Kathy
.........
Aqvakul
Rimligen bör museet försäkra dina saker. För att kunna försäkras bör samlingen rimligen värderas. Du bör åtminstone få en rimlig ränta på det värde du lämnar ifrån dig, säg 6 % - därutöver några tusenlappar som arvode. Hur ska samlingen packas och transporteras till museet? Om du ska stå för detta, bör också rimlig ersättning utgå.
Sussie F-Flower
Nyfiken fråga, men vad samlar du på?

Undrar bara då jag samlar lite själv...
Eller rättare sagt så kan jag inte göra mig av med gamla vackra saker som jag ärvt, varvid mina vänner och bekanta tycker att dom kommer in till ett museum när dom kommer in till mig... giggle.gif

Om muséet VILL låna dina saker så visst borde du få ersättning, tycker jag. Dom tar väl inträde dit, eller? Vet du om det förekommer stölder på muséet? I så fall skulle jag vara väldigt försiktig med att låna ut sådant som "känns" ovärderligt...

Ersättningsstorleken är lite svår att säga/gissa, då vi inte vet ännu vad det gäller...

Vad kul att dom är intresserad av dina saker i alla fall!!! tummenupp.gif
Kathy
CITAT (Aqvakul @ 19-12-2008, 15:33) *
Rimligen bör museet försäkra dina saker. För att kunna försäkras bör samlingen rimligen värderas. Du bör åtminstone få en rimlig ränta på det värde du lämnar ifrån dig, säg 6 % - därutöver några tusenlappar som arvode. Hur ska samlingen packas och transporteras till museet? Om du ska stå för detta, bör också rimlig ersättning utgå.

Tack!! tummenupp.gif Det här ger i alla fall en vägledning.
Sen är jag fortfarande tveksam över att lämna ifrån mig samlingen/delar av samlingen under så lång tid som 1 år. Mycket kan hända på den tiden och även om den är försäkrad så hjälper inte det. Försvinner något så är det kört, vissa av sakerna är svåra att få tag på eftersom det inte är några nya saker.
Alba
Hej Kathy....länge sen sist

Vad det är för samling har ju ingen betydelse......jag menar att det är ju värdet av samlingen som är viktig.
En försärking som museet betalar är ju en grundförutsättning tycker jag.
Men om oturen är framme och saker försvinner ....ja vad hjälper då en förräkring om det kanske är saker du inte får tag på sen.

Sen är ju frågan....vill du vara utan dina kära samling under så lång tid.......ja då ska du ja en bra ersättning tycker jag.
Men sen att beräkna vad du ska få för ersättning kan jag inte bedömma. Jag har ingen erfarenhet av detta.

Det bästa vore ju att höra med någon som tidigare haft sina saker på en utsätällning.
Finns det ingen organisation eller förening för samlare som kan ge lite tips ?
Kathy
CITAT (Alba @ 19-12-2008, 16:26) *
Hej Kathy....länge sen sist!!

Hej, hej!

CITAT
Vad det är för samling har ju ingen betydelse......jag menar att det är ju värdet av samlingen som är viktig.
En försärking som museet betalar är ju en grundförutsättning tycker jag.
Men om oturen är framme och saker försvinner ....ja vad hjälper då en förräkring om det kanske är saker du inte får tag på sen.

Ja, det var ungefär så jag resonerade.

mamamaggan
Kul att museét var intresserat av att visa din samling.

Har du frågat dem om varför de vill ha den ett helt år ? De kanske vill visa den i omgångar med uppehåll emellan ,de kanske vill att så många som möjligt ska få se dina saker för att de är så intressanta och/eller ovanliga och då ha dem utställda hela året .

Skulle nog som du tveka till att de har samlingen ett helt år. Någon form av ersättning skulle jag absolut vilja ha och som redan sagts så måste det göras en värdering och utifrån den ska samlingen försäkras.

Jag skulle också kolla noga vilka säkerhetsåtgärder museét vidtar för att förhindra stöld, skadegörelse mm.

Inte lätt att veta hur man ska göra men jag skulle diskutera mycket noggrant med museét och se till att allt vi kommit överens om skrivs in avtalet.

PS : Känn dig stolt över att du samlar på något som museét tycker ska visas för många fler , oavsett om det nu har stort eller litet penningvärde. DS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon