Magnus G
18-09-2003, 20:20
Hej alla..
På min tomt så har vi ett päronträd som inte är något vidare vad gäller frukt. Det växer bra och ser friskt ut. Det har taggar och det verkar vara någon form av gråpäron. Päronen som kommer, de få, är mucket små och stenhårda.
Den tanken jag har nu är att jag tänkte ympa in en annan sort som är mycket bättre. Då tänkte jag ev såga ner de flesta, kanske alla, grenar och sedan ympa på de grova grenstumpar som blir kvar. Klarar ett träd att kapas så hårt?
MVH Magnus G
Att ett träd inte bär frukt kan bero på
- att det inte finns pollengivare i närheten. Päronträd har blivit allt ovanligare. Om trädet blommar men inte får frukt är detta ofta problemet. Nya ympar kan ge moderträdets fruktsättning nytt liv.
- att de står i för näringsfattig, sammanpackad mark. Då orkar de inte utveckla frukt, och detsamma riskerar man med ymparna.
- att det står i skugga, för kallt eller där det blåser under blomningen. Samma kommer gälla för ymparna.
Att omympa ett helt träd är svårt och det är ofta inte det första en ympare ger sig på. Bättre att först utröna vad som är orsaken att ditt moderträd inte ger frukt, och att provympa in nya sorter på yngre grenar för att se om de utvecklar frukt.
Mycket små och stenhårda?! Mycket små, betyder det ett par centimeter? Med "taggar" förmodar jag att du menar tornar? (Sitter som förlängning på grenar/kvistar och inte på sidan som taggarna på rosor.) Det kanske är ett vildsått träd ni har? Jag hade ett sånt, det sågade jag ner! Det var sex meter högt och jag blev tipsad om att det skulle bli 20... Om det är vildsått så får ni betrakta det som ett prydnadsträd eller ta bort det, det blir aldrig någon frukt.
Magnus G
18-09-2003, 23:02
Jag kanske ska prova med att ympa in och se om det tar sig (fruktmässigt). detta innan jag sågar ner det mesta av trädet. Storleken på frukten är ca 5 cm. Trädet är ca 5-6 m. Där trädet växer är det ganska blåsigt. Jorden är ganska lerig, det är gammal sjöbotten... Ska kanske så ett päronträd till?
Tack för era snabba svar Cilla + Eld.
MVH Magnus G
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2003, 08:48
Tycker beskrivningen låter som vanlig frösådd Pyrus communis den har ofta tornar och små hårda päron och den går utmärkt att använda som grundstam. Så använd trädet att ympa på men kapa inte in grenarna för hårt det brukar inte bli något lyckat resultat ifall stumparna man ympar på är alltför grova.
Det går även bra att ta kärnor från frukterna och så egna grundstammar och då drar du fram spön som du sedan sätter en ädel sort på.
Hannele
19-09-2003, 13:50
Det är svårare att ympa på grova grenar, såga varsamt.
Har man inte ympat förut är det bättre att börja med skarv-, hak- eller läggymp på små grenar. Lyckas de kan man alltid senare ympa på grövre grenar, dvs sådana upp till 5 cm diameter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.