge- några år innan de planteras ut? eller ska jag plantera ut dem så snart jag kan och de får växa på plats?
Bor i Zon 1, blåsigt öppet läge, sandjord. du kan plantera ut dom så snart som möjligt. som Jan skrev hade jag heller inte get dom något stöd.
Jag har alltid funderat på hur blyertspennor tillverkas? Men de tillverkas alltså inte, utan skördas bara i skogen, tas från de frösådda träden?
Det kanske inte var "pennor" utan "pinnar" som avsågs. Det kan t o m vara en sammanhangsfråga. Vi har väl alla en del svårigheter eller säger fel nån gång. "Försöka duger" brukar det heta.
Ulla-Kajsa
25-12-2008, 10:37
ja - då är det bara att börja gräva. Men nu kom kylan, frosten och idag lite snö, så än får det vänta.
Linomide
10-01-2009, 13:30
Jag tänkte fråga på samma tema, men lite annorlunda. Jag brukar plantera kastanjer från scratch i kruka. Det funkar väldigt bra, speciellt om man plockar kastanjer med små groddar. Jag har ett träd som står i mina föräldrars trädgård, mer än tio år gammalt och kanske 5 meter högt.
Nu har jag även provat att plantera ekollon. Det har inte gått lika bra. Alla har kommit upp, men de flesta har stannat i växten 5-6 centimeter höga, och verkar inte vilja växa mer. Är det någon som har provat något sånt tidigare och som har tips?
solidwork
15-01-2009, 21:14
Lånar din tråd om det är okej. För ca 2 veckor sedan satte jag 2 st kastanjer i jord bara för jag var så nyfiken ifall något skulle komma upp. Idag ser dom ut så här, några tips på vad jag ska göra? http://i39.tinypic.com/ji0zsj.jpghttp://i41.tinypic.com/3586tqg.jpg
Jag har också planterat fyra hästkastanjer och ett ekollon. De är placerade ytligt i en blandning av mossa, perlite och vermikulit. Jag har testat en gång förut och lät dem ligga där utan att tänka mer på dem. Tyvärr låg de för fuktigt och började mögla. Men jag hoppas att det går bättre den här gången.
Det vore roligt att plantera ut träd som man själv drivit upp och några år senare se hur stora de blivit.
Huggorm
16-01-2009, 04:05
CITAT (solidwork @ 15-01-2009, 21:14)  Lånar din tråd om det är okej. För ca 2 veckor sedan satte jag 2 st kastanjer i jord bara för jag var så nyfiken ifall något skulle komma upp. Idag ser dom ut så här, några tips på vad jag ska göra? http://i39.tinypic.com/ji0zsj.jpghttp://i41.tinypic.com/3586tqg.jpgKul att det har tagit sig, men det är ju inte optimal årstid om man säger så. Du får ha dom kvar inomhus i ett ljust fönster tills våren, och sedan hoppas på att dom överlever ända till hösten. Hästkastanjer måste ju ha vintervila för att klara sig men det kanske är bra för dom att få en extra lång växtperiod nu första året
I morsen när jag kollade så hade även de här hästkastanjerna drabbats av samma sak. De var fulla av vitt ludd. Det är inte allt för fuktigt där de ligger och jag har inte ens petat ner dem utan de ligger bara till kanske en fjärdedel nere i jorden.
Hur länge kan man förvänta sig att det tar innan någonting händer förresten?
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2009, 12:41
Har du sådden inomhus?? Har för mig att hästkastanjer behöver kallstratifiering för att gro så sådden borde stå utomhus.
(även ekollon kan behöva kallstratifiering)
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-01-2009, 12:41)  Har du sådden inomhus?? Har för mig att hästkastanjer behöver kallstratifiering för att gro så sådden borde stå utomhus.
(även ekollon kan behöva kallstratifiering) Jag tog in dem i höstas och lät dem torka ut. Sedan stoppade jag in några i frysen, några i kylen(ifall de andra inte skulle klara av att vara i frysen) och tog ut dem för någon vecka sedan. Jag trodde att det räckte för att fröet skall kunna gro :/
Huggorm
17-01-2009, 14:35
Tror jag läste någonstans att hästkastanjer ofta vill ha två köldperioder innan de gror. Lite märkligt eftersom sådana energibomber som hästkastanjer smakar mumma för möss och andra djur. Dom har ju tur om dom får ligga i fred över en vinter. Har inte testat själv annat än att sprida ut dom utomhus, och de som har grott har gjort det efter en vinter. Kan vara värt lite exprimenterande.
Ekollon skall oftast inte behöva någon riktig kallstratifiering. Vissa höstar med mycket regn kan man se hur de gror medan de fortfarande hänger kvar på träden
Angående det vita luddet på hästkastanjerna, så kan det vara rester av skalet som möglat. Det är något vitt kladd innanför det taggiga skalet som det alltid blir kvar lite av på kastanjen, och det vill gärna mögla har jag märkt. Det är inte säkert att själva kastanjen tagit skada
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2009, 14:45
CITAT (Nauti @ 17-01-2009, 12:48)  Jag tog in dem i höstas och lät dem torka ut. Sedan stoppade jag in några i frysen, några i kylen(ifall de andra inte skulle klara av att vara i frysen) och tog ut dem för någon vecka sedan. Jag trodde att det räckte för att fröet skall kunna gro :/ Kallstratifiering ska utföras EFTER sådd, fröerna ska först suga upp vatten och sedan ska de ha sin köldperiod för att de groningshämmande ämnena ska brytas ner. Kallstratifiering ska ALDRIG utföras i frysen.
Nehej, då var jag helt ute och cyklade då :/ Går det att ställa in dem i kylen eller på balkongen nu månntro? Ekollonet kan ju i alla fall få vara kvar eftersom det kunde gå bra utan stratifiering.
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2009, 16:46
Både balkongen och kylskåpet borde funka utmärkt optimal temp vid kallstratifiering är +0-5C så det behöver inte vara minusgrader.
Då kanske det går bättre med hästkastanjerna den här gången då  Jag har sökt förut men jag hittade ingenting om det, bara att de skulle stratifieras. De kanske antog att man visste att de skulle stratifieras efter sådd :/
solidwork
19-01-2009, 18:01
Någon som har nån aning vad det här är ? känns lite surt om det är skadedjur eller något liknande. mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|