VonDjuret
Hej!
Jag har köpt en ny krukväxt till mitt hem. En bedårande sådan!
Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig att artbestämma denna och ge mig lite skötselråd.

[attachment=28566:planta_w.jpg]
Den kallas bonsai men jag tycker att den ser ut som en suckulent; trodde inte att man gjorde bonsaier av suckulenter.

[attachment=28567:blad_w.jpg]
Så här ser bladen ut.

[attachment=28568:nekroser_w.jpg]
Är detta nekroser eller äggsamlingar från någon insekt?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

evaisa
Påminner den inte om crassula?
mojan
Tror att det är ett Paradisträd, en crassula. Sparsam vattning, annars ruttnar den.
Alexander-VG-zon3
någon typ av crassula ( Paradisträds liknade)

sköter den så här för bäst tillväxt och blommor

Vår - plantera om den i feb om det behövs i blomjord som du blandar upp med leca och grus. placera ut den efter frostrisken i ett halvskuggigt läge (skulle det råka bli mer frost ta in den).

Sommar - när den vant sig vid solen så placera den soligt och varmt. vattna den en gång i vecka och ge den näring en gång i veckan.

Höst - sluta att ge näring i aug. sluta även att vattna. blir det frost på natten ta in den men är det varmt på dagen ta ut den igen.

Vinter - när det blir för kallt ute så ta in den och placera den antingen varmt och ljust eller placera den svalt och torrt i en temp på +5c +10c. efter en kall/torr period så börjar den blomma.

man kan också ha den inne åretrunt i ett soligt och varmt fönster men då blommar den sämre.
VonDjuret
Tack för hjälpen!
Vad tror ni om fläckarna på bladen? Är det död vävnad?
Bassam
Tack för frågan:
. ge växter näring en gång i veckan från Maj till Augusti, det är företag reklam
Obs: ge inte växter näring om de behöver inte
H:Bassam.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 21-12-2008, 19:47) *
Tack för frågan:
. ge växter näring en gång i veckan från Maj till Augusti, det är företag reklam
Obs: ge inte växter näring om de behöver inte
H:Bassam.

oj är jag ett företag. det visste jag inte. har jag gjort reklam för ett företag det visste jag inte heller. tror det eller ej så vill paradisträd har vatten(om det inte regnar) och näring en gång i veckan under sommaren.

lika så kaktusar vill ha vatten under sommaren och lite näring.
Ulf Eliasson
Det är svårt att se på bilderna, men det finns en växt till som kan vara aktuell och de är buskportlak (Portulacaria afra). Kolla bilder på nätet. Kan va helt fel....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon