Full version: Vems holk?
Daniel83
Såg denna holk under hundpromenaden här i dagarna och undrar om det är någon som vet vem som det är tänkt skall bo i denna?

Holken var "normal" stor med två fyrkantiga hål i, det ena på sidan närmast stammen, det andra på ytterkanten på framsidan.

Holk

KURT
Jag tycker ju att det ser ut som en "missuppfattad" trädkryparholk, men varken storleken på holken (mycket stor) eller hålet utåt fungerar för trädkrypare.

http://www.bankeberg.com/tradkrypare.htm
Sussie F-Flower
Jag känner mig rätt så övertygad om att det är en fladdermusholk.
Min son bygde en sådan i slöjden för några år sedan och den holken har också väldigt smala ingångar...
Rosmarin
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-12-2008, 09:07) *
Jag känner mig rätt så övertygad om att det är en fladdermusholk.
Min son bygde en sådan i slöjden för några år sedan och den holken har också väldigt smala ingångar...

Så skojigt! Det hade jag aldrig gissat på. Men vilken god idé att bygga holkar åt dem! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Jag får nog "ta tillbaka" mitt inlägg....

Nu har jag googlat en halvtimme och det är visst som Kurt säger, en trädkryparholk.
Fast det var inte så himla lätt att hitta just den holken.

Jag var inne på att dom bara hade gjort hålen på sidan för variationens skull, men jag var helt ute och cyklade.... Fladdermusholkarna måste ha sin ingång underifrån, inte alls från sidan...
KURT
Men det stämmer ju inte riktigt med trädkryparholk heller, det där hålet utåt gör den ju värdelös i så fall.
Sussie F-Flower
CITAT (KURT @ 19-12-2008, 10:22) *
Men det stämmer ju inte riktigt med trädkryparholk heller, det där hålet utåt gör den ju värdelös i så fall.

Ja, jag håller med.. Holkarna jag till slut hittade hade hålet mot trädstammen, men jag hittade även en holk som hade hålet på sidogaveln, i framkant. Kanske är någon som bara vill testa om det funkar...?
Myosotis
Trädkryparna vill nog inte häcka i den, men förmodligen är det tänkt som en trkry-holk
Daniel83
Tack för era svar, hade lite funderingar kring trädkrypare men tyckte den inte stämmde in riktigt.

Finns mängder av holkar i skogsområdet här, fina saker men de flesta mer "normala", denna skiljde ut sig rätt rejält.
KURT
Det framgår inte heller hur den är uppsatt, man bör ju i alla fall inte spika upp dem med stålspik. Och även om man har trä eller aluminiumspik, så bör man inte spika direkt i baksidan på holken, utan använda en separat träribba. Eller binda upp holken:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon