Raubritter Macranta ros. Kordes 1936, Zon V, doftar Engångsblommande, men blommar vid en tid när det inte finns så många andra engångsblommande, lite senare.
Raubritter.JPG
Mejal
20-12-2008, 13:14
[attachment=28521:kompisar__Small_.jpg]
Raubritter är en underbar ros. Den blommar länge och är vekligen spektakulär. Här i sällskap med en klematis som jag inte vet namnet på. Tyvärr tål RR inte alltför mycket regn... men vem gör det?
Kajsa
20-12-2008, 13:18
Den är förtjusande med sina bolliga blommor med inrullade kronblad, blir den en hög klätterros i din zon ? Har ingen ros ur Macrantha - gruppen, men denna har jag klurat på många ggr. Roligt med en så gammal Kordes ros.
Kajsa
20-12-2008, 13:27
Mejal, kan det vara klematis Warszawska Nike du har ihop med Raubritter, titta på Clematis on the web det går inte länka därifrån.
Mejal
20-12-2008, 15:20
CITAT (Kajsa @ 20-12-2008, 13:27)
Mejal, kan det vara klematis Warszawska Nike
Det kan det vara. Jag är lite osäker på färgen eftersom klematis ofta är svåra att få rätt färg på när man fotar. Jag skall försöka få ordning på mina klematisar i sommar. Jag har nog minst en klematis vid varje klätterros.
Ezereht
20-12-2008, 19:04
Oooch snyggt med klematis där! Jag kanske måste skaffa en om mina exemplar av Raubritter överlever *hoppas hoppas hoppas* Dom är sååååå fina. Jag älskar bolliga rosor!! Kanske ska gå och skotta lite extra snö över dom hmm. Den där vita rosen är också fin ihop, är det wichuriana Svennis?
svennis
20-12-2008, 19:21
Minnsan du har rätt
noranettan
21-12-2008, 11:26
Kan bara hålla med i lovorden. Raubritter har så många kvaliteter. Den har allt som bourbonrosorna har utom doften. Formen och färgen. Jag som älskar bourbonrosor men som inte kan ha det i min magra jord älskar sådana här substitut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.