Full version: Utblommad Amaryllis
SidneyB
Hej,
Mina amaryllisar har blommat färdigt på sina första stänglar. Vad gör jag då? Låter jag dem gå i frö eller klipper jag ner dem?
Med önskan om en skön Jul!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du vill ha fröer så låter du blomstängeln sitta kvar annars så kan du ta bort den, bladen ska vara kvar. Växten sköts sedan som en vanlig krukväxt efter blomningen = vatten och gödning ifall du ska spara den.

I denna artikel hittar du hur du exakt sköter den till nästa vinter
Alexander-VG-zon3
när mina har blommat färdigt sätter jag dom svalt och torrt. sedan tar jag fram dom i feb och planterar om dom och placerar ut den när det går (efter frosten) och då i ett soligt och varmt läge. sedan in innan frosten kommer på hösten och placerar dom svalt och tar ut igen till nästa vår gör man så så blommar dom våren-sommaren. ska dom blomma till jul så placerar man dom varmt och ger dom näring och vatten.
Ulf Eliasson
Jag har haft mina amaryllis ute under några säsonger och måste nog rekommendera att du håller dem antingen inomhus eller åtminstone på en skyddad balkong eller altan. Mina får väldigt mycket röta av allt regn (som inte går att bota helt lätt) och dessutom stora larver som äter upp löken inifrån.... fick slänga 40 olika efter denna sommaren.... trist
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ulf Eliasson @ 30-12-2008, 00:03) *
Jag har haft mina amaryllis ute under några säsonger och måste nog rekommendera att du håller dem antingen inomhus eller åtminstone på en skyddad balkong eller altan. Mina får väldigt mycket röta av allt regn (som inte går att bota helt lätt) och dessutom stora larver som äter upp löken inifrån.... fick slänga 40 olika efter denna sommaren.... trist

tråkigt att det hände ! har alltid haft mina ute med väldigt bra resultat. aldrig ruttnat. och formligen sprutar ut blad! har haft dom ute sedan 2005 både i trädgården och på altan under barhimmel. har man rätt jord så tål den regn.

en bild på markus amaryllis som är ute under den varma tiden, ,mina egna har som sagt varit ute alla somrar sedan 2005.

http://www.pixbox.se/pic_show_id21110374.html

löken växer som bäst i omfång när det är svalare.
VeraCB
Jag har också mina ute på sommaren, gräver ner dem lite här och där i rabatterna, brukar gå bra.
Det värsta som hänt mig är att jag glömt någon kvar när vintern kommit och att färg- och namnlapparna försvunnit. Men det beror ju bara på min egen klantighet... Nu blir jag lite nervös när jag läser att det gått dåligt för andra, jag har bara helt naivt skuttat runt och grävt ner lökar där det funnits tomrum.
I somras fick några bo under syrenerna och där var det alldeles för mörkt, trivdes inte alls, så nästa sommar får det bli nåt annat ställe...
tepa
Hej

Hoppar in i denna tråden med en bild av min Amaryllis, vilken jag sparat sen ifjol. Den har alltså förärat mig med en ny knopp !! Men vad liknar den... ? Den liknar en ....hmmm...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (VeraCB @ 30-12-2008, 21:28) *
Jag har också mina ute på sommaren, gräver ner dem lite här och där i rabatterna, brukar gå bra.
Det värsta som hänt mig är att jag glömt någon kvar när vintern kommit och att färg- och namnlapparna försvunnit. Men det beror ju bara på min egen klantighet... Nu blir jag lite nervös när jag läser att det gått dåligt för andra, jag har bara helt naivt skuttat runt och grävt ner lökar där det funnits tomrum.
I somras fick några bo under syrenerna och där var det alldeles för mörkt, trivdes inte alls, så nästa sommar får det bli nåt annat ställe...

det brukar gå bra att ha dom ute jag själv har haft det i många säsonger. dock ska du nog ha dom i krukor för sniglar älskar att äta på lökarna. så håll dom borta från sniglar och ha dom i en jord så dom klara regnet så kan dom få vara ute där dom trivs.
Åsa, mälardalen zon 2
Larverna i amaryllislök är troligtvis öronvivlar. Jag har alldeles för mycket sånt som öronvivlar gillar i trädgården (=vinrankor + fuchsior) så de har ju förökat upp sig en del och de verkar gilla amaryllis också så jag har slutat spara mina de blev ju ändå uppätna (både i kruka och planterade i marken)

tepa
HUUUU YÄÄÄÄÄk vad i sjutton var det du hade bild på ???!!!

Nej . Min Amaryllis är en helt vanlig Amaryllislök, sparad sen i fjol. Huuuu, vad är detta för larver ? Säg inte att du du är nånslags larvuppfödande biolog !! Huuuuga !

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Det är öronvivellarver jag brukar hitta en hel del då jag planterar om mina övervintrade fuchsior. (de larver som åt upp mina amayllisar såg likadana ut så jag antar att det är samma) När det gäller fuchsiorna är det ju lätt att mosa dem vid omplanteringen, sånt är inte lika lätt ifall de är inuti löken. Det finns dock nematoder att köpa som tar död på larverna men det kostar ju en del.
tepa
Huga, Åsa... Tvi vale. Till all lycka har har jag inte hittat något sådant hos mina Änglar. Inte heller hos annat. Tvi ! Måste säga det igen. TTVVIII !!! Och hur ska jag veta att inte mina växter har fått sådant här ? Har iaf aldrig sett ngt dyligt.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon