Full version: mimosa sensitiva
cricko
Jag har haft en Mimosa Sensitiva i kanske ett halvår (som drar ihop alla blad när man tar i den). Nu tappar den alla bladen. Jag tror inte att den har torkat ut, för det har jag läst att den inte får göra.
Vad kan det bero på? Vad ska man göra? Är det normalt att den tappar bladen kanske?

Någon som vet?
Cricko
Alexander-VG-zon3
det är vanligt att dom inte håller sig i längden här och klarar sig oftast bara en säsong. ska dom klara vår vinter så behöver dom dels fuktig luft och extra ljus i en temp på +15c +20c.

att den tappar bladen är tecken på att den får för lite ljus och kommer snart tyna bort.

vill du klara den till våren så får du som jag skrev ge den extra ljus ( lysrör funkar bra, hitta en med röda och blåa färgvågor). och ha den i en temp på +15c +20c.
Christoffer
Om man har petat på dem, med andra ord missbrukat roligheten med bladen, så har jag märkt att de blev slöare och slöare och sedan knappt fungerade alls. Jag vet inte om det påverkar växtens livslängd, eller bara deras motoriska funktion, men min dog också innan året var slut.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christoffer @ 18-12-2008, 21:20) *
Om man har petat på dem, med andra ord missbrukat roligheten med bladen, så har jag märkt att de blev slöare och slöare och sedan knappt fungerade alls. Jag vet inte om det påverkar växtens livslängd, eller bara deras motoriska funktion, men min dog också innan året var slut.

jag vet inte hur det är med det. mina (som jag har övervintrat) vikar bladen när som utan att ta skada typ vid regn eller vind eller hagel eller om det blir mörkt då dom står ute varje sommar så får dom ju känna på väderr och vind. sedan fungerar det efter temp alltså är det för kallt blir dom slöare eller slutar helt lika så om det blir för varmt så slutar dom.
cricko
så trist, jag som gillade den skarpt. jag har faktiskt inte petat på den särskilt mycket. det är väl värmen och mörkret då. jag testar att flytta den till ett annat fönster, tycker mig se lite gröna tendenser på stammen...
hoppas!
KURT
Du kanske kan prova att ta ett par sticklingar, även om jag inte vet hur lätt det är att sticklingsföröka den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (cricko @ 19-12-2008, 10:53) *
så trist, jag som gillade den skarpt. jag har faktiskt inte petat på den särskilt mycket. det är väl värmen och mörkret då. jag testar att flytta den till ett annat fönster, tycker mig se lite gröna tendenser på stammen...
hoppas!

gör dom som jag skrev kommer du att klara den.

CITAT (KURT @ 19-12-2008, 13:55) *
Du kanske kan prova att ta ett par sticklingar, även om jag inte vet hur lätt det är att sticklingsföröka den?

problemet är att den dör innan man hinner ta sticklingar på den. ska man ta stcklingar nu behöver man extra ljus och fukt och värme m.m. och i samma miljö som man rotar sticklingar kommer plantan också överleva vintern.
iQbee
Hej, jag har också en Mimosa Sensitiva som fortfarande lever men för att föröka den ska man bara då klippa av en gren och lägga i vatten, jord eller hur ska man göra? sen undrar jag om man ska klippa den ? min är en halv meter hög och längst ner är den rätt så kal.. några förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon