|
hej Vad är skillnaden i smak och användning på Dansk och Spansk körvel?
MadeleineB
21-09-2003, 09:57
Hej!
Spansk körvel är flerårig och blir stor, yvig och buskig. Myrrhis odorata heter den på latin och den har blommor som liknar hundloka litet.
Dansk körvel, anthriscus cerefolium, är ettårig, liten och kallas också för trädgårdskörvel. Den frösår sig ofta, om inte måste man så nytt varje år.
Båda har smak som påminner litet om anis, lakrits och något sötaktiga. Du kan använda båda två ungefär på samma sätt som du använder persilja, i maträtter och såser med "kryddgrönt", gröna örter...
Goda i omeletter, soppor (du kan göra soppa på dem, ungefär som du gör nässelsoppa).
De är släkt, men inte alldeles nära släkt...
Spansk körvel användes förr som motmedel mot pesten och fanns i klostrens örtagårdar. Den är en fin, god och vacker kryddört, men den brer ut sig ganska mycket och det är bäst att plantera den för sig själv, annars kan det finnas risk att den tar överhanden över andra kryddor. En egen ruta, kanske, eller avgränsad på annat sätt.
Hälsningar MadeleineB
Är det altså ingen skillnad på smaken? typ som mellan Fransk och Rysk Dragon?
Min spanska körvel, eller rättare sagt mina spanska körvel-frön, har stått och surat sedan i våras och vägrat att titta upp. Men NU...nu då vintern börjar knacka på dörren har de små liven behagat göra mig sällskap. Går det att få dem att överleva inomhus, tro? De kommer isf att bli otroligt gängliga... Eller ska jag plantera ut dem? Sanna
MadeleineB
24-09-2003, 16:15
Jag tror knappast det är någon idé att försöka övervintra dem inne, sätt hellre ut dem. Jag har odlat dem ute här i zon 1 men också i Stockholms skärgård, zon 3-4 tror jag det är där.
Det gick alldeles utmärkt, den kom igen fint år från år och frodades och blev stor.
Vad gäller smaken: de är inte exakt lika, förstås, men de påminner mycket om varandra i smaken.
Personligen tycker jag det är betydligt större skillnad mellan fransk dragon, som ju är mycket smakrik och den ryska som inte smakar mycket alls, än det är mellan spansk och dansk körvel.
Och när det gäller de två körvlarna (det var nog en ny böjning?) så är båda goda matkryddor och i stort sett lika användbara.
Hälsningar MadeleineB
Jo, Madeleine, jag kanske inte sa att fröna alltså är satta i kruka inomhus. Det känns ju lite märkligt att börja avhärda de små pytteplantorna och plantera ut, när det redan har varit frostnätter här...ska jag verkligen våga det tror du? Ska man isf försöka täcka med något? Är det någon som har haft spansk körvel inomhus? Hmmm...vad göra?
Eva i Västerås
25-09-2003, 10:28
Sätt du ut dom och täck över. Om inte alla har grott, så sätt ner dom krukorna i jorden också. Dom kommer nog till våren. Hos mig självsår dom sig vilt om jag inte skyndar mig att få bort utblommade blomklasar, så det verkar inte svårt att få dom att gro. Men då kommer dom ju direkt i marken, och det gör stor skillnad för vissa flockblommiga växter.
Jag tror inte heller att du får dom att överleva inomhus. Försök med någon och sätt ut resten...
Tack tjejer! OK, jag vågar språnget...  Ut med körveln så får vi se vad den går för.... /Sanna
MadeleineB
27-09-2003, 13:11
Hrmpf...
Det kan bli problem, men jag skulle nog ändå sätta ut dem och täcka dem. Bor du långt upp i landet? Här nere har vi inte haft frost ännu, men jag tror du kan klara de flesta ändå....
Kan ju hända att några inte vill sig, men de andra kommer sig säkert och de växer ju snabbt och blir stora på en säsong, så jag tror inte det blir något problem.
Däremot har jag aldrig testat att ha dem inne, och trots att jag är en ivrig förespråkare för att ha örter i köksfönstret, så är jag tveksam när det gäller körvel.
Men om du känner för det, så tycker jag att du ska behålla en kruka inne och testa, det kan väl gå lika bra som något annat...
Sätt den på ett fat med grus och låt litet vatten stå i gruset, så får den inte så torrt....
Och du kan väl berätta om ett tag hur det går, det skulle vara spännande att veta!
Hälsningar MadeleineB
Eder körveltestare är redo! Återkommer sålunda framåt vårkanten med resultatet från mina högst ovetenskapliga experiment med Myrrhis odorata! Hälsningar Sanna
MadeleineB
28-09-2003, 15:55
BRA!
Jag föreslår att vi utnämner Sanna till FÖRSTE KÖRVELTESTARE!
Och kom gärna med en delårsrapport!
Hälsningar MadeleineB
Ohhh...jag tackar för den stora ära som vederfars mig!  Är jag verkligen värdig denna uppgift? Jag lovar att jag ska återkomma med körvelrapporter - minst en gång om dagen! Just nu kan jag meddela att "ute-körvlarna" har överlevt sin första natt utomhus, de är ännu inte nedstoppade i jorden, men kommer dit i helgen. Ska bädda ned dem ordentligt och sätta någon slags plasthuva över. Vad beträffar "inne-körvlarna" mår de också bra, fast de är vääääldigt gängliga... Nej, då. Jag ska inte berätta mer, var inte oroliga. Sanna
MadeleineB
01-10-2003, 14:34
Helt klart är du rätt person!
Skämt åsido: du toppar väl innekörvlarna flitigt? Du skrev att de var väldigt gängliga, kanske behöver du ta av en bit i toppen, så att de grenar ut sig ordentligt?
Hälsningar MadeleineB
Topp! Här skall toppas! /Körvelsanna
Bästa resultat av spansk körvelsådd får man av direktsådd med färska frön på friland när de är mogna... De gillar en frostknäpp & gror i massor till våren. Körvelsoppa är gott: Koka körvelblad (spansk eller dansk) med lite vatten & ett par buljongtärningar. Kör med mixerstav & såd med mjälk eller grädde. Serveras med ägghalvor i & rostat bröd till... Mmmmm. Lite spanska gröna körvelfrö i rabarberkrämen eller pajen ger en oväntat angenäm smaklbrytning. Stjälkar kokta i lattsaltat vatten med lite smör på är inte heller dumt. Utmärkt som hostmedecinväxt är den med. Krossa blad & varva 50/50 med socker, låt smälta långsamt under ett par veckor till tjock sirap. Sila av & tappa på burk. MInst sagt slemlösande... Å god.
CITAT hostmedecinväxt Tack för tipset, Mynta! Nu ska jag gå ut och skörda körvelblad. Har en jätteplanta med mig från Gotland. Ursprungsplantan fick jag av "granntanten" när jag var ny på ön, det är 23 år sedan. Jag har flyttat ung 15 gånger sedan dess och alltid grävt upp mina kryddplantor och tagit med dem. De har fått utstå en hel del....  Men överlevt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|