Full version: Växter Zon 8
Jalis
Hej

Skulle gärna vilja ha några förslag på växter som klarar zon 8 eller någon som kan ge lite tips om var man kan hitta information om vilka växter som klarar zon 8.

Mvh /Jalis
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 8 kan man behöva testa sig fram, en del växter kan klara sig däruppe men få kanske har testat dem och för säkerhets skull sätter man då en lägre zon på etiketten. Perenner brukar dock funka bra i norr pga att de vissnar ner och sedan lägger det sig ett tjockt isolerande snötäcke ovanpå dem. Upphöjda rabatter som har bra dränering ökar chanserna att växterna överlever + om man planterar i lä, lägger ut stora stenar och dyl. så får man ännu bättre odlingsförhållanden. (perenner har inga zonangivelser numera vissa som förr hade zon 1-2 på sig vet man nu funkar utmärkt i norr pga snön och liknande så zonangivning på denna typ av växter har inte funkat)

Det finns en hel del man kan testa runt zon 7-8 det finns ju även äppelträd numera som sägs funka så långt upp ex. Ananaskanel och Borgowskoje

+Det finns rosor för zon 7-8 (titta gärna i Lars-Åke Gustavssons tjocka rosbiblar på biblioteket).

Även på dessa hemsidor kan du hitta lite växter i sortimentet som det står zon 7-8 på

Önskebrunnen

Rydlinge

Sussie F-Flower
Kanske den här länken kan vara till lite hjälp...

Olika slags växter och buskar från Polcirkelns Blomstergård. Vet inte vad dom har för zon men dom har en hel del olika alpväxter bl.a.

http://blake.prohosting.com/~polblom/perenner.htm

Sedan kan du klicka lite "hit och dit", så kommer du till startsidan ifrån denna perennsida.
Gåsis
Jag odlar i zon sju och det är ju lite bättre. Men perenner går bra. Inte alla men nävor, phlox, getiana och en hel del annat. Buskar och träd är värre. Tibast, några sorter, ginnalalönn, måbär, ask, lönn vanlig och lite annat. En ginko som levt flera vintrar under bra snötäcke. Det som är trist är att om det går i hög zon så finns det oxå i varenda offentlig plantering.

Det viktiga är att bygga sin trädgård kring sånt som är säkert och sen fylla ut med provningar. Går det inte provar man nytt nästa år och går det har man gjort en erfarenhet.

/Åsa
Jalis
Tack så mycket för all info.
Sussie F-Flower jättebra länk, plantskolan ligger i zon 7.
Bassam
tack för frågan:
jag kan säga nästan alla prenner klara zon 8, och jag kan bjuda buskar som klara zon 8 tilex (Häckkaragan Blåtry Rönnspirea Björkspirea Mjölon Ungersk syren). rosor finns också lite för att de behöver mycket sol för att ge bra blommor, men jag ska bjuda några som :
Buskros Rosa 'Hansa' zon7

Rosa 'Persian Yellow 'zon7
Buskros
Rósa rugósa zon8
Vresros
H: Bassam
Villa Blåkula zon 7
Hej
Jag odlar i Zon 7 och har lite bättre förutsättningar än dig.
Vi har idag ca 2000 olika arter i våran trädgård och som någon skrev så går det bra med många perenner om vi får ett tidigt snötäcke. Svårare är det med buskar och träd, men vi har exoter för vårat klimat: minikiwi, Manchurisk valnöt, ek, hassel, oxel. ask, pilar, pärlrönn mm.
Om du är intresserad kan du gå in på mitt album rundvandring i trädgården så ser du lita ev våra växter.
Lycka till med din växter /Irene
Tjäder i trädgården

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon