Jag funderar på att plantera ett par Ceder träd på min tomt, men vet inte om de klarar vinter kylan här uppe i norra sverige.
Det kan bli nedåt en ca -30 grader när det är som kallast här.
Är det någon som vet om trädet klarar kylan? Arten växen i den ryska taigan så jag tycker att den borde klara sig.
Alexander-VG-zon3
21-12-2008, 14:00
det beror på vilken art du vill ha.
problemet är ju också att Ceder vill ha ett inlandsklimat med högsommar värme eller Medelhavsklimat . vilket gör att dom inte är så härdiga här plus så kan dom skadas svårt av tjäletorka.
i rätt sommar och vinterklimat så tål dom härdigaste ner till -30c -25c. men jag vet inte om det finns några uppgifter på om någon som klarat det i norden?
annars anses dom väl klara zon 2-3 den tåligaste har jag för mig.
Piccante
21-12-2008, 14:13
CITAT (JMike @ 21-12-2008, 13:19)

Jag funderar på att plantera ett par Ceder träd på min tomt, men vet inte om de klarar vinter kylan här uppe i norra sverige.
Det kan bli nedåt en ca -30 grader när det är som kallast här.
Är det någon som vet om trädet klarar kylan? Arten växen i den ryska taigan så jag tycker att den borde klara sig.
Du tänker inte på lärk nu? Ceder växer inte i taigan
http://en.wikipedia.org/wiki/Cedar
Åsa, mälardalen zon 2
21-12-2008, 17:04
Jag tror inte heller att äkta Ceder klarar sig på ryska tundran, här kan det kanske vara direktöversättning som är problemet det finns ju ganska många växter som har Ceder i de engelska namnen ifall man har läst på engelskspråkiga sidor
ex. Russian Cedar (Pinus sibirica) heter sibirisk cembratall på svenska, det kanske är den som menas.
Christer i Falköping
21-12-2008, 19:37
Ceder klarar sig nog inte i högre zoner än zon två. Finns något exemplar i Göteborg vet jag. De klarar sig inte alls i temperaturer ned till minus trettio ens korta perioder.
Christer.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-12-2008, 17:04)

Jag tror inte heller att äkta Ceder klarar sig på ryska tundran, här kan det kanske vara direktöversättning som är problemet det finns ju ganska många växter som har Ceder i de engelska namnen ifall man har läst på engelskspråkiga sidor
ex. Russian Cedar (Pinus sibirica) heter sibirisk cembratall på svenska, det kanske är den som menas.
Aha, så den heter Sibirisk cembratall på svenska. Ok, jag tänkte att den kallades ceder på svenska, precis som den gör på engelska.
Länk till Dave's garden The Siberian Cedar
Alexander-VG-zon3
22-12-2008, 11:30
CITAT (JMike @ 22-12-2008, 11:09)

Aha, så den heter Sibirisk cembratall på svenska. Ok, jag tänkte att den kallades ceder på svenska, precis som den gör på engelska.
Länk till Dave's garden The Siberian Cedar http://davesgarden.com/guides/pf/go/81199/
Någon som vet någon svensk butik som säljer dessa träd plantor/frön?
Har kollat med google men inte lyckats hitta någon...
Åsa, mälardalen zon 2
22-12-2008, 15:05
Barrväxter hör ofta till beställningssortimentet, trädgårdsbutiker har ju bara standardsortiment hemma men de flesta brukar ta hem växter på beställning. Så du kan ju testa att ringa runt och höra dig för om de kan ta hem någon planta till våren och i vilka storlekar (ju större plantor desto mer får du betala)
Det kan hända att växten fortfarande hittas under det äldre namnet Pinus cembra ssp. sibirica i handeln.
kolla på
http://sv.kpr.sk/ "Frosttåliga buskar och träd" Det finns en hel del spännande saker där. Jag har tänkt prova en del arter som kommer från Himalaja, kanada o sibirien, tycker de borde gå här. I alla fall om jag drar upp dem från frö. Bor i zon 6 nästan kust, ca 300-400 m till älven och ett par km till havet.
Christer i Falköping
07-01-2009, 11:29
En sak att tänka på är att bara för att vissa växter klarar mycket kyla där de växer normalt, betyder inte det att de klarar svenskt klimat. Där de växer, som i himalaya, är somrarna ofta väldigt långa om man jämför med sverige, därför hinner de ladda upp såpass att de klarar låga temperaturer. Men inte för så lång tid som vi har det i vårat land. Kanske kan de klara sig i södra delen av vårat land, men oftast inte längre norrut. Jag som bor i södra sverige men i zon4-5 kan inte ha mycket av det som växer i himalaya på grund av att sommaren är för kort. (nu gäller det alltså buskar och träd, perenner är en helt annan sak)
Men man skall alltid pröva tycker jag, kanske just det fröet som du sätter är det fröet som har de bästa anlagen för klimatet där du bor.
Christer.
Ja det är alltid kul att prova. Och så har vi ju lång sommar om man räknar ljusmässigt. Kostar ju inte så mycket heller med frösådda plantor.
Christer i Falköping
07-01-2009, 19:45
Tyvärr är det inte ljusmängden som räknas i detta fallet, utan värmemässigt. Men jag håller tummarna!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.