Full version: amaryllis till jul
cricko
planterade ut min amaryllislök över sommaren och tog in den i september. Sedan fick den ligga torrt, hyfsat mörkt och varmt tills jag planterade den i kruka i november. Detta enligt en växtbok ICA-förlaget.
Nu kommer bara blad ur löken. Eftersom bladen är avklippta på alla "köpe-lökar" klippte jag ner bladen. Nu väntar jag och väntar... De avklippta bladen har börjat växa, men inga knoppar ännu.
Vad tror ni? Blir det blommor till sist och hur ska man egentligen göra med bladen?

/C
Åsa, mälardalen zon 2
Amaryllisar blommar normalt sett INTE till jul, de lökar man köper nu är lurade att tro att våren är här, amaryllisar man spar blommar normalt sett framåt våren.

+Det är inte säkert att löken blommar nu till våren, amaryllisar som odlas i handeln är ganska hårt drivna så det kan ta 1-2år innan det har byggts upp tillräckligt med energi i löken för att den ska orka blomma igen, det är därför man ska vara noga med att göda växten efter att den har blommat så att den får hjälp att fylla på med energi + den behöver även energi från solen för att bygga upp energilagret i löken.
DragonLady
Vad skall man ha för jord i krukan?
Har två som blommat 2 gånger nu.. en gång till jul och sedan en gång till på sommaren.
Nu i sommar har de inte blommat, har haft dem i samma kruka hela tiden och skött dem som vanliga krukväxter, fast de har tyvärr ingen gödning fått no.gif
Måste nog kruka om dem nu whist.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (cricko @ 19-12-2008, 11:01) *
Nu kommer bara blad ur löken. Eftersom bladen är avklippta på alla "köpe-lökar" klippte jag ner bladen.

du skulle inte klippt bladen!!! den behöver ju bladen.

för att den ska blomma till jul så ska den helst vara ute långt in på hösten(akta den för frost!) sedan tar man in den planterar om i näringsrikjord som du blandar med leca eller grus. vattna den och placera den varmt och ljust har du tur så kommer där knopp. annars så blommar den som sagt till våren och sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon