josohl
Jag har provat några olika sorter och egentligen ær det bara 'Hungarian Yellow Wax Hot' från Impecta som klarat att sætta bra med frukt som dessutom blir nån smak på. Har ni andra tips på chili som klarar sig bra på friland (zon 2)?
Åsa, mälardalen zon 2
Chili funkar bäst i hink/kruka överlag men ska man satsa på frilandsodling så ska man titta på sorter med kort utvecklingstid. Alla chilisorter kräver ungefär lika temperatur men några sorter är snabbare på att bilda mogna frukter och funkar därför bättre som frilandsodlade. (själv har jag chilin i stora svarta hinkar som jag kan flytta runt, de har vattenreservoar så de kräver ungefär lika mycket skötsel som frilandsodlade)
Ex. på sorter som har hyfsat kort utvecklingstid

Aji blanco cristal (55 dagar)
Espelette (63 dagar)
Hungarian yellow hot wax (58 dagar)
Jalapeno (65 dagar)
Sarit Gat (63 dagar)

Aji blanco cristal brukar vara bra och inte superstark, Sarit Gat är god under varma somrar blir de ganska starka.
Pata
Vill lägga till dessa sorter:

Capsicum Annuum:
Sivri Biber
Chimayo
Heatwave
Czechoslovakian Black

Capsicum baccatum:
Hot Lemon
Omnicolor

Varm vägg, upphöjd bädd, odlingstält eller kruka är några exempel för att få större skörd.

Patrik

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon