Basella alba är en grönsak (som ibland säljs hutlöst dyrt som krukväxt) som odlas som en ettåring men man kan få dem att överleva 1-2 vintrar enligt min erfarenhet men den ser ofta ganska risig ut under vintern, försök ställa den så ljust som möjligt. Den kan friseras till sedan till våren då du planterar om den.
Skulle den dö kan du lätt så en ny till våren. Fröer köper jag hos Runåbergs där brukar fröpåsarna vara ganska välfyllda och de har den röda varianten som du har men just nu verkar de inte ha den gröna varianten (fröpåsen kostar runt 20kr), fröerna håller en 4-5år iallafall så man måste inte köpa en ny fröpåse varje år. Jag brukar så mina plantor i mars-april, det tar ibland ett par veckor för dem att gro men sedan växer de ju jättebra och när det blivit varmt ute (en bit in i juni) planterar jag 3plantor i en 20-25 liters hink i det inglasade uterummet och då växer de många meter och fortsätter växa till en bra bit in i oktober. Trots att man skördar massor så ser den alltid frodig ut den växer ju ganska snabbt när den trivs.
Såhär kan den se ut tidigt på sommaren (jag odlade bara den gröna varianten det äret jag fotograferade)

lite blommor brukar de få

Bladen kan bli ganska stora

Bären innehåller ett ganska starkt färgämne som kan ge lite fläckar på fönsterbrädor