evaisa
[attachment=28537:goldflame_002.JPG]

Idag stod dom där igen svärmorstungorna på den kalla trottoaren i centrala Göteborg. Tidigare stod dom på en hylla vid väggen men nu ända nere i markkylan. I torsdags såg dom för eländiga ut men idag var det växtplågeri. Han som har butiken menar att sansevieria tål allt. Tja bruna sönderfrysta blad säger något annat.

[attachment=28539:mobilen_017.jpg]

Den här sorten har blad som är gula på ovansidan och gröna på undersidan. Det gula blir starkare med tiden - dom flammar. utonlands är dom eftersökta och säljs på e-bay. Men här får dom frysa bort på trottoaren.

Sansevieria tål mycket men kyla och fukt tar död på dom.
Alexander-VG-zon3
jag tror jag har varit där. men om det är samma vi menar så bryr dom sig verkligen inte om krukväxterna. har sett flera tropiska växter stå ute både i höstas och nu i vinter. men sen är det ju rea och då bryr dom sig ännu mindre.
Piccante
Jag blev mest nyfiken på var det är någonstans, är det blomsterhandeln vid Kungstorget/ hörnet på saluhallen? Där brukar växter stå ute i alla väder och tider på året verkar det som?
evaisa
mja, man kanske inte skall hänga ut dom här. Men alla som misshandlar växter kan väl skämmas.....
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 20-12-2008, 21:42) *
mja, man kanske inte skall hänga ut dom här. Men alla som misshandlar växter kan väl skämmas.....

kan skicka pm!
zaaritha
Usch!
Bara pengar som betyder nå´t!
vanjalarsa
Jag tycker att det är väldigt vanligt med "plågsam växtförvaring ".

Man ser väldigt ofta känsliga krukväxter stå utomhus i blåst och kyla. Om de inte har hunnit dött eller bli skadade innan så kan man ju räkna ut hur det går när de kommer hem till någon i värmen.
Inte alls konstigt att många växter blir fula på en gång.

Har iår köpt julstjärnor till min arbetsplats. Togs väl inpackade från affären. Ställdes varmt och dragfritt , men tappade många blad och röda högblad ganska snart. Då undrar jag hur dessa stackars växter har blivit förvarade innan. DE har kanske stått på någon blåsig lastbrygga någonstans i väntan på transport.. Då lönar det naturligtvis inte att packa in och vara noga. Det är redan kört...

Man blir väldigt besviken iallafall.

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon