För drygt 15 år sedan planterade jag en kaukasisk vingnöt, eftersom jag gillar de fina bladen och de fina hängena med vingnötter. Trädet har snabbt vuxit sig stort och fint och skjuter massor av rotskott precis som sig bör, men jag får inga hängen med nötter. Varför får jag inte det? Måste jag ha en "hane" och en "hona"? Eller skall jag utrusta mig med ytterligare tålamod. Kanske hängena kommer om ett par år? Läget är blåsigt nära Hanöbukten och marken är fuktig, lerig och kall.
Huggorm
18-12-2008, 21:47
Har den blommat någon gång?
Hej Huggorm,
Nej den har inte blommat någon gång (vad jag har sett - det är en sommarstuga) och då blir det ju inga frukter, men varför blommar den inte? Å då är vi väl åter på ruta 1 ?! Hane/hona? Ålder? ...
Huggorm
18-12-2008, 22:19
Hade den blommat hade du nog sett det. Dom har hängen som en björk eller ek, men 10-15cm långa. Vet inte hur gamla dom skall vara för att blomma, men det borde ju snart vara dags kan man tycka.
Har sökt på engelska sidor och funnit följande: "The flowers from this plant (Vingnöten) are monoecious (both sexes are found on the plant but each flower is either male or female) and they are pollinated by wind." Så det är väl bara att utrusta sig med tålamod...
Alexander-VG-zon3
20-12-2008, 12:23
som sagt jag hade väntat. den är nog inte redo att blomma än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.