Full version: odla tomater
ammi41
Hej
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att odla tomater i plast typ som man odlar jordgubbar? Jag har för litet växthus o skulle vilja ha ett smidigt sätt att odla grönsaker. Vi bor på småländska höglandet o därför är vi ju i zon 5 kanske rent av 6. Vi har en liten gård o därför tycker jag att det vore smidigt med ett "växthus" man kan plocka ner varje höst. Är jag helt ute o cyklar el är det någon som har provat? Blir det tillräckligt varmt för tomater i ett sådant tält? Tacksam för svar
Ammi
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror nog på hur stort växthuset blir + vilka tomatsorter samt hur tidigt du tänkt börja odlingen. Det får ju inte vara alltför litet växthus då blir det lätt för hett, tomater vill INTE ha temperaturer över +30C.

Ett enkelt plastväxthus + inte alltför tidig utplantering + busktomatsorter som kan odlas på friland upp till svealand och som har kort utvecklingstid tror jag dock skulle funka utmärkt.
Lady Hamilton
Du är helt rätt ute tummenupp.gif sommartid går det utmärkt att odla tomater i plastväxthus bara man ser till att ha bra luftväxling. Tomater växer och mognar snabbare i växthus jämfört med friland
ammi41
Tack för svaren. Vilka är de bästa tomatsorterna? Jag ahr haft lite olika o i år hade jag en busktomat som blev väldigt stora men tog oerhört lång tid att mogna. Vad skall jag tänka på?
Åsa, mälardalen zon 2
Titta på hur lång utvecklingstid sorten har vissa firmor ex. Runåbergs sätter ut hur många dagar det tar vid optimal väderlek att få färdiga tomater på olika sorter. Vill man inte vänta länge väljer man en sort med så få utvecklingsdagar som möjligt.
Tomatklubben sätter inte ut exakta dagar men man kan läsa ut i listorna (hittas i medlemsbrevet) vilka sorter som är tidiga = kort utvecklingstid, så där kan man leta ifall man undrar efter hur snabb eller sen en sort är.

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

http://www.tomatklubben.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon