orginalplankan
18-12-2008, 16:45
Har vi någon bra information om när man tidigast kan börja odla gräsfrön? Läste att medeltemperaturen måste vara sex grader och gissar att den är det redan i mars eller har jag fel? Bästa årstiden är förstås hösten men jag vill göra en gräsmatta redan i vår. Någon hade visst odlat så sent som in november. Detta gäller Gotland.
Gräsfröna börjar gro vid ungefär 5-8 grader, men det hindrar ju inte att du slänger ut fröna tidigare. Sår man riktigt sent på hösten börjar inte fröna gro förrän på våren.
Hösten är bäst eftersom jorden är varm och det ofta är fuktigt, och båda bidrar till att fröna gror lättare. Men egentligen kan man så när som helst utom möjligtvis mitt i högsommaren. Se bara till att vattna ordentligt (men inte så de ruttnar bort...)
orginalplankan
18-12-2008, 17:10
CITAT (HelenJ @ 18-12-2008, 16:51)

Gräsfröna börjar gro vid ungefär 5-8 grader, men det hindrar ju inte att du slänger ut fröna tidigare. Sår man riktigt sent på hösten börjar inte fröna gro förrän på våren.
Hösten är bäst eftersom jorden är varm och det ofta är fuktigt, och båda bidrar till att fröna gror lättare. Men egentligen kan man så när som helst utom möjligtvis mitt i högsommaren. Se bara till att vattna ordentligt (men inte så de ruttnar bort...)
OK tack! Om jag lägger ut jord och sår redan i början av februari så bör fröna börja gro i april-maj utan problem?
Ska rapportera i vår om hur det går med gräsmattan
henriks
18-12-2008, 19:42
När vi gräver oss fram med elkablar och fjärrvärme genom folks trädgårdar brukar vi återställa marken och så gräsfrö direkt, oavsett årstid. Det är ytterst sällan att vi behöver komma tillbaka och göra om. Det skulle i så fall vara om det är för blött, men då handlar det om att det i princip skall stå under vatten.
Tack för frågan
Jorden ska vara väldränerad under gräset. Det är bäst att göra dräneringen från början. Bästa jorden är mullrik, moig-sandig matjord. Grundgödsla med PK-gödsel och kalk före sådden. Det lönar sig att förbereda noga så att man sedan slipper alltför mycket ogräs. Fräs upprepade gånger före sådden och plocka bort så mycket ogräs du kan.
Den bästa tiden för sådd är på sensommaren, augusti-september. Det går även bra på våren men då måste man så tidigast möjligt, dvs. när temperaturen är stadigt minst 5-6 grader. Längre fram på sommaren får man svårt att passa med vatten i tillräcklig mängd.
H: Bassam
Jag har vid två olika tillfällen sått gräs i november. Måste då få säga att de absolut bästa gräsytorna här, är just efter de sådderna.
Jag kan därför varmt rekomendera grässådd nu, bara det är barmark nog för fröna att få fäste. Resten sköter naturen om.
orginalplankan
19-12-2008, 14:42
Missade chansen att så nu i november men ger det ev. ett försök i februari/mars. Verkar som om någon har fått det att fungera. Det borde ju gå om det är över noll grader och igen tjäle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.